شاهرخ شجری روز چهارشنبه در همایش آشنایی با فرصت های تجاری کرمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا(روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس) در محل اتاق بازرگانی کرمان با بیان اینکه تراز تجاری کشور از منفی ۸.۱ به منفی ۴.۳ از سال ۹۲ تاکنون ارتقا یافت افزود: روند تراز تجاری ایران در بخش بازرگانی از نظر وزنی و ارزشی بهبود یافته است.

وی اظهار داشت: انحصار صادرات، قدرت چانه زنی را در تجارت جهانی کاهش می دهد و ۳۵ درصد صادرات محصولات کشاورزی ما اکنون به عراق اختصاص دارد که بازاری با ثبات نیست و محدودیت های این کشور مشکلاتی برای صادرات ما ایجاد می کند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: باید بر اساس برنامه، صادرات خود را به عراق از ۳۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش دهیم و در مقابل سهم بیشتری از بازار اوراسیا را کسب کنیم.

وی افزود: ۴۰۵ هزار تن به ارزش ۳۱۵ میلیون دلار صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و ۵.۸۱ درصد از نظر وزنی و ۴.۹۲ درصد از نظر ارزش صادرات ما به اتحادیه اوراسیا اختصاص دارد.

شجری عنوان کرد: ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار تن واردات ایران از اوراسیا است و بیشترین حجم صادرات کشاورزی ما به میزان ۳۱۹ هزار تن و ارزش ۲۱۷ میلیون دلار به روسیه است و پس از آن قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس قرار دارند.

وی گفت: سیب درختی ، انگور و پرتقال در لیست کاهش تعرفه اتحادیه اوراسیا قرار گرفته اند که فرصت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.