مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پویش دانشجویی در مقابل  دفتر پناهندگان سازمان ملل در کرمان بیانیه ای را خواند که در آن اقدام دولت آمریکا در انجام عملیات تروریستی ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در منطقه غیر نظامی در نزدیکی فرودگاه بین المللی شهر بغداد نسبت به دو خودروی غیر نظامی که سرنشینان آن به دعوت رسمی مقامات دولت عراق به صورت قانونی و خارج از شرایط جنگی و با هواپیمای مسافربری وارد خاک این کشور شده بودند که نتیجه آن به شهادت رسیدن ۱۰ ایرانی و عراقی از جمله فرمانده سپاه قدس سردار سپهبد قاسم سلیمانی گردید را محکوم کردند.

 محمد هادی شریفی شامگاه دوشنبه در گفت و گو  با خبرنگار ایرنا افزود: دلایل این اقدام نابجا که دال بر نقض صریح حقوق بشر و برخلاف اصول و موازین حقوق بین الملل است برشمرد.

 اقدام به ترور مقام رسمی یک کشور در پی سفر رسمی به کشور دیگر توسط یک نیروی ثالث با توجه به ماده ۸ اساسنامه دیوان بین الملل کیفری که مصداق جنایت بین الملل است ، اقدام مسلحانه علیه یک مقام رسمی یک کشور در خاک کشور دیگر در حالی که میزبان از حضور آن مطلع بوده است که مصداق  استقلال سیاسی یک کشور است که مغایر آن بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد است. ‌ 
همچنین اعمال خشونت و وحشت علیه مقامات رسمی به صورت غیر قانونی که منتهی به قتل افراد گردیده است بر اساس قطعنامه ۱۳۷۳ مورخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱ شورای امنیت عالی مصداق تروریست بین المللی می باشد و برای دولت آمریکا و ترامپ مسوولیت بین المللی و فردی محسوب می شود. 
وی اضافه کرد: اقدام نظامی آمریکا در ترور سردار سلیمانی به عنوان رده رسمی نظامی کشور ایران در حکم اعلام رسمی جنگ و نمونه آشکار نقض صلح بین الملل است که مغایرت آشکار با منشور ملل متحد دارند . 
به گفته شریفی  این پویش اتفاقاتاخیر را  هدفمند که پیش از این از سوی آمریکا در افغانستان، اراضی اشغالی در لبنان  و رژیم اشغالگر قدس بارها و بارها تکرار شده و همواره با سکوت مجامع حقوقی بین الملل رو به رو بوده است و همچنین  عملیات مسلحانه نیروهای آمریکایی در خاک عراق را نقض آشکار منشور ملل متحد  خواندند.
در این بیانیه اظهار داشتند: جمهوری اسلامی ایران طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد بر اساس قواعد مسلم حقوق بین الملل و دفاع از خود تا زمانی که شورای امنیت ملل متحد اقدام جدی و موثری در محکومیت عاملان و آمران این جنایت انجام نداده است  اجرای عدالت را حق خود می داند و بر اساس اصول و موازین بین الملل به منظور اتخاذ، اقدامات لازم و مقتضی استفاده خواهد شد. 

شریفی در ادامه افزود: فردا شانزدهم دی ماه مراسم تشییع پیکر پاک سردار شهید قاسم سلیمانی از ساعت ۷.۳۰ صبح با قرائت قرآن و هم آوایی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران  از میدان آزادی  کرمان آغاز خواهد شد .
وی گفت: فردا شاهد حضور  حضور میلیونی  از اغلب نقاط کشور در کرمان هستیم که مردم به صورت خودجوش و حرکت مردمی و همکاری شهرداری موکب هایی  را در  اکثر نقاط شهر کرمان برپا کرده اند که آمادگی  پذیرایی از مهمانان سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی  را دارند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.