به گزارش ایرنا، زنان و دختران ایلام بنا به سنتی معنوی که ریشه در باورهای قدیمی مردم این استان دارد همه ساله در عصر روز تاسوعا به مساجد، تکایا، حسینیه ها می روند.

در این روز زنان و دختران از هر سن و قشری با رفتن به این اماکن مقدس عبادی با بانوان مصیبت دیده و داغدار حرم همدردی می کنند.

یکی از سنت های این آیین که تا شامگاه ادامه دارد، روشن کردن شمع در هر حسینیه و مسجد است که زنان در بیرون با داخل حیاط این اماکن مقدسه و در محل های تعیین شده به نیت شهدای دشت کربلا و با هدف رسیدن به مراد و آرزوی خود شمع روشن می کنند. 

یکی دیگر از برنامه های این روز اینکه بانوان بویژه زنان کهنسال به نشانه عزادار بودن بر سر یا پیشانی و برخی روی شانه های خود گل می مالند (این گل معمولا از قبل و توسط خادمان در بیرون مسجد، تکیه و با حسینیه تهیه می شود). 

از دیگر رسوم این روز تهیه و توزیع نذری های سنتی چون شله زرد، آش رشته، چای، خرما، شیرینی کاک، شربت، نان و سبزی است که در معابر منتهی به مساجد، تکایا و حسینیه ها و یا در داخل این اماکن توسط مردم عزادار توزیع می شود و همچنین در این رسم کهن بانوان با توزیع انواع نذورات، روشن کردن شمع، دود کردن اسپند، خواندن نماز، قرآن، زیارت عاشورا و ادعیه و مالیدن خاک بر سر و شانه ارادت خود را به شهدای کربلا و خاندان رسالت ابراز می دارند. 

در این روز تکایای سید محمد موسوی و حضرت ابوالفضل(ع) واقع در محله خیام و شهدا از شلوغ و پر ترددترین اماکنی است که زنان عزادار و دلسوخته اباعبدالله(ع) و شهدای کربلا به آنجا مراجعه می کنند. 

آیین تکیه گردی در عصر تا شامگاه تاسوعا یکی از مهمترین رسومی است که نسل به نسل توسط زنان ایلام منتقل شده و همچنان زنده و ماندگار است و همه ساله در روز نهم محرم به برگزاری هرچه باشکوه تر آن اهتمام دارند.

هرچند از ابتدای ماه محرم سنن و مراسم های خاص این ماه در نقاط مختلف برگزار می شود اما از صبح روز تاسوعای حسینی بیش از روزهای پیشین محرم غرق در اندوه و ماتم است که در این میان سنت نکیه گردی بانوان عزدار رنگ و بوی دیگری دارد. در این سنت که به یادگار مانده از روزگاران گذشته است زنان و دختران ایلام با پوشش های مشکی پوش که نشان از عزاداری و سوگوار بودن آنها دارد به مساجد، تکایا و حسینه های سطح می روند.

در عصر تاسوعا همه کوچه و خیابان و معابر محل تردد بانوان بانوان عزاداری است که به مساجد، تکایا و حسینه.های سطح شهر می روند و در طول مسیر ایستگاه های صلواتی با خوراکی هایی چون شربت، چای، شیرینی، خرما، حلیم، شله زرد، آش رشته و ... از آنها پذیرایی می کنند. 

در این میان حضور کودکان و نونهالانی خردسال و کم سن با لباس های مشکی به نشانه عزا به این محافل جلوه ای خاص بخشیده است و این کودکان از همین طفولیت مشق محبت به اهل بیت (ع) و شهدای کربلا را از مادران عفیف و پاکدامن خود می آموزند. 

سنت تکیه گردی آیینی است که نسل به نسل و سینه به سینه از بانوان مومن و ولایی استان ایلام به نسل های کنونی رسیده و این بانوان نیز ادامه دهنده این سنت بومی هستند.

۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.