سعید برخوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ملخ‌ها از تخم‌گذاری سال گذشته ایجاد شده‌اند ولی متاسفانه با توجه به مستهلک بودن خودروها و نبود اعتبار لازم، امکان مبارزه جدی با ملخ در این منطقه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه  پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت خطرناکی در زمینه مبارزه با ملخ در جنوب استان کرمان رقم بخورد، گفت: مبارزه با ملخ‌ها از توان ما خارج است لذا مدیریت بحران به این موضوع ورود کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: زمین‌گیر کردن این حشرات اعتبار مالی زیادی می‌خواهد که همچنان درگیر تامین این اعتبارات هستیم.

جنوب استان کرمان با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین احتیاجات سفره‌های ایرانی دارد که در صورت هجوم ملخ ها و نبود مبارزه موثر، تاثیرات منفی زیادی در بخش کشاورزی کشور بر جا می‌گذارد.

با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

گفته‌ها حاکی از آن است که هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود ۲ کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج  ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می گذارد.

مرکز شهرستان قلعه گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.