به گزارش ایرنا، در این ایام خانواده هایی که در یک سال اخیر عزیزی را از دست داده اند، در اولین روز ماه محرم با پخت شله‌زرد یا آش بلغور در اصطلاح "عاشوری" پخته و در بین همسایگان  و فقرا توزیع می کنند و البته پخت عاشوری برای از دست رفتگان که سال های قبل نیز از دنیا رفته اند نیز در دهه اول ماه محرم انجام میشود.

کرمانی‌های قدیمی به شله‌زرد ابرام خانی (ابراهیم‌خانی) می‌گفتند و برای تهیه آن از برنج نیم‌دانه معطر، شکر، زعفران، ‌ گلاب، خلال بادام و پسته و روغن محلی استفاده می‌کردند.

در گذشته رسم بر این بود که قسمتی از گوشت قربانی ماه ذی‌الحجه را برای پخت عاشوری کار می‌گذاشتند، مردم کرمان معتقد هستند که این غذا باید قبل از طلوع آفتاب نخستین روز ماه محرم طبخ و توزیع شود

خصوصیت میهمان نوازی کرمانیها در ایام تا سوعا و و عاشورای حسینی خود را بیشتر نشان می دهد و از دیرباز در تمامی خانه های قدیمی کرمان و امروزه در مساجد و هیاتها توسط خیرین و افراد بزرگ فامیل یا متدینین غذای نذری با نام آبگوشت متنجنه که به دلیل همزمانی با ایام عزای حسین(ع) آبگوشت امام حسینی نامیده می شود، طبخ و از عزاداران امام حسین (ع) پذیرایی می شود.  

پخت این آبگوشت در بقیه روزهای محرم تا اربعین امام حسین علیه السلام به صورت متفرق مرسوم است. آبگوشت متنجنه که با آداب خاص و همراه با قرائت ادعیه و زیارت عاشورا بروی اجاق های بزرگ پخته می شود در تمام استان غذای غالب ایام عزاداری امام حسین (ع) است که به عنوان نذری توزیع میشود.

این آبگوشت با گوشت و مغز گردو، برگه زردآلوترش، به، لیمو، سیب زمینی، شنبلیله و ترخون و همچنین ادویه ویژه ای چون دارچین وزعفران و زیره کرمان پخته میشود.

گوشت مورد نیاز این آبگوشت ازگوشت گوسفندی که معمولا در محل عبور هیات امام حسین(ع) ذبح شده و برای تهیه این آبگوشت خرد کرده و در اختیار آشپزها قرار میدهند، تهیه می‌شود.

نذری و نذری دادن یاد آوری کننده ارزشهای اجتماعی نظیر برابری، تعاون، اتحاد، نظم، تعادل و توازن است؛ همکاری مردان و زنان برای نذری دادن و در کنار هم بودن آنها هنگام طبخ نذری، نشانه همراهی آنان در همه شرایط و زمان هاست.

بی شک خاطرات همکاری های داغداران حسینی در پای دیگ های نذری، جزیی فراموش ناشدنی از روزهای زیبایی است که دل را با نام حسین (ع)   جلا می‌بخشد.

۷۴۴۰/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.