طاهره معماری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوه تعاملات امام حسین (ع) با افراد خانواده و با دیگران بهترین الگو برای سبک زندگی و طریقه‌ تکلم یاران امام در صحنه کربلا، سرشار از ادب، احترام و مهربانی است و این موضوع حلقه‌ گمشده ما در خانواده و جامعه‌ کنونی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بعد از حادثه‌ عاشورا، پایه‌های حکومت بنی‌امیه با حرکت روشنگرانه‌ کاروان اسرا به لرزه افتاد و حقایق بسیاری از مردم که پنهان شده بود، آشکار شد.

این استاد دانشگاه کرمان با تاکید بر نقش حضور خانواده در افشای واقعیت‌های تلخ ماجرای کربلا اظهار داشت: این حضور با صبر و شکیبایی، شجاعت، شرافت، همدلی و بصیرت، همراه بود.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ کاروان کربلا در زنده نگهداشتن احکام اسلام تاکید کرد: بسیاری از احکام اسلام توسط حکام وقت می‌رفت که به فراموشی سپرده شود، ولی خانواده‌ امام حسین (ع) و دیگر کاروانیان این احکام را زنده کردند.

معماری تصریح کرد: این برای همه‌ زمان‌ها و مکان‌ها درس بزرگی است که اگر خانواده خوب تربیت شود، در سختی‌ها انسجام خود را از دست نمی‌دهد و هر یک از اعضای خانواده مانند یک رکن برای یاری دیگر ارکان تا رسیدن به هدف تلاش می‌کنند.

وی افزود: حضور خانواده در حادثه کربلا، چهره‌ واقعی دشمن را نمایان و فرهنگ عاشورا را به دیگر عصرها و نسلها منتقل کرد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از همسر شهید مدافع حرم "هادی کجباف" گفت: این بانوی بزرگوار با تأسی به مادران شهدای کربلا از جمله ام وهب، حاضر نشد برای گرفتن جنازه‌ همسرش چند داعشی آزاد شوند و اظهار داشت، که همسرش را با خدا معامله کرده است.

استاد دانشگاه کرمان بیان کرد: لحظه به لحظه‌ حرکت حضرت زینب (س) در حادثه کربلا برای امروز ما درس است و قصه‌ رباب و سکینه و رقیه (س) هر کدام بخشی از مکتب نورانی و تاثیرگذار عاشورا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نهضت عاشورا محدود به یک نقطه مکانی و زمانی در تاریخ نیست تاکید کرد: ما باید درون خودمان این انقلاب را ایجاد کنیم که هر سال با خانواده‌ اباعبدالله حسین (ع)  همراه شویم و اهداف زندگی خود را به اهداف آن حضرت نزدیک کنیم.  

معماری افزود: امام حسین (ع) برای برقرار ماندن احکام اسلام، خانواده را که شامل همسر و کودکان از جمله طفل شیرخواره ۶ ماهه بود، با خود همراه کردند و برای ماندگاری اسلام، از خانواده‌ خود گذشتند.

وی با بیان اینکه یکی از درس‌های بزرگ حادثه‌ عاشورا تکیه بر خدا کردن است اظهار داشت: امام در اوج مشکلات و مصائب، پیشانی سجده بر خاک نهادند و رضای خداوند را طلب کردند و نهضت عاشورا به ما می‌گوید برای رضای خدا گام برداریم حتی اگر تمام دنیا مقابل ما قرار داشته باشد.

۳۰۲۹/۷۴۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.