به گزارش ایرنا قدرت الله گودرزی عصر روز پنجشنبه در اختتامیه همایش ایمنی معادن و صنایع در محل سالن آزادی شهر سرچشمه بیان کرد: در سال ۱۹۹۹ میلادی سازمان بین  المللی کار بنا به تحقیقاتی که انجام داد به این نتیجه رسید که نرخ بیکاری شاخص مناسبی برای نشان دادن وضعیت اشتغال در کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه نمی تواند باشد به همین دلیل مفهومی‌ به نام کار شایسته و شاخص هایی در آن کار تعریف شده که یکی از آنها توانایی افراد در یافتن کار، سلامت شغلی، تأمین معاش و حفظ کرامت انسانی‌ است.

وی تصریح کرد: سهم بخش معدن در کنار صنعت  و کشاورزی از بخش های اقتصاد ملی در هر کشوری است و بانک جهانی سال گذشته میزان تولید ناخالص جهانی را ۸۵ هزار میلیارد دلار برآورد کرد که بخش معدن معادل ۲ درصد از اقتصاد جهانی را برآورد کرده است در کشور ما سال گذشته سهم بخش معدن‌ ۱.۲  درصد اعلام شده و با سرانه معدنی و زنجیره معدنی این میزان به ۸ درصد می رسد.

معاون مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت گفت: در قرن بیستم در مورد کشورهای جنگ زده بعد از جنگ جهانی دوم نشان داد که هر کشوری که نیروی توسعه یافته دارد و شکست  نظامی هم بخورد بعد از ۲۰ سال می تواند به جرگه گروه کشورهای صنعتی برگردد متاسفانه  به این امر در کشورهای در حال توسعه توجه نمی شود و بیشتر آمار مرگ و میر ناشی از بیماری ها و حوادث در کشورهای در حال توسعه است که مویّد این موضوع است.

گودرزی بیان کرد: سال گذشته یک میلیون و۳۰۰ هزار نفر آموزش های حوزه ایمنی در در کارگاه های کشور را دیدند امسال یکی از اقداماتی که انجام شد پیشنهاد مقاوله نامه ۱۷۶ بود و خوشبختانه این کار انجام شد و استاندارد سازی ۲۴۰ قلم ماشین آلات تدوین شده که ۲۷ قلم مربوط به لودر و بلدوزر و ماشین آلات معدنی است.

وی با بیان اینکه تفاهم  نامه برگزاری ۲۱۰ دوره کارگری بین رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و رئیس مرکز برای معادن بسته شد ادامه داد: سرطان های شغلی و ریوی و ... در دهه ۴۰ و ۵۰ اگر به واسطه گرد و غبار پدید می آمد اما امروزه استرس ها باعث بروز بیماری ها و سرطان ها در محیط کار است.

مصطفی زیدآبادی مدیر امور ایمنی و بهداشت مجتمع مس سرچشمه هم در این همایش بیان کرد: بیش از ۱۰ همایش در سال های گذشته با محوریت وزارت صمت در حوه ایمنی برگزار شده  بود.

وی اظهار کرد: ۶۰ درصد حقوق و عوارض دولتی که پرداخت می شود در ایران، از معادن استان کرمان است که این نشان دهنده فعالیت معدن کاری در این استان است در معدن گل گهر سیرجان  ۸۵۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح شد.

زیدآبادی بیان کرد: در بحث مس محصول فرعی به نام اسید را داریم که کارخانه تولید اسید امسال رسما افتتاح شد و صنایع پایین دستی برای فرآوری این اسید در حال راه اندازی در منطقه ویژه اقتصادی است که صنایع پایین دستی برای مس اهمیت موضوع را نشان می دهد و می طلبد مطالعات را انجام دهیم تا درآینده با حوادث مواجه نشویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.