به گزارش ایرنا، مردم دیار کریمان با عقاید راسخ مذهبی و دلدادگی به شهدای دشت کربلا، از دیرباز ارادت ویژه ای به خاندان نبوت و امامت نشان داده‌اند و آیین‌های مذهبی در این شهر همچنان به صورت پررنگ و با استقبال پرشور مردم این استان برپا می‌شود.

یکی از این آیین‌هایی که امروز نیز در برخی از شهرها و روستاهای استان کرمان با استقبال گسترده عزاداران حسینی برگزار می‌شود و همچنان در این استان طرفداران و مشتاقانی دارد، آیین چهل منبرون است.

مردم استان کرمان در قالب آیین چهل منبرون در عصر تاسوعا و عاشورای حسینی ۴۰ شمع را به چهل منبر می برند و با روشن کردن این شمع‌ها به دعا و نیایش با خدای خود می‌پردازند در گذشته مردم این اقدام را با پای برهنه انجام می دادند.

مردم دیار کریمان برپایی آیین چهل منبرون را به گونه‌ای اثبات ارادت و دلدادگی خود به خاندان اهل بیت(ع) می‌دانند و از آن به عنوان یکی از آیین‌های عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) یاد می‌کنند.

از دیگر مزایای برپایی این آیین تقویت همبستگی و همگرایی مذهبی و زنده نگه داشتن سنت های دیرین در ایام محرم است.

تعزیه‌خوانی، خیمه‌سوزانی، همایش شیرخوارگان حسینی (ع)، سینه و زنجیرزنی، علم و مافه‌گردانی از دیگر سنت‌های مذهبی در استان کرمان است که هر سال در ایام محرم برپا می شود.

۳۰۲۹/۷۴۲۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.