به گزارش ایرنا، محمدجواد فدائی روز دوشنبه در نشست بررسی مسائل قبه سبز افزود: پلاک پشت سردرب قبه سبز ظرف یک ماه آینده تملک خواهد شد تا کار کاوش در این نقطه آغاز شود و پس از آن در بازه سه ماه آینده تملک سه هزار و 600 مترمربع از املاک واقع در طرح قبه سبز با زمین های دولتی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه قبه سبز کرمان بیش از 700 سال قدمت دارد، گفت: این مکان به عنوان اولین دانشگاه و مرکز علمی در کرمان بوده که افراد زیادی در آن به تحقیق و تحصیل مشغول بوده اند.
استاندار با اشاره به اینکه در آبان ماه سال 94 مقرر شد کار بازسازی قبه سبز با مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی دنبال شود، عنوان کرد: در این رابطه قرار است 10 میلیارد تومان از سوی دانشگاه آزاد برای این کار اختصاص یابد که تاکنون محقق نشده است.
استاندار کرمان تصریح کرد: اواخر سال گذشته در دیدار با دکتر ولایتی این موضوع پیگیری شد و ایشان نیز به صورت شفاهی و حضوری پیگیری این موضوع را مورد تاکید قرار دادند.
فدائی اظهارداشت: پس از آن بازدیدهایی از این محل صورت گرفته است و تمامی شرایط برای اجرایی شدن کار بازسازی و مرمت این مکان فراهم است.
وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی قبه سبز کرمان باید کارهای تملک و کاوش در این منطقه پیگیری شود، گفت: برای تملک املاک واقع در محدوده قبه سبز می توان از اراضی دولتی استفاده کرد.
فدائی قبه سبز را نشان دهنده سابقه تاریخی کرمان برشمرد و افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در واگذاری کاروانسراهای قدیمی به بخش خصوصی تعلل می کند در صورتی که می توان این اماکن را در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار داد تا نسبت به بازسازی آنها اقدام و در بازه زمانی مشخص از آنها بهره برداری کنند.
استاندار کرمان گفت: سیاست کلی ما در استان کرمان این است که تعداد نقاط گردشگری را آنقدر توسعه دهیم که حضور گردشگران در این استان برای آنها توجیه داشته باشد و بتوانند از ظرفیت های زیادی در این استان بازدید کنند.
وی بیان کرد: در مورد ساماندهی وضعیت کاروانسراهای چارسو، جهر،هندوها، حاج آقا علی، باغ سالار کلانتر و بازار قلعه محمود که مالکیت وقفی و غیر وقفی دارند، قرار شد از رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دعوت شود که در سفری به کرمان با حضور ایشان در مورد نحوه استفاده از این مکان ها تصمیم گیری شود.
استاندار کرمان تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز باید اطلاعات کامل، دقیق، مستند و صحیح در مورد این بناها را تهیه کند که در سفر ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور قابل استفاده باشد.
شهردار کرمان نیز وسعت طرح قبه سبز را 8 هزار و 400 مترمربع دانست و گفت: هزینه تملک املاک واقع در محدوده قبه سبز 13 میلیارد تومان است.
سید مهران عالم زاده تصریح کرد: شهرداری منابعی برای تملک املاک واقع در قبه سبز را ندارد و در این راستا دولت باید نسبت به تامین زمین مورد نیاز اقدام کند و در تعامل بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری کرمان موضوع تملک املاک واقع در این طرح پیگیری شود.
معاون امور عمرانی استانداری کرمان نیز در این نشست بر تشکیل هیات امنای خاص برای پیگیری امور مربوط به بازسازی قبه سبز تاکید کرد.
ترکان خاتون تنها زنی است که در مقطعی از تاریخ بر کرمان حکومت کرده‌ و بسیاری از بناهای تاریخی و اقدامات زیربنایی این شهر در زمان همین حاکم بنا نهاده شده است که از آن جمله 'قبه سبز' به عنوان نخستین مرکز علمی جنوب‌شرق ایران است.
تاریخ کهن کرمان در طول سال‌ها حکام بسیاری بر خود دیده که بسیاری از آنها بناها و زیرساخت‌هایی را به یادگار گذاشته‌اند که پس از گذشت سال‌ها همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به عنوان گوشه‌ای از تاریخ و تمدن کرمان کهن به یادگار مانده‌اند.
شاید کمتر کرمانی بداند که یکی از عادل‌ترین و موثرترین حکام کرمان زنی بوده به نام ترکان خاتون که در زمان حکم‌رانی وی بر کرمان، این خطه به یکباره شاهد تحولی عظیم می‌شود، بسیاری از آب انبارها، قنات‌ها و بناها و راه‌های استان کرمان در زمان این حاکم مقتدر احداث می‌شود و امنیت و فرهنگ در کرمان رونق می‌گیرد بطوریکه کرمان به یکی از مراکز اصلی علم و ادب و معماری تبدیل می‌شود.
وی از سلسله حاکمان قراختایی در کرمان محسوب می‌شده که از سال 655 تا 681 بر این سرزمین حکمرانی کرد و بسیاری از مدارس، کاروانسراها و البته مساجد کرمان در زمان او احداث شد.
در کنار خدمات گسترده‌ای که وی در کرمان انجام داد می‌توان به دوراندیشی علمی و فرهنگی وی اشاره کرد که موجب رونق فرهنگ و ادب و مذهب در کرمان شد وی نخستین دانشگاه کرمان و یکی از اولین دانشگاه‌های ایران را بنا نهاد که هم اکنون به گنبد یا قبه سبز در کرمان شهرت یافته است.
این بنا که با شماره ثبت 124 در لیست آثار ملی جای گرفته متاسفانه بر اثر زمین لرزه‌ای دچار خسارت شدید و تاکنون مرمت نشده است .
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.