به گزارش ایرنا، اهالی دیار کریمان به یاد واقعه کربلا امروز سه‌شنبه ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۸ همزمان با دهم محرم سالروز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از اصحاب باوفایشان، به صف‌های عزاداران حسینی پیوستند و به عزاداری و سوگواری پرداختند.

کرمانی ها که روزهای گذشته نیز با سیاه پوش کردن شهر، سینه‌زنی، زنجیرزنی و برگزاری آیین و رسوم این سرزمین از جمله شبیه و تعزیه خوانی، چهل منبر، خیمه‌سوزانی، علم و مافه‌گردانی، ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان داده بودند، در روز عاشورا نیز شور حسینی را بر این خطه جاری کردند.

آیین های عزاداری و سوگواری از صبح امروز با قرائت زیارت عاشورا در مساجد، تکایا، مصلی‌، حسینیه‌ها، جوار امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر استان کرمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
عزاداری هیات‌های مذهبی و مردم دلداده به امام حسین (ع) با سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان ها و معابر عمومی شهر و استان کرمان از ساعت ۹ صبح امروز آغاز شده و تا اذان ظهر ادامه دارد و پس از این آیین عزاداران به یاد نمازگزاران دشت کربلا، نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه می کنند.

اقشار، گروه ها و اقلیت های مذهبی از جمله زرتشتیان نیز با برپایی آداب و رسوم خاص خود در سوگ سرور و سالار شهیدان به ماتم نشستند و به خیابان ها آمدند.

حسینیه ثارالله، مهدیه مسجد صاحب الزمان (عج)، مسجد امام خمینی (ره)، مسجد قائم (عج)، تکیه عباسعلی، میدان شهدا، تکیه فاطمیه و صفه عزاخانه از جمله مکان هایی در شهر کرمان است که خیل عظیم عزاداران حسینی (ع) در این مکان ها گردهم آمدند و مردم در شهرستان های استان کرمان نیز هر کدام به سبک و سنت خاص خود به سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداختند.

جمعی از ارادتمندان به امام حسین (ع) و یاران ایشان نیز در روز عاشورا به پختن غذاهای نذری و توزیع آنها بین عزاداران و مردم ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نمایش دادند و امروز هر کسی توشه معنوی خود را به طریقی برای یک سال آینده می‌گیرد.

۳۰۲۹/۷۴۲۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.