به گزارش ایرنا،  در اهمیت بحث فرهنگ همین بس که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، به نظر ما مقوله فرهنگ از نظر تأثیرش در آینده یک ملت و یک کشور، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست پس به کار فرهنگی به معنای واقعی کلمه اهتمام ورزید و رئیس جمهوری هم همواره تاکید داشته اند که باید در امور فرهنگی، زمینه‌ و فضا را برای فعالیت باز کنیم، پس می طلبد در مناطق محروم جنوب کرمان، فعالیت در حوزه فرهنگ به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. 

منوجان و بخش نودژ این شهرستان، از آخرین مناطق محروم جنوب کرمان به شمار می روند که به واسطه دوری و فاصله بیش از 500 کیلومتری این مناطق از مرکز استان، شاید بتوان گفت،آنگونه که باید مورد توجه دولت های گذشته قرار نگرفته اند اما ظاهرا سپردن سکان کشتی فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان به جوان 39 ساله جنوبی در دولت تدبیر و امید، قرار است اتفاقات خوبی را برای اهالی سختکوش این خطه خصوصا مردمان فرهنگدوست منوجان رقم بزند.

حسین اسحاقی که بیش از سه سال مدیریت و هدایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان را به عهده دارد در ششمین سفر شهرستانی خود به منوجان بیش از 10 ساعت با قشرهای مختلف فرهنگی این منطقه دیدار و چالش های پیش روی اهالی فرهنگ و هنر را بررسی کرد، در این دیدارها که با حضور و همراهی محمد محمودی فرماندار منوجان و رامین افتخاری معاونت هنری و سینمایی اداره کل ارشاد جنوب کرمان صورت گرفت، تدابیری برای رفع مشکلات حوزه فرهنگ این دیار اتخاذ شد که نوید بخش آینده ای روشن برای مردم و جوانان با استعداد منوجان خواهد بود. 

طبق هماهنگی قبلی، قبل از ساعت 6 صبح از مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در جیرفت به سمت منوجان حرکت کردیم و بعد از 2 ساعت به مقصد رسیدیم، شهری کوچک و آرام با خیابانهایی تمیز که ظاهر آراسته اش، از تلاش شهرداری و شورای این شهر حکایت می کرد، چهار کیلومتر که از مرکز شهر گذشتیم، به مجتمع فرهنگی ارشاد منوجان رسیدیم، یک ساختمان بزرگ با سه هزار متر زیربنا و 230 متر جاده خاکی که باید تا رسیدن به مجتمع طی می کردیم.

اگر شما هم بودید، نخستین سوالی که به ذهنتان خطور می کرد این بود که چرا یک مجتمع فرهنگی با چنین عظمتی را در چنین مکان نامناسبی احداث کرده اند و اینکه کدام خانواده حاضر می شود فرزندش را برای کسب فرهنگ و هنر به ساختمانی در خارج از حوزه شهری بفرستد، ساختمانی چند هزار مترمربعی که بیش از یک میلیارد تومان فقط برای تجهیز سامانه گرمایشی آن هزینه شده درحالی که منوجان در منطقه ای واقع شده که عملا مردمش با سرما بیگانه اند و بیشتر به تجهیزات سرمایشی نیاز دارند تا بتوانند از گرمای 50 درجه ای تابستان جنوب در امان باشند و خوب است بدانید که این مجتمع، قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ساخته شده است.

نکته قابل تامل دیگر، اینکه وقتی وارد ساختمان شدیم دیدیم هوای داخل به مراتب گرمتر از بیرون است، وقتی که علت را جویا شدیم گفتند با کمبود امکانات سرمایشی مواجه هستیم، در حالی که می توانستند با پول آن تجهیزات گرمایشی بیهوده که امروز مستهلک شده اند، هر 10 متر یک کولر گازی با کیفیت نصب کنند.

این مجتمع به لحاظ ساختار و موقعیت جغرافیایی، مشکلات زیادی دارد و مدیرکل ارشاد و فرماندار منوجان نیز به شدت از این مسئله ابراز گلایه مندی می کردند اما مسئولان امر باید بررسی کنند و ببینند چه فرد یا افرادی اینگونه، اموال بیت المال را به هدر داده اند و تا ریال آخر این خسارت ها را از آنها دریافت کنند.

یک ساختمان چند میلیارد تومانی که تا 20 سال دیگر هم در حوزه شهری قرار نمی گیرد، ساختمانی خلوت که حتی شرکت مخابرات هم نمی تواند اینترنت آن را تامین و فیبر نوری را به آنجا برساند، ساختمانی که 70 درصد دیوارهایش از شیشه تشکیل و نقشه احداثش، از اماکن مناطق سردسیر الگوبرداری شده است.

حال تصور کنید، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان منوجان با 6 نفر کادر اداری و یک ساختمان با شرایطی که ذکر کردیم حتی از داشتن یک خودروی دولتی هم محروم بود.

البته همه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جنوب کرمان با مشکل نبود خودرو مواجه بودند که امروز با عنایت دولت و پیگیری مدیرکل ارشاد جنوب استان این مشکل در حال برطرف شدن است.

خودروی دولتی اداره ارشاد منوجان خریداری شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: یک خودروی سواری پژو 405 برای اداره ارشاد شهرستان منوجان خریداری شده که اکنون در مرحله پلاک گذاری است و طی 10 روز آینده به این اداره تحویل داده می شود.

حسین اسحاقی در نشستی که با حضور فرماندار و هنرمندان منوجان برگزار شد عنوان کرد: کارکنان اداره ارشاد و هنرمندان منوجانی برای حضور در برنامه های منطقه ای جنوب کرمان با مشکل خودرو مواجه بودند و با حمایت دولت توانستیم یک خودروی سواری برای این شهرستان خریداری کنیم.

جانمایی مجتمع های فرهنگی چالش مهم جنوب کرمان 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از جانمایی مجتمع های فرهنگی جنوب کرمان ابراز نگرانی کرد و گفت: محل نا مناسب مجتمع های فرهنگی، به چالشی مهم برای بخش فرهنگ جنوب کرمان تبدیل شده چرا که بیشتر این مجتمع ها در خارج از مرکز شهر ساخته شده اند.

اسحاقی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که مجتمع های فرهنگی که خارج از محدوده شهری هستند را به مرکز شهرها منتقل کنیم تا مردم بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری فرزندان خود را به این اماکن بفرستند.

وی تصریح کرد: تقویت بخش فرهنگ، دغدغه مهم دولت است و ما تلاش می کنیم بتوانیم مشکلات فرهنگی جنوب کرمان را برطرف کنیم و در این مسیر انتظار داریم همه پای کار باشند.

مدیرکل ارشاد جنوب کرمان بیان کرد: با معین اقتصادی منوجان مذاکره کردیم که یک مجتمع در داخل شهر برای پخش فیلم و راه اندازی سامانه سینمایی در اختیار هنرمندان و هنر دوستان منوجانی قرار دهد.

وی با بیان اینکه هنرمندان با استعداد زیادی در منوجان وجود دارد اظهار داشت: اعتقاد داریم که باید به این هنرمندان بها داده شود و در مسیر اعتلای آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.

تخصیص مستمری برای دو نفر از پیشکسوتان موسیقی محلی منوجان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: منوجان در عرصه موسیقی محلی، صاحب نام است و طی تماسی که با وزارتخانه داشتم مقرر شد برای دو نفر از نوازندگان پیشکسوت موسیقی محلی این شهرستان که در سن 60 سالگی به سر می برند، مستمری برقرار شود.

اسحاقی تصریح کرد: با پیگیری هایی که طی سه سال اخیر صورت گرفته، امروز بیش از 90 درصد هنرمندان جنوب کرمان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند اما برخی از آنها به علت ناتوانی در پرداخت حق بیمه، انصراف داده اند که ما این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان می بایست ماهانه بیش از 200 هزار تومان بابت حق بیمه بپردازند گفت: پرداخت این حق بیمه برای هنرمندانی که به غیر از هنر خود شغل دیگری ندارند، سنگین است و از سازمان تامین اجتماعی می خواهیم در این خصوص مساعدت کند.

اسحاقی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنایت ویژه ای به جنوب کرمان داشته اند و امسال 54 میلیارد تومان اعتبار برای این منطقه اختصاص داده اند.

ایران فقط تهران نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان اینکه برنامه های دولت بر مبنای عدالت است گفت: شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایران فقط تهران نیست بوده که امروز 80 درصد این شعار محقق شده است.

اسحاقی تصریح کرد: در حوزه زیرساخت های فرهنگی اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و مردم در آینده شاهد برکات اقدامات دولت خواهند بود.

وی ادامه داد: جنوب کرمان در بخش برگزاری جشنواره شعر رضوی جزو پنج استان برتر کشور اعلام شده است.

مدیرکل ارشاد جنوب از افتتاح سینمای منوجان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این مجموعه با اعتبار یک میلیارد تومان راه اندازی می شود.

معین اقتصادی منوجان یاور فرهنگی این شهرستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان همچنین اظهار داشت: شرکت گهر زمین یاور فرهنگی شهرستان منوجان بوده و با حمایت های خود، خانه دیجیتال مجتمع فرهنگی اداره ارشاد این شهرستان را راه اندازی کرده است.

اسحاقی افزود: انتظار داریم شهرداری، شورای شهر و سایر دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی همچون شرکت گهر زمین به بحث اعتلای فرهنگی منوجان اهمیت داده و برای شکوفایی استعدادهای آشکار و پنهان این دیار بشتابند.

وی ادامه داد: شورای شهر منوجان برای حمایت از طرح های فرهنگی شهرستان اعلام آمادگی کرده که امیدواریم به زودی عملکرد جهادی این شورا را در بحث فرهنگ مشاهده کنیم.

گفتنی است، هنرمندان منوجانی با مشکلات و کمبودهای عدیده ای مواجه هستند و ساختمان فرهنگی خارج از شهر فقط یکی از مشکلات آنهاست، نبود اعتبار لازم برای اجرای طرح های فرهنگی، نبود صندوق حمایت از هنرمندان، کمبود دوره های آموزشی، محروم بودن از اساتید مجرب کشوری و استانی، ناتوانی در پرداخت حق بیمه، نبود کتابخانه های مجهز و محروم بودن از پلاتوهای شهری از جمله خواسته های جامعه هنری منوجان در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بود.

شهرستان منوجان با وسعتی معادل هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر در فاصله ۴۳۰ کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد.
این شهرستان از جنوب و غرب با شهرستان های رودان استان هرمزگان و از شمال و شرق با شهرستان کهنوج همسایه است.

7429

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.