حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طبیعی است برخی مطالبی غیرواقع را به جریانی با حجم واقعه عاشورا که چندین قرن از رخ دان آن می گذرد وارد کنند، گفت: کارشناسان امر باید با دقت و وسواس هرچه تمام تر نوع عزاداری و مطالب ارائه شده را بررسی و با آنچه طبق اسناد تاریخی نیست، غیر منطقی و سلیقهای است برخورد کنند.

وی ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) افزود: گاهی فردی فقط تاریخ را می خواند یعنی اینکه چه حادثه ای در چه زمانی اتفاق افتاده،  چه کسانی این حادثه را رقم زدند،  جبهه موافق و مخالف چه کسانی بودند و چه اتفاقاتی رقم خورده که این نوع تاریخ شناسی خوب است اما نمی تواند تاریخ را بروز کند لذا باید به فلسفه در تاریخ توجه کرد تا به عوامل به وجود آمدن تاریخ دست یابیم.

حجت الاسلام علیدادی گفت: در رابطه با واقعه بسیار مهم، سرنوشت ساز و غم انگیز کربلا ما نیاز داریم فلسفه عاشورا را خوب بشناسیم یعنی بدانیم عوامل و شرایطی که عاشورا را به وجود آوردند چه چیزهایی بودند.

امام جمعه کرمان ادامه داد: اگر این مهم را افراد اهل قلم و بیان برای مردم درست تشریح کنند آن وقت صحنه عاشورا می شود زمان حاضر و می توان با این تحلیل عاشورا را در زمان خودمان ببینیم و دریابیم در این زمان نیز یزیدانی هستند که روبروی امام حسین (ع) می ایستند و افرادی هستند که در راه امام حرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید بدانیم اگر بخواهیم در اردوگاه امام حسین (ع) قرار بگیریم باید چه روحیاتی داشته باشیم و اگر بخواهیم جبهه دشمن را بشناسیم باید به چه مسائلی توجه کرد لذا فلسفه،  تاریخ را به روز می‌کند و انسان با فلسفه تاریخ گمان می کند در همان زمان زندگی می‌کند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی تصریح کرد: افرادی که قلم و بیان قوی دارند باید هر چه می‌توانند تاریخ را دقیق بازگو و تحلیل کنند زیرا مهمتر از نقل خود تاریخ است.

وی با بیان اینکه بدعت به معنی داخل کردن چیزی که از دین نیست در دین و به اسم دین از آن تبلیغ کردن است تاکید کرد: وارد کردن بدعت ها در دین ممنوع است و باید از ورد بدعت به دین جلوگیری کرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان افزود: باید تلاش کرد جریان عاشورا و تجلیل از آن عاری  از بدعت شود و  تکیه بر نظر کارشناسان تنها راه جلوگیری کردن از این امر است.

وی تاکید کرد: اگر تاریخ را بتوانیم تحلیل و به روز کنیم خود به خود راه تطبیق باز می شود، به عنوان مثال باید مراقب جریانی که ممکن است در درون حوزه اسلامی به اسم اسلام، دست به اقداماتی بزند که با روح و رویه اسلام کاملا مخالف است، باشیم و باید بدانیم ممکن است این مهم در زمان ما نیز اتفاق بیفتد.

امام جمعه کرمان ادامه داد: کما اینکه در زمان امام حسین (ع) نیز در داخل حوزه و جغرافیای اسلامی جریانی در برابر امام حسین (ع) به اسم مسلمان ها می ایستد و این خطر بزرگی است و جبهه اسلامی را به ۲ بخش تقسیم می کند و به جای اینکه در جبهه واحد علیه دشمن قسم خورده اسلام بجنگند انرژی خود را صرف اختلافات خودشان می‌کنند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی گفت: این امر در زمان ما نیز ممکن است قابل تطبیق باشد لذا می بینیم گاهی اوقات به دلیل غفلت منکر جای معروف و معروف جای منکر را می گیرد یعنی در جامعه ای اگر فردی بخواهد از معروف ها حرف بزند مردم نگاه منفی به او دارند و اگر فردی منکر را ترویج کند هیچ کس او را منع نمی کند لذا در زمان امام حسین (ع) نیز این اتفاق افتاد و در زمان ما نیز ممکن است اتفاق بیفتد پس باید مراقب بود.

وی با بیان اینکه در راس همه امام معصوم (ع) قرار دارد گفت: بعد از گذر نیم قرن از درگذشت پیامبر، امام معصوم (ع) در محاصره مسلمانان قرار می گیرد یعنی امامت جامعه که باید همه به آن اقتدا کنند به دلیل تبلیغات گمراه کننده امامت در مقطعی در محاصره مطلق قرار می گیرد و همین اتفاق در زمان ما نیز اگر مراقب نباشیم ممکن است اتفاق بیفتد.

امام جمعه کرمان  افزود: همواره تلاش شده تاریخ عاشورا به روز شود و در زندگی محسوس شود و یکی از دلایل زنده ماند عاشورا همین امر است.

۳۰۲۹ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.