محمد جعفری  روز شنبه در جمع خبرنگاران ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و گرامیداشت ایام دهه فجر افزود: افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان کرمان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند و گردش مالی این اداره کل با بیمه سلامت ماهانه افزون بر ۵۲ میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: پرداخت مطالبات داروخانه ها تا آبان سال جاری تسویه و مطالبات بیمارستان ها تا شهریور پرداخت شده است.

جعفری تصریح کرد: بیمه سلامت در استان کرمان با هزار و ۴۰۰ موسسه درمانی قرارداد دارد و اسناد بیمارستان های دولتی در راستای اجرای پروژه های دولت الکترونیک به صورت الکترونیک پذیرش می شود.

دبیر اجرایی طرح نسخه نویسی الکترونیک کشور ادامه داد: اجرای این طرح منجر به شفافیت بیشتر مالی و ارتقای وضعیت و کیفیت درمان با وجود نظارت روزانه بر روند درمان بیماران شده است.

جعفری گفت: افزون بر ۷۰ درصد مطب های موجود در استان کرمان  در اسناد سرپایی طرح نسخه نویسی الکترونیک را اجرا می کنند.

وی  تصریح کرد: سامانه نسخه نویسی الکترونیک در تمام شهرستان های کشور در حال اجرا است اما کرمان به عنوان استان پیشرو در این طرح به شمار می رود.

جعفری با بیان اینکه شهرستان های ۱۰۰ درصد مطب های پزشکان در شهرستان های شهربابک، سیرجان، جیرفت، عنبرآباد، قلعه گنج، منوجان، کهنوج، فاریاب و انار نسخه نویسی را به صورت الکترونیک اجرا می کنند.

طرح نسخه نویسی الکترونیک در ۳۰ درصد شهرهای کشور اجرا شده است 

دبیر اجرایی طرح نسخه نویسی الکترونیک کشور بیان کرد: نسخه نویسی الکترونیک از ابتدای امسال تاکنون در ۳۰ درصد از شهرهای کل کشور تا امروز اجرا شده و یک ماه از برنامه جلوتر هستیم زیرا قرار بود تا پایان سال ۳۰ درصد اجرا شود که این عدد اکنون محقق شده است.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از مطب پزشکان در کشور اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک را آغاز کرده و استان های کرمان، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و زنجان به ترتیب در نسخه نویسی الکترونیک پیشگام هستند.

جعفری گفت: یکی از مواردی که در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک اجرا نشده و از هفته اینده به صورت رسمی آغاز می شود اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک در کلینیک های دولتی است که در این شیوه گردش نسخه به داروخانه ها و سازمان بیمه سلامت به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.

مزایای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک 

وی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیک ابزاری برای دستیابی به بهینه سازی هزینه ها و ارتقاء کیفیت درمان است تصریح کرد: با اجرای این طرح از تداخلات دارویی پیشگیری می شود.

دبیر اجرایی طرح نسخه نویسی الکترونیک کشور تصریح کرد: جلوگیری از بدخطی برخی نسخه ها و در نتیجه بروز عوارض پزشکی و صرفه جویی بیش از ۲۵ درصد منابع سازمان بیمه سلامت در حوزه سرپایی از دیگر فواید نسخه نویسی الکترونیک است.

وی افزود: استفاده از کاغذ کاربن با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک در سازمان بیمه حذف می شود و این امر کمترین صرفه جویی در اجرای این طرح است و بزرگ ترین صرفه جویی در راستای اجرای این طرح تولید نسخه های علمی است.

جعفری اظهار داشت: اجرای کامل طرح نسخه الکترونیک ماهانه افزون بر۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در بر دارد به طوری که در سال جاری بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه الکترونیک در کشور تولید شده که ۳۰۰ هزار نسخه از این تعداد سهم استان کرمان است.

وی از همکاری موسسات درمانی در راستای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک تقدیر کرد و گفت: یکی از محاسن این طرح تسویه اسناد الکترونیک سراسر کشور اول هر ماه است.

آمار بیمه شدگان در کرمان نسبت به قبل از پیروزی انقلاب ۱۰ درصد افزایش یافته است 

دبیر اجرایی طرح نسخه نویسی الکترونیک کشور گفت: آمار بیمه شدگان در کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به سال ۴۸ و آغاز بیمه کارکنان دولت بود که تعداد بسیار اندکی را شامل می شد و عموم اقشار جامعه به ویژه اقشار روستایی، عشایری و آزاد فاقد پوشش بیمه ای بودند.

وی اظهار داشت: بیمه اقشار مختلف جامعه بر اساس شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر پوشش همگانی خدمات سلامت به نحو بسیار چشمگیری جلو رفته و انوع پوشش های بیمه در اختیار جامعه قرار دارد.

وی افزود: با تاسیس سازمان بیمه سلامت در استان کرمان در سال ۷۴ فقط ۱۸۰ هزار کارمند دولت بیمه داشتند و اکنون این آمار به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معادل ۱۰ برابر افزایش پیدا یافته است.

عدالت محوری با اجرای آزمون وسع 

جعفری تصریح کرد: اجرای آزمون ارزیابی وسع در بیمه موجب اجرای عدالت در پرداخت حق بیمه شده است و افراد بر اساس توان مالی در پرداخت حق بیمه مشارکت می کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: ۱۵ هزار نفر در این استان طی ۲ ماه گذشته در آزمون وسع ثبت نام کرده و افزون بر ۷۰ درصد از این افراد مشمول بیمه رایگان شده و سایر این افراد در پرداخت حق بیه به صورت ۵۰ یا ۱۰۰ درصد مشارکت خواهند داشت.

وی اظهار داشت: صندوق های بیمه ای بیمه سلامت استان کرمان شامل کارمندی با ۲۲۰ هزار عضو، روستایی با یک میلیون و ۲۰۰ هزار عضو، صندوق همگانی با ۳۰۰ هزار عضو، ایرانیان ۱۰ هزار عضو و سایر اقشار حدود ۶۰ هزار عضو است و حدود ۱۶ هزار نفر از اتباع بیگانه نیز در این جمعیت قرار دارند.

جای گرفتن غربالگری دیابت، فشارخون و بدخیمی ها در بسته خدمات پزشک خانواده  

جعفری  گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ بیمار خاص شامل بیماران هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیه، ام اس و تالاسمی زیر پوشش بیمه سلامت استان کرمان قرار دارند.

وی تاکید کرد: اداره کل بیمه سلامت استان کرمان غربالگری دیابت، فشارخون و علائم اولیه بدخیمی ها را در بسته پزشک خانواده انجام می دهد.

جعفری افزود: خدمات بهداشتی دهان و دندان نیز در جامعه دانش آموزی روستاهایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز توسط بیمه سلامت کرمان در حال اجرا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.