به گزارش ایرنا، سعید باستانی چهارشنبه در آیین رونمایی از سند ثبت ملی روستای بسک به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی در بایگ تربت حیدریه افزود: اهمیت این راهکار زمانی بیشتر هویدا می شود که بدانیم امروز در محل تلاقی این 2 راهبرد قرار گرفته ایم.
وی گفت: ما امروز در این آیین بزرگ بسیار مفتخر هستیم که جشن سپاس از بذل توجه مسوولان میراث فرهنگی کشور را در این مکان برگزار کرده ایم و امیدوار هستیم بزوی شاهد برپایی جشن ثبت جهانی آن نیز باشیم.
باستانی در خصوص اهمیت شهر بایگ تربت حیدریه و پتانسیل های موجود آن اظهار داشت: این منطقه از سده های قبل تا
امروز مرکز ثقل تولید ابریشم جهان بوده و بر همین اساس بنا داریم ' ژئو پارک ' بایگ به طول 70 و عرض 15 کیلومتر را بزودی رونمایی کنیم که عملیات زیرساختی آن فراهم آمده است.
وی همچنین از مسوولان میراث فرهنگی خواست حال که روستای بسک در مسیر ثبت جهانی قرار گرفته، شایسته است عملیات مرمت و زیباسازی آن از حد و اندازی طرح هادی، خارج شده و گسترده تر شود.
باستانی افزود: همچنین اگر بناست زنجیره تولید و فراوری ابریشم در این منطقه به طور کامل اجرا و این صنعت مجدد به دوران طلایی خود باز گردد، دست کم به 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مسوولان میراث فرهنگی باید در تامین آن تلاش مضاعف به خرج دهند.
تاکنون از مجموع 200 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان، تعداد 47 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
روستای بسک با 3400 نفر جمعیت، در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی خود، حرفه ابریشم کشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ کرده و اهالی این روستا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در کنار همه زیبایی های طبیعت خداداد منطقه و جاذبه های گردشگری روستای خود، به هنر ابریشم بافی نیز مشغولند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.