سعید برخوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تشکیل انجمن سیب‌زمینی این منطقه خبر داد و گفت: برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی جنوب کرمان، نماینده‌های کشاورزان برای مدیریت تولید و فروش سیب‌زمینی در هفت شهرستان جنوبی استان انتخاب شدند.

وی به ضرورت وجود تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی پویا و فعال در منطقه جنوب کرمان تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند بازوی توانمندی برای مرتفع کردن مشکلات صادرات، تهیه بذر مناسب و تنظیم بازار داخلی را بر عهده داشته و با فعالیت این تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی و نظام صنفی کشاورزی، پیگیری مطالبات کشاورزان سریع‌تر می‌شود.

برخوری به چهارمین گردهمایی و هم‌اندیشی انجمن ملی سیب‌زمینی در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: این نشست با حضور هیات‌مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت، نماینده اتاق بازرگانی، کشاورزان پیشرو و سیب‌زمینی‌کاران، امروز در محل سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان برگزار شد.

وی از کاشت سیب‌زمینی طرح استمرار در هفت شهرستان جنوبی این استان خبر داد و گفت: طی اجرای این طرح، در سال زراعی جاری چهار هزار و ۳۸۰ هکتار از اراضی این منطقه به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از هدف گذاری کشت سیب زمینی طرح استمرار در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور افزایش و ساماندهی تولید محصولات اساسی در سال زراعی جاری، این میزان تولید را برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بر اساس این برنامه ابلاغی، برنامه‌ریزی لازم را برای تحقق این میزان سطح زیرکشت سیب زمینی طرح استمرار انجام و مطابق تقویم زراعی، عملیات کاشت از بیستم شهریورماه تا پایان مهرماه سال جاری انجام شد.

برخوری تصریح کرد: سیب‌زمینی‌های کشت شده در طرح استمرار هفت شهرستان جنوبی استان شامل ارقام سانته، بانبا، جیلی، کولومبا، سیلوانا، ارنیدا و بورن است.

وی تصریح کرد: میزان عملکرد و رکودهای قابل ملاحظه در منطقه جنوب کرمان نشان دهنده توسعه  دانش فنی و تجربه کشاورزان و وجود مراکز تحقیقات آموزش کشاورزی بوده که همه این عوامل در توسعه و رشد کشاورزی جنوب کرمان موثر هستند.

 برداشت محصول سیب زمینی طرح استمرار از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده است.

طرح استمرار کشت سیب زمینی برای نخستین بار در سال ۷۲ از منطقه جنوب کرمان آغاز و با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده و همچنین توجیه اقتصادی و افزایش درآمدها در خارج از فصل کشت اجرا می شود که هر ساله با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه جنوب کرمان، این برنامه در هفت شهرستان جنوبی کرمان اجرا می‌شود.

سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان شامل جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.