بعد از ظهر یه روز پرکار بود که میهمان خانه خواهرم شدم، احساس خستگی و بی انگیزگی می کردم، حوصله صحبت کردن با کسی را نداشتم.

"محمد" پسر ۱۱ ساله برادرم که پسری شاداب و کنجکاو است و همیشه برای به دست آوردن دل دیگران تلاش می کند، کنارم آمد و از ماجراهای صبح همان روزش برایم سخن گفت او می گفت امروز با معلم مان رفتیم زیارت مزار حاج قاسم، با اینکه به دلیل خستگی نمی خواستم با او وارد صحبت شوم اما انگار اسم حاج قاسم زنگ بیداریم شد.

از او پرسیدم خوب چه کردید؟ و او پاسخ داد زیارت و در مورد اخلاق و خصوصیات ایشان صحبت کردیم، او ادامه داد آنجا یک هدیه زیبا به من دادند من هم چون می دانستم چقدر شهدا را دوست دارید یک هدیه را هم برای شما گرفتم، با خستگی مفرط نگاهی به چشم های بشاشش انداختم، انگار منتظر بود به این لحظه برسد و برگ برنده اش را رو کند.

دستش را در جیبش فرو برد و بعد از لحظه ای یک شناسنامه قرمز رنگ را بیرون آورد و آن را به دست من داد و گفت عمه جان این هدیه را من به شما می دهم.

شناسنامه را گرفتم و بازش کردم، نگاهم که به عکس رفیق آسمانی افتاد روح در جان خسته ام دمیده شد، با خوشحالی ورق زدم، آه چه هدیه زیبا و ارزشمندی.

محمد را در آغوش گرفتم و بوسیدم و از او چندین بار تشکر کردم، این بهترین هدیه ای بود که می توانستم بگیرم به محمد قول دادم جایگزین این هدیه ارزشمند کادویی برایش تدارک ببینم و او خرسندتر و راضی تر از قبل سرش را تکان داد.

حالا من با داشتن این هدیه ارزشمند خستگی روزم را فراموش کرده بودم، شناسنامه ای زیبا با جلدی قرمز که پشت آن آرم الله به چاپ رسیده و زیر آن نوشته شده شناسنامه شهید قاسم سلیمانی.

این کتابچه کوچک از مجموعه شناسنامه شهدا است و این شناسنامه دفتر سی و چهارم آن است که به همت ناهید رحیمی تالیف و با تلاش علی سلمان زاده از گروه هنری هشت پر طراحی و صفحه آرایی، چاپ دهم این کتاب توسط انتشارات کتابک با شمارگان پنج هزار نسخه در بهمن ۱۳۹۸ منتشر و در چاپخانه زلال کوثر چاپ و صحافی آن توسط صحافی تا ظهور انجام شده است.

رفیق های خوب ما  

شناسنامه را که گشوم سمت راست بعد از ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم" نوشته شده " به نام او که درباره دوستی با شهدا در سوره نسا می فرماید، "حسن اولئک رفیقا؛ اینها رفیق های خوبی هستند."

و در سوه آل عمران نیز فرمودند: "زنده اند، از آنها کارها برمی آید؛ چون عند ربهم یرزقون اند و آرامش بخش اند" .

در ادامه این صفحه آمده است، یاران همراه سلام، این نوشته گوشه ای از سبک و روش زندگی و دانستنی های مربوط به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که جهت معرفی اجمالی این شهید گرانقددر به شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، امیدوارم در تمام مراحل زندگی، از راه و منش شهدا بهره مند شویم و این نوشتار کوتاه بتواند در انتخاب این عزیزان به عنوان رفقای آسمانی یارمان دهند.

دست تک تک شما را در ترویج فرهنگ جهاد و شهادت با محبت می فشاریم و در انتظار دریافت پیشنهادت و انتقادات سازنده و راهنمایی های مشفقانه شما هستیم.

مشخصات شهید 

در صفحه دوم این شناسنامه که عکس شهید سلیمانی در سمت چپ صفحه نصب شده آمده است، نام: قاسم؛ نام خانوادگی: سلیمانی؛ نام پدر: حسن، تاریخ تولد روز:  ۲۰، اسفند ۱۳۳۵.

محل تولد: شهرستان روستای قنات ملک - شهر رابر - استان کرمان 

درجه: سپهبد، نشان ها: نشان ذوالفقار، آخرین مسئولیت: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

پرواز (شهادت) ۱۳ دی ۱۳۹۸ عراق فرودگاه بغداد 

نحوه شهادت: ترور توسط نظامیان آمریکای تروریست 

مزار شهید: گلزار شهدای کرمان

روی صفحه اول و دوم شناسنامه مهر قرمز به فیض شهادت نائل آمد نقش بسته است.

کودکی، نوجوانی و جوانی 

صفحه سوم این شناسنامه اینگونه به دوران کودکی، نوجوانی و جوانی سردار دلها پرداخته است: سال ۱۳۳۵ در ایل عشایر سلیمانی در روستای قنات ملک در شهرستان رابر از توابع استان کرمان در خانواده ای مذهبی و با ایمان متولد شد.

از همان دوران کودکی درس خودساختگی را از پدر و مادر مونش آموخت و دینداری را یاد گرفت. در نوجوانی بود که بنایی را یاد گرفت تا هم در تامین مخارج خانواده کمکی کرده باشد و هم از از همان دوران خودسازی را تمرین کند. در ۱۸ سالگی در اداره آب شهر کرمان استخدام و تا ۲۲ سالگی در آنجا مشغول به کار بود.

انقلاب 

با آغاز انقلاب، حاج قاسم که با روحانیون و انقلابیون رفت و آمد و دوستی داشت در مبارزات انقلابی هم وارد شد و یکی از گردانندگان اصلی انقلاب در شهر کرمان شد و از مهره های اصلی هدایت و رهبری راهپیمایی ها و اعتصابات در شهر کرمان بود که شور انقلاب را در کرمان زنده نگاه می داشت.

دفاع مقدس 

در صفحه چهارم آمده است، با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، حاج قاسم که هنوز در اداره آب مشغول به کار بود به صورت افتخاری به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست او به محض اینکه به عضویت افتخاری سپاه در آمد ابتدا گردانی با نیروهای رزمی تشکیل داد که هسته اولیه لشگر ۴۱ ثارالله کرمان را تشکیل می دادند.

حاج قاسم چند گردان را در کرمان آموزش داد و به جبهه فرستاد و در دوره ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را بر عهده داشت. همچنین او از فرماندهان عملیات های والفجر هشت، کحربلای چهار و کربلای پنج بود و در عملیات کربلای پنج که از مهمترین عملیات های ایران در دوران جنگ بود، حاج قاسم و یارانش نقشی حیاتی و اساسی داشتند.

ایشان از شروع تاسیس لشگر ۴۱ ثارالله یعنی از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۶ فرمانده این لشکر بود که در بسیاری از عملیات ها نقش مهمی در نابودی دشمن داشت.

 پس از دفاع مقدس 

صفحه پنجم این شناسنامه چنین نگارش شده است، پس از پایان جنگ، حاج قاسم به همراه لشگرش به کرمان بازگشت و در آنجا مشغول به مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر شد.

تلاش های او تا حد زیادی کرمان و شهرهای اطراف را بعد از مدت ها به شهری با امنیتی پایدار و با ثبات تبدیل کرده بود و اقتدار قاسم در طرح های مبارزاتی با قاچاقچیان زبانزد خاص و عام بود.

فرماندهی نیروی قدس 

در سال ۱۳۷۶ حاج قاسم به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد این اتفاق همزمان با اوج گیری قدرت طالبان در افغانستان و قرار بود حاج قاسم نیز که تجربیات زیادی در دفع شر قاچاقچیان در شرق کشور داشت در مبارزه با طالبان نیز وارد عمل شود.

جنگ داخلی عراق 

در آخر صفحه پنجم و صفحه ششم این شناسنامه چنین آمده است، هم زمان با شروع جنگ داخلی عراق و هجوم نظامیان آمریکا به این کشور، سپاه قدس به فرماندهی حاج قاسم وارد عمل شد و با نفوذ در تمام زمینه های سیاسی، اقتصادی و امننیتی، نقش بسیار تاثیرگذاری در روند جنگ عراق داشت.

با تلاش های شبانه روزی سردار سلیمانی و سپاه قدس بود عراق که در تصرف نیروهای اشغالگر آمریکایی بود به خود ملت عراق تحویل داده شد و با اخراج آمریکایی ها از عراق، مردم مردم این کشور توانستند با انتخاب نوری المالکی به صورت مستقل و بدون دخالت استعمارگران به صورت مستقل و بدون دخالت استعمارگران در کشور خود زندگی کنند به طوی که رهبر سابق عراق گفته است:" ما به آمریکایی ها می خندیدیم ... سلیمانی کاملا آنها را ضربه فنی کرد و آمریکایی ها در ظاهر تشکیل دولت جدید را به یکدیگر تبریک می گفتند."

قلع و قمع داعش 

پایان صفحه پنجم و اول صفحه ششم این چنین آراسته شده است، در سال ۱۳۹۳ خورشیدی و با آغاز حمله تروریست های داعشی که قصد داشتند برای خود دولت و کشوری مستقل به نام دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تشکیل دهند بسیاری از شهرهای شمال عراق از جمله موصل و تکریت به اشغال تکفیری های داعش درآمد و هزاران تن توسط آنها قتل عام شدند و عراق به تنهایی نمی توانست با داعش تا دندان مسلح مسلح مبارزه کند.

در همین زمان، سپاه قدس به فرماندهی حاج قاسم، با همکاری بسیج مردمی و ارتش غیور عراق، با نیروهای گروه تروریستی داعش به مقابله پرداختند و با فرماندهی مدبرانه و مقتدرانه او شهرهای اشغالی عراق یکی یکی از وجود داعشی ها پاک سازی شد.

جنگ داخلی سوریه 

با ورود و حمله تروریست های داعشی به شهرهای مختلف سوریه، حاج قاسم، نیروهای مدافع حرم زینبی (س) را وارد این کشور کرد و توانست شهرهای مهم و استراتژیک کشور سوریه را در عملیات های متعدد از تروریست های داعشی پی بگیرد به طوری که "جان مگوایر" افسر سابق سیا در این باره گفت:"نبرد القصیر که منجر به بازپسگیری شهر استراتژیک القصیر توسط ارتش سوریه و نقطه عطفی در جنگ بود، تحت نظارت و فرماندهی سلیمانی بوده است" و این نبرد را "یک پیروزی بزرگ" برای او خواند.

اعلام پایان کار داعش 

صفحه هفت این مجموعه به اعلام پایان کار داعش پرداخته است، در روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ حاج قاسم در مراسم چهلمین روز شهادت یکی از مدافعان حرم، اعلام کرد: " کمتر از سه ماه دیگر اعلام پایان داعش و حکومت داعشی در این کره خاکی خواهد بود." و دو ماه بعد در پایان آبان ۱۳۹۶ حاج قاسم با اقتدار در پیامی به رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای از پایان کار داعش خبر داد و این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت ساز را به رهبر انقلاب تبریک گفت.

امام خامنه ای با ارسال نامه ای به سردار سلیمانی و تبریک این پیروزی فرمودند: "شما با متلاشی ساختن توده سرطانی و مهلک داعش نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه ملت ها و بشریت خدمتی بزرگ کردید" 

خصوصیات اخلاقی

در صفحه هشتم، نهم و دهم این شناسنامه به خصوصیات اخلاقی سردار دلها اشاره شده و چنین آمده است، به هیچ یک از جناح های سیاسی گرایش نداشت و همواره  به دیگران هم نصحیت می کرد همین طورر باشند و تنها کاری را انجام دهند که رضای خدا در آن است.

برای او ملاک شناخت آدم ها و ولایت پذیر بودن آآنها بود و همیشه می گفت" " فکر نکنید همه در ولایی بودن نمره ۲۰ یا ۱۵ می گیرند؛ نه بعضی ها در ولایی بودن نمره ۱۰ می گیرند و بعضی ها هم نمره هفت می گیرند. اگر کسی که در ولایی بودن نمره ۱۰ دارد را طرد کنیم، نمره او می ریزد و زیر ۱۰ و مردود می شود و کسی هم که در ولایی بودن نمره هفت دارد را باید تحویل و دستش را بگیریم که نمره او حداقل ۱۰ و قبول بشود." 

هیچ گاه از سختی های جنگ داخلی عراق و سوریه سخن نمی گفت و در پاسخ به هر سئوالی در این خصوص می گفت همه چیز خوب است.

بسیار زیرک و باهوش بود. فردی به ایشان گفته بود: شما دارید این همه زحمت می کشید اما قدر شما را نمی دانند اما حاج قاسم گفت: "شما چرا ناراحتید؟ من یک سربازم، نهایتش می گویند برو جای دیگر نگهبانی بده و من هم می گویم چشم. اینکه ناراحتی ندارد."

با وجود مشغله زیاد کاری به دیدار بستگان و آشنایان (صله رحم) اهمیت ویژه ای می داد و حتی به اقوام دور خود هم مرتب سرکشی کمی کرد.

افتاده و متواضع بود و هیچ وقت به خاطر موقعیت شغلی اش دچار غرور نشد.

احترام به والدین سرلوحه زندگی اش بود و برای پدر و مادرش تا زمانی زنده بودند احترام ویژه ای قائل بود و به آنها خدمت می کرد و بعد از فوت مادرش هم هر وقت به دیدار پدرش می رفت خودش او را به حمام می برد و لباس هایش را با دست خودش می شست و برایش رختخواب پهن می کرد.

سالها در خانه اش روضه خوانی برای اهل بیت (ع) برقرار بود و بعدها در بیت الزهرا (س) که خودش آنجا را وقف کرده بود برگزار شد و جز عده معدودی کسی نمی دانست که حاج قاسم با آن هیبت و عظمت و جایگاه و مقام خودش سرویس های بهداشتی بیت الزهرا (س) را تمیز می کند و خودش خادمی آنجا را بر عهده دارد.

در عین حال که بسیار مهربان و خوش اخلاق بود، جذبه و ابهت عجیبی داشت. در خانه و در محل کار با صبر و حوصله و خوش اخلاق بود و همه جا مانند مردم عادی رفتار می کرد و هیچ وقت از موقعیت و جایگاهش سو استفاده نکرد.

نسبت به ولایت فقیه، حساسیت ئ اعتقاد قلبی خاصی داشت و همیشه می گفت: "اگر تمام علمای جهان یک طرف باشند و مقام معظم رهبری یک طرف، مطمئنا من طرف آیت الله خانه ای می روم".

ایشان خاکی و ساده بود و راحت طلب نبود و همیشه دغدغه انقلاب و ایران را داشت و برای همین کیلومترها دورتر از مرزهای ایران به مبارزه با دشننان اسلام رفت تا ایرانیان راحت و در آرامش زندگی کنند.

عمل به اصول و احکام دینی و مراقبت از بیت المال برایش اهمیت زیادی داشت او همیشه در آرزوی شهادت بود و بارها و بارها اشتیاقش به شهادت را به زبان آورده بود.

دوست و همرزم و رفیق صمیمی بسیاری از شهدای دفاع مقدس بود و با شهید احمد کاظمی رفاقتی دیرنه داشت.

حاج قاسم تنها فرماندهی بود که به دلیل رشادت ها و شجاعت ها و تلاش های بی نظیرش نشان ذوالفقار را در سال ۱۳۹۷ از دست رهبر انقلاب اسلامی دریافت کرد.

سردار دلاور از نگاه دیگران 

نویسنده در صفحه یازدهم و بخشی از صفحه دوازدهم این شناسنامه به نگاه دیگران در مورد سردار سلیمانی پرداخته است.

مئیرداگان رئیس سابق موساد می گوید: "او با هر گوشه از نظام رابطه دارد. او کسی است که من به آن می گویم باهوش از نظر سیاسی"

موفق الربیعی سیاست مدار و وزیر سابق امنیت ملی عراق: "سلیمانی بدون شک قدرتمندترین مرد در عراق است." 

نیویورک تایمز، روزنامه ای آمریکایی در سپتامبر ۲۰۱۳ او را به عنوان "دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است" توصیف کرد.

 جان مگوایر افسر سابق سیا در عراق می گوید"او قوی ترین مامور مخفی در خاورمیانه است و هیچ کس او را نمی شناسد". 

خبرگزاری فرانسه از او به عنوان "چهره ای مرموز" نام برد.

هفته نامه آمریکایی نیوزویک با چاپ تصویری از سردار سلیمانی بر روی جلد خود نوشت: "اول با آمریکا می جنگید، الان داعش را در هم می کوبد، او فرد با هوشی و عاشق جنگ است و خودش هم می داند که زبده این کار است."

نشریه آمریکایی فارین پالسی در دهمین گزارش سالانه خود درباره معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه های مختلف، از قاسم سلیمانی به عنوان یکی از ۱۰ چهره متفکر برتر در عرصه امنیتی - دفاعی نام برد.  

حکایت پرواز 

پایان صفحه دوازد و اوایل صفحه سیزدهم این مجموعه به حکایت پرواز سردار دلها پرداخته است.

از بین بردن سردار حاج قاسم سلیمانی که آرزوی دیرینه دشمنان اسلام و ایران بخصوص آمریکای جنایتکار بود تبدیل به کابوسی برای این کشورها شده بود.

سرانجام سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد و در حالی که به همراه معاون فرمانده بسیج مردمی عراق، ابومهدی المهندس که از دوستان قدیمی و همراه همیشگی او در عراق بود به سمت بغداد می رفت مورد حمله و ترور پهبادهای آمریکایی قرار گرفت و جام شهادت را پس از سالها که آرزوی آن را داشت نوشید.

پس از پرواز 

حکایت پس از پرواز سردار سلیمانی در پایان صفحه سیزدهم و صفحه چهاردهم آمده است، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا رسما اعلام کرد که دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور صادر کرده است که این خبر موجی از محکومیت ها و اعتراضات به این عمل وحشیانه و جنایت غیر انسانی را از طرف کشورها و مقامات بسیاری در پی داشت.

با اعلام رسمی خبر شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، موج عظیمی از غم و اندوه کشور ایران را فرا گرفت و ملت ایران اسلامی که او را قهرمانی ملی و بی نظیر و مجاهدی در راه خدا می دانستند را در عزا و ماتم فرو برد.

بخشی از پیام رهبر انقلاب اسلامی 

رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای نیز پیامی صادر نمود و سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد.

فرازهایی از این پیام بدین شرح است:  ملّت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت... او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ این سالیان بود...شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند.

مراسم تشییع و خاک سپاری 

پایان صفحه چهاردهم و صفحه پانزدهم به مراسم تشییع و خاک سپاری سردار سلیمانی پرداخته است.

مراسم تشییع سردار دلها صبح شنبه چهاردهم دی ماه از منطقه کاظمین آغاز و سپس در شهرهای کربلا، نجف و بغداد برگزار شد.

در ایران نیز تشییع پیکر سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی در شهرهای اهواز، مشهد مقدس، تهران، قم و سپس در کرمان، زادگاه آن شهید عزیز برگزار و پیکر پاکش بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شد.

خاک سپاری پس از عملیات انتقام جویانه سپاه پاسداران و در حالی انجام شد که پایگاه عین الاسد، محل استقرار نیروها و پهبادهای آمریکایی، درست در همان ساعتی که آن شهید بزرگوارمورد ترور واقع شده بود، مورد هدف موشک های سپاه پاسداران قرار گرفت و خسارات سنگینی به این پایگاه نظامی وارد آمد.

نام این عملیات، عملیات شهید سلیمانی و رمز آن یا زهرا (س) بود.

در پاورقی این صفحه منبع را کتاب سردار قهرمان، صغری طرهرخانی علی فصیحی، کتاب ذوالفقار و حاج قاسم، نشر یا زهرا (س)، کتاب سربازان سردار، نشر نقطه و خبرگزاری جمهوری اسلامی عنوان شده است.

پیمان نامه 

صفحه شانزدهم این شناسنامه نیز پیمان نامه ای درج شده است.

در این پیمان نامه آمده است، با اجازه او که خود بهترین رفیق است. با کمال افتخار، اینجانب ... شما شهید گرانقدر را از تاریخ ... به عنوان رفیق آسمانی خود انتخاب می نمایم.

در پیشگاه حضرت احدیت پیمان می بندم که تا جان در بدن دارم، از آرمان های امام راحل (ره) و شهیدان والامقام، پاسداری و حراست کنم و در راه پیروی از ولایت در مسیر شما گام بردارم و از این پس شما را الگوی خود قرار دهم. پس دستم را بگیر و یاریم کن تا با دریافت نشان لیاقت از امام عصر (عج) من هم آسمانی شوم. باشد که وفادار باشم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.