سیدمهدی طبیب زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رفع مشکلات پنجره واحد سرمایه گذاری استان کرمان گفت: برای رونق تولید علاوه بر اینکه باید محدودیت های پنجره واحد فیزیکی رفع شود باید عده ای همراه، مطلع، هماهنگ، با شناخت و اختیارات کافی و دانش روز برای رفع مشکلات سرمایه گذاری گرد هم جمع و پنجره واحد الکترونیکی مستقر شود زیرا از این راه می توان محدودیت های سرمایه گذاری این استان را از بین برد.

وی اظهار داشت: با اجرای پنجره واحد الکترونیکی، زمانی که فردی برای اخذ مجوز اقدام می کند باید بتواند با ارائه درخواست، مدارک و پرداخت هزینه ها به درخواست خود از طریق یک نمایشگر، مجوزهای لازم را دریافت کند.

وی ادامه داد: برای اجرا باید پنجره واحد الکترونیکی به یک پلتفرم، فرایند استعلامات، ارتباطات و لجستیک و بانک جامع اطلاعاتی مجهز شده باشد و سرمایهگذار از یک درگاه الکترونیکی بتواند پاسخ استعلامات و مجوزهای خود را دریافت کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان عنوان کرد: تا زمانی که مشکلات مقررات زدایی، قوانین دست و پاگیر، فقدان آموزش های لازم، نداشتن اختیارات و هراسهای بی اساس از سازمان های نظارتی در بین دستگاه ها رفع نشود، پنجره الکترونیکی پاسخی روشن نمی دهد و نمی توان انتظار تحولی جدی در حوزه سرمایه گذاری و رونق تولید استان کرمان داشته باشیم.

طبیب زاده با بیان اینکه به طور مشخص چند پروژه زمان بر با هزینه بالا را در فرایند اخذ مجوز، را بررسی کردیم گفت: با انجام دادن این بررسی ها در مورد کوتاه کردن مسیر اخذ مجوزها در حوزه تولید و سرمایه گذاری تصمیم گیری شد.

وی تاکید کرد: استاندار کرمان پنجره واحد فیزیکی را در زمان تصدی معاونت اقتصادی مطرح کرد که بر اساس این طرح مدیران مجوز دهنده و سازمان های استعلام شونده در یک جای مشخص دور هم جمع شوند و پاسخ استعلامات در مورد پروژه های سرمایه گذاری را ظرف مدتی مشخص می دهند و اینگونه مجوزها صادر می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: پنجره واحد فیزیکی ایده مناسبی بود و اثرات خوبی داشت اما به چند دلیل ممکن است کامل نباشد و بتوان آن را تکمیل کرد.

وی بیان کرد: قوانین و مقررات باید تسهیل شود و صرف حضور فیزیکی در یک محل برای ایجاد فضای کسب و کار بهتر کفایت نمی کند و در این زمینه باید ابتدا مدیران به دنبال تسهیل و تسریع در فرایند سرمایه گذاری باشند و همچنین مدیر شرکت کننده در نشست پنجره واحد سرمایه گذاری استان اختیارات لازم و تعامل و همکاری بین سازمان ها و دانش لازم وجود داشته باشد.

طبیب زاده افزود: برخی از محدودیت ها به علت فقدان دانش مدیران از قوانین و مقررات به وجود آمده لذا مدیران بدون دانش کافی برای صدور مجوزها و پاسخ استعلامات احتیاط و برای سرمایه گذار ایجاد محدودیت می کنند.

وی ادامه داد: محدودیت هایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی در تمام کشورها وجود دارد اما کشورها با مجهز شدن به روش ها و دانش نوین، توسعه اقتصادی را در کنار حفظ محیط زیست و منابع طبیعی خود رقم زده اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با بیان اینکه افزایش محدودیت ها آسیب بیشتری به ما وارد کرده است اظهار داشت: با ایجاد محدودیت های بی جهت در حوزه سرمایه گذاری، سرمایه گذار و منابع طبیعی خود را از دست دادیم و در این زمینه تفاوتِ توجه و بی توجهی به منابع طبیعی به فاصله اندکی در کشورهای همسایه مشاهده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استان کرمان در شاخص های فضای کسب و کار از جمله زمان، تعداد مراحل و هزینه انجام هر فرآیند برای اخذ مجوز، عملکردی ضعیف داشته است.

طبیب زاده بیان کرد: ایده پنجره واحد سرمایه گذاری در راستای ایجاد یک محیط کسب و کارِ پیشبرنده و جذب سرمایه گذار در استان کرمان به وجود آمده است.

وی افزود: زمانی که استان در فضای کسب و کار رتبه بهتری از دوازدهم نداشته و طی سالهای گذشته رتبه این استان تا ۲۳ بوده، کرمان در اولویت سرمایه گذاری بسیاری افراد قرار نمی گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان تصریح کرد: زمانی که فرایند توسعه در کشورها را می بینیم متوجه می شویم که این کشورها دقت عمل بسیاری برای بهبود شرایط فضای کسب و کار خود گذاشتند.

وی ادامه داد: زیرساخت های فیزیکی اینک در توسعه جوامع نقش تعیین کننده ای ندارند و بهبود محیط کسب و کار زیرساخت های فیزیکی را با خود به کشور وارد می کند.

۳۰۲۹/۷۴۲۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.