معین افضلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال حدود ۲۰ هزار گردشگر داخلی و پنج هزار گردشگر خارجی به کویر لوت و منطقه شهداد سفر کرده و از جاذبه های طبیعی و تاریخی این منطقه بازدید کرده اند که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

وی با اشاره به تلاش برای فراهم کردن زیرساخت های گردشگری در کویر لوت تصریح کرد: ۴۲ اقامت گاه بومگردی در منطقه شهداد فعالیت می کند که توانسته نیاز گردشگران را به خوبی پوشش دهد، البته ساخت هتل و تاسیسات گردشگری توسط بخش خصوصی نیز در این منطقه دنبال می شود.

مدیرپایگاه میراث جهانی کویر لوت شهداد تاکید کرد: پس از ثبت جهانی بخشی از کویر لوت، برای شناسایی و معرفی این جاذبه طبیعی ارزشمند ۵۰۰ دقیقه فیلم و مستند با همکاری دوستداران بیابان لوت و بخش خصوصی تهیه شده است.

وی با اشاره به نیازهای آموزشی برای فعالان گردشگری و جوامع محلی کویر لوت اظهار داشت: با همکاری شرکت عمران مهر شهداد (هواپیمایی ماهان)، کلاسهای آموزش زبان انگلیسی، دوره های حفاظت از ارزش های میراث جهانی لوت، تشریفات و میزبانی و امداد و نجات در کویر به صورت رایگان برگزار شد.  

افضلی گفت: اطلس جامع گردشگری کویر لوت در رابطه با معرفی اقامتگاه های بومگردی، جاذبه های تاریخی، جاذبه های طبیعی و محوطه های باستانی و غیره به صورت نقشه GIS با همکاری پایگاه لوت کشور تهیه شده که از مهمترین فعالیت ها در راستانی شناسایی امکانات و جاذبه های این اثر جهانی محسوب می شود.

وی افزود: بخش از کویر لوت که به ثبت جهانی رسیده که به صورت مرتب مورد ارزیابی یونسکو قرار دارد و در ارزیابی های این سازمان بهترین وضعیت را داریم که باید آن را ارتقا بدهیم و در این مسیر می توان از تجارب کشورهای دیگر مانند مراکش و نامیبیا استفاده کنیم.

 مدیرپایگاه میراث جهانی کویر لوت شهداد بیان کرد: همچنین این پایگاه در بحث برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری بیشترین فعالیت را داشته و در بحث مرمت آثار تاریخی، پروژه فیبر نوری و احداث جاده حاشیه دریاچه لوت مشاوره دادیم تا از تخریب و آسیب به عرصه کویر لوت جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه با توجه به گستردگی کویر لوت، بزرگترین پایگاه میراث جهانی در این منطقه قرار دارد تاکید کرد: مدیریت در این منطقه متفاوت از سایر نقاط گردشگری است به طور مثال باید نیروهای یگان ویژه حفاظت از لوت تشکیل شود، زیرا نیروهای فعال حفاظت میراث فرهنگی در رابطه با  حوزه میراث طبیعی آموزش های لازم را ندیده اند.

افضلی با اشاره به اینکه تاکنون تا حد توان و بضاعت در کویر فعالیت کرده ایم افزود: اما با توجه به افزایش ورود گردشگران به کویر لوت برای ادامه مدیریت این منطقه گردشگری جهانی نیاز به امکانات و حمایت های بیشتری از قبیل گیت ها ورودی، تجهیزات نظارتی و حفاظتی، وسائل نقلیه موتوری و غیره داریم تا بتوانیم استاندارد های مورد نظر را رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون در مرحله توسعه گردشگری لوت هستیم و از لحاظ ورود گردشگر به کویر مشکل خاصی نداریم و نیازمند این هستیم تا با مدیریت، سرمایه گذاری، تجهیز امکانات و آموزش نیروی انسانی به سمت پایداری گردشگری در منطقه برویم تا دچار روزمرگی و رکود نشویم.

دریاچه جوان لوت ظرفیت جدید گردشگری منطقه شده است

 مدیرپایگاه میراث جهانی کویر لوت شهداد گفت: دریاچه ای که امسال بواسطه بارش های باران و سیلاب ها در کویر شهداد ایجاد شده است پدیده جدیدی نیست، و در سابق آب در این منطقه به نام گود مک سر شناخته می شود، افراد محلی از آن نمک برداشت می کردند.

وی افزود: عمق این دریاچه حدود هفت متر است که مساحت ۶۰ هکتاری دارد و پیش بینی می شود که حداقل تا اردیبهشت ماه سال آینده وجود داشته باشد که اگر بارندگی های سال قبل تکرار شود، آبگیری مجدد انجام خواهد شد.

افضلی تصریح کرد: تلاقی دریاچه جوان لوت با طبیعت منحصر بفرد منطقه، زیبایی دوچندانی پدید آورده و از زمان تشکیل دریاچه شاهد سفر گردشگران زیادی از استان و سراسر کشور برای بازدید از این پدیده طبیعی هستیم.

وی تاکید کرد: جذب هزاران گردشگر داخلی و خارجی، افزایش رونق اقتصادی منطقه و ورود تورهای گردشگری از مزایای دریاچه لوت است، اما باید توجه داشته باشیم که وقتی حجم زیادی گردشگر وارد منطقه ای با امکانات محدود می شود، مشکلاتی بوجود می آورد.

کویر لوت حدود 175 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که بیش از 10 درصد مساحت کل کشور را شامل می شود که 40 هزار کیلومتر مربع آن در محدوده جغرافیایی استان کرمان قرار دارد.

در تابستان سال 1395 بخش بزرگی از کویر لوت که بین سه استان کرمان، سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده به عنوان نخستین جاذبه طبیعی کشور در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.

این اتفاق تحول بزرگی در وضعیت اقتصادی و گردشگری منطقه لوت بویژه در مناطق حاشیه ای آن بوجود آورده است، بطوریکه میزان ورود و بازدید گردشگران از این جاذبه طبیعی بکر به طور چشمگیری افزایش داشته است.

کلوت ها، ریگ یلان، جنگل نبکا، رود شور، منطقه گندم بریان (گرمترین نقطه زمین) از جمله جاذبه های کویری شهداد بشمار می رود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.