به گزارش روز دوشنبه ایرنا،  جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: کار انتقال گنبد امام حسین (ع) به کربلای معلی از شهریور سال جاری آغاز شده و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

سردار عبدالحسین رحیمی افزود: برای انتقال گنبد امام حسین (ع) به کربلای معلی ۳۱ دستگاه خودرو اقدام خواهند کرد.

وی ادامه داد: کار انتقال گنبد امام حسین (ع) به کربلای معلی در چهار مرحله تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

عملیات ساخت گنبد امام حسین (ع) از سال ۹۴ در کرمان وارد فاز اجرایی شد و برای نصب گنبد باید زیرسازی کار انجام می‌شد که گنبد جدید بر روی آن قرار گیرد در حالی که سازه قبلی شرایط مناسب و استحکام لازم را نداشت و در جاهایی فرسوده شده بود. در مرحله نخست تلاش شد مقاومت روضه منوره را تا حد امکان افزایش یابد و ابتدا از سه متر پایین همکف در پای ستون‌ها گودبرداری و بتن‌آرمه انجام شد و تا زیر طاق‌ها، روی پشت بام و داخل گنبد فعلی ادامه یافت.

مجموع روضه منوره و چهار ستون را در داخل یک بتن در هم دوخته شده‌ای قرار گرفت و در کنار مقاوم‌سازی کار لاغرسازی ستون‌ها هم انجام شد تا فضای بیشتری برای زیارت در اختیار زائران قرار گیرد.

ستون‌های قبلی فضایی حدود ۲۵ مترمربع از فضا را گرفته بودند که تا ۶۰ درصد کاهش یافت و در پایان کار مقاوسازی حرم تا ۵۰۰ برابر افزایش یافت و تمامی موارد ایمنی در ساخت گنبد جدید رعایت شده است.

گنبد جدید از فولاد و بتن ساخته شده و در نهایت خشت مسی که روی آن آب طلا قرار می‌گیرد، همچنین گنبد جدید ۲۱ متر ارتفاع دارد که ۷.۵ متر از گنبد فعلی بلندتر است و ارتفاع آن به توصیه آیت‌الله سیستانی تا این اندازه در نظر گفته شده که نوک حرم از گلدسته‌ها یک متر کوتاه‌تر باشد.

حرم به مقیاس ۱.۵ برابر گنبد قبل افزایش داشته و از نظر شکل با گنبد قبل تفاوتی ندارد و تمامی قطعات با پیچ و مهره نصب می‌شود.

ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان نیز در خبر رسیدن نخستین کاروان قطعات گنبد حرم مطهر امام حسیین (ع) به کربلا چنین مطلبی را نشر داده است، غریبانه رفتند، به دلائلی نشد مراسم بدرقه برگزار کنیم. حتی با هم حرکت نکردند. طی ۲۴ ساعت، هشت کاروان با یک مقصد و مسافر مشترک راهی دیار جانان شدند.

رانندگانی که بعضاً یکدیگر را می‌شناختند و برای این فرصت، روزها و هفته‌ها و ماه‌ها انتظار کشیده بودند؛ با ذوق و شوق از فرصت حاصل شده، ماشین‌های خود را آماده‌ سفر کردند. مسافران نیز از یک ماه و نیم پیش، منتظر این لحظه بودند.

به قول یکی از زائران کوی یار، گاهی خداوند به سیمان و آهن لیاقتی می‌دهد که در وجود بنده‌اش یافت نمی‌شود.

صحبت از مسافر و سفر شد. سفر به دیار عاشقان کوی دوست، سفر به سرزمین بلا، سفر به آن‌جا که وقتی اباعبدالله در روز دوم محرم وارد آن سرزمین شد و نام آن‌جا را پرسید، با شنیدن نام کرب و بلا، گریست و به کاروانیان خود فرمود: پیاده شوید، این‌جا محل ریختن خون ما و محل قبور ماست و همین جا قبور ما زیارت خواهد شد و جدم رسول خدا چنین وعده داد.

بعد از سال‌ها که در دوران‌های مختلف، حکومت‌ها بعضی قبور شهدای کربلا را ویران و برخی نیز آباد می‌کردند؛ امروز از خیل یاران ایرانی امام، عاشقانی عزم اراده کرده و در آبادانی و رونق حرم اهل بیت علیهم السلام بالاخص حرم و بارگاه سیدالشهدا حسین بن علی (ع)، کمر همت بربستند.

چند سال با احتساب تمام موازین علمی که گاه حتی علم در پیشگاه عشق رنگ می‌باخت، مطالعه کردند؛ ساختند و مقاوم کردند، برای حرم مطهر حسین(ع) گنبدی برافراشتند تا چشم‌ها را نورانیت بخشد و دل‌های مشتاق را پیوند زند.

در دل کویری کرمان، کارگاهی از عشق به ارباب راه‌ انداختند و سیمان و آهن و مس را به کار گرفتند. به‌ راستی از این‌ همه مصالح موجود در کشور، چرا قرعه‌ فال به نام مصالحی افتاد که برای گنبد متبرک و مبارک حرم حسینی، تار و پود شدند و با دستان کارگران و استادان کرمانی در هم تنیدند تا بر اسکلت فلزی بنشینند و با پوششی از آب‌ طلا، رنگ بگیرند و به عالم و آدم فخر بفروشند که ما این لیاقت را پیدا کردیم. لیاقت یافتیم بر ستون‌های مستحکم شده‌ی حرم بنشینیم، آسمان بر ما نظر کند، ملائکه برای زیارت دردانه‌ الهی بر گرد ما طواف و زائران، ما را در قاب دوربین خود ثبت کنند.

آری بدون سر و صدا، بدون تبلیغات و بدون دوربین‌های عکاسان و خبرنگاران رسانه‌ها، کاروان به راه افتاد. مسافر همه‌ ماشین‌ها قطعات بتنی گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) بود. این اولین ارسال قطعات بود که در چهارم شهریور ۹۸ با حرکت هشت تریلر، خط ترانزیت کرمان - کربلا را برقرار کرد و ۱۰ شهریور خبر رسید که کاروان به کربلا رسیده و منتظر است مسافرانش در کارگاه جدید مستقر شوند.

هنوز قطعات بیشتری مانده که باید از فریم فولادی گنبد باز شوند و به همراه قطعات فریم فولادی غریبانه عازم مقصد شوند. باشد که بزودی چشمان کم فروغ‌مان با دیدن گنبدی که به دست کرمانی‌ها و با همت مردم ایران زمین ساخته شده، نور بگیرد و قدردان مولا باشد از این‌که این توفیق را نصیب کرمانی و ایرانی کرده است.

۳۰۲۹ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.