به گزارش ایرنا، آیین های عزاداری تاسوعای حسینی در چهارمحال و بختیاری در بعدازظهر برگزار میشود در حالی که این عزاداری ها در تاسوعا در برخی از استانهای همجوار صبح برگزار میشود.

مردم این استان در مناطق روستایی و شهری با سیاهپوش کردن سردرب منازل، مغازه ها، بازار، مساجد و تکایا و با برافراشتن بیرقهای سیاه، خود را نینوایی کردند و با قافله سالار کربلا در این ماتم عظما هم ناله شدند.
کاروان دسته های زنجیر زنی و سینه زنی در تمامی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری با حضور عزاداران به راه افتاد.
همچنین در بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری نیز در روز تاسوعای حسینی با حضور عزاداران حضرت عباس(ع) آیین های عزاداری و تعزیه بر پا شده است.

علامت کشی فرخشهر

یکی از برنامه های عزاداری در روز تاسوعا در شهر فرخشهر چهارمحال و بختیاری برگزار می شود که هیات های عزاداری از صبح روز نهم محرم علامت های دسته های زنجیر زنی و سینه زنی را در خیابان ها به حرکت در می آورند.

علامت های هیات های عزاداری مزین به پارچه های ترمه و آیه نوشت است که هر علامت از سوی تعدادی از جوانان هیات ها به حرکت در می‌آید.

برای بردن علامت‌ها در خیابان ها ، برزگان هیات ها علامت را به دست جوانترها می‌دهند و هر جوانی حمایلی برای حمل علامت در روز تاسوعا دارد.

عزاداران بر این عقیده اند علامت‌ها را به یاد سردار دشت کربلا و علمدار دشت نینوا حمل میکنند و برخی از جوانان برای بردن علامت‌ها نذر می‌کنند.

این علامت ها در بعدازظهر تاسوعا در میانه دسته‌های زنجیرزنی و سینه زنی به حرکت در میآید و هر هیاتی دارای یک یا چند علامت است.

 علم کشی اشکفتک و چالشتر

در منطقه غرب شهرکرد از جمله اشکفتک و چالشتر ، در روز تاسوعا ، آیین‌ علم کشی رواج دارد به این صورت که تعداد از هیات‌ها تعدادی از علم‌ها را با پارچه های سبز و سیاه تزیین می کند و در خیابان های این منطقه به حرکت در می آورند.

این علم‌ها و کتلها عمود چوبی بزرگی است که با یک یا چند طناب برای ایجاد توازن در حرکت آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علم کشی در روز تاسوعای حسینی از سوی جوانان در پیشایش دسته های عزاداری به حرکت در میآید و جوانان این علمها را به یاد علمدار دشت کربلا در سطح شهربه حرکت در میآورند.

آبگوشت نذری تاسوعا

در برخی از روستاها و شهرهای چهارمحال و بختیاری برخی از هیات‌های عزاداری اقدام به پخت و توزیع نذری میکنند که نذر آبگوشت در این روز در برخی از مناطق از معروفیت بیشتری برخوردار است.

مردم دو سه روز پیش از تاسوعا دور هم جمع میشوند و هر کسی در توان خود اقدام به کمک برای پخت نذری آبگوشت می‌کنند که در برخی از مناطق این نوع نذری بیش از یکصد سال قدمت دارد.

توزیع این نوع نذری در ظهر تاسوعا انجام میشود که پس از آنها دسته های عزاداری اقدام به برپایی عزا می کنند و در سطح خیابان ‌ها 

به راه می افتد.

به گزارش ایرنا، آیین های عزاداری سید و سالار شهیدان در چهارمحال و بختیاری با حضور یک هزار و 400 هیات مذهبی و 114 گروه تعزیه برگزار می شود.

2097

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.