سارانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زعفران یکی از اقتصادی ترین محصولات کشاورزی در ایران محسوب می شود که به آب نیاز کمی دارد و همچنین در برابر خشکی مقاوم است.
وی افزود: با توجه به سازگاری این محصول با اقلیم شمال سیستان و بلوچستان به منظور ترغیب کشاورزان سیستانی کار کشت الگویی زعفران از سه سال پیش در این منطقه شروع شد و در مجموع 2 هکتار از زمین های کشاورزی روستای قاسم آباد شهر بنجار زیر کشت آزمایشی این محصول رفت.
رئیس جهاد کشاورزی شهر بنجار با بیان اینکه پیاز زعفران نیز به طور رایگان بین کشاورزان توزیع شد، ادامه داد: به طور متوسط هر کشاورز 2 هزار متر مربع از زمین های خود را به کشت این گیاه اختصاص داد.
وی خاطر نشان کرد: در 2 سال گذشته برداشت این محصول از زمین های زیر کشت به صورت آزمایشی بود اما امسال نخستین برداشت اقتصادی زعفران آغاز شده است.
سارانی با بیان اینکه میزان محصول برداشت شده تا یک هفته دیگر مشخص می شود، گفت: قرار است کشاورزان پس از برداشت و تمیز کردن زعفران محصول نهایی را وزن کرده و میزان آن را اعلام کنند.
وی تصریح کرد: متوسط برداشت زعفران در کشور 6 کیلوگرم در هکتار است که با مشخص شدن میزان نهایی محصول برداشت شده رکورد منطقه سیستان در این زمینه مشخص می شود.
رئیس جهاد کشاورزی شهر بنجار خاطر نشان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و همچنین استفاده از طرح انتقال آب با لوله در آینده توصیه می شود کشاورزان منطقه سیستان موضوع تغییر الگوی کشت را در نظر داشته باشند.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، هامون، زهک و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.