محمدرضا پورخاتون روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون در سال زراعی جاری متوسط بارندگی 130 میلیمتر گزارش شده و این میزان تا مهرماه که سال زراعی امسال بسته می شود افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: فروردین امسال نوید بخش اتفاقات خوبی است با توجه به خشکسالی 18 ساله نوید تر سالی داده شده است.
پورخاتون با بیان اینکه استان کرمان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد گفت: باید در زمینه مصرف آب در بخش های مختلف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی دقت کرد.
وی بارش باران را موجب افزایش عملکرد در واحد سطح محصولات زراعی مانند جو، گندم و کلزا دانست و گفت: بارش باران در بخش های مختلف بخصوص کشاورزی استان کرمان موجب برکات فراوانی خواهد بود.
پورخاتون با اشاره به افزایش اشتغال در بخش کشاورزی به دلیل بارش نزولات جوی در سال جاری افزود: خشکسالی طی سالهای گذشته موجب طغیان برخی آفات مانند پسیل و زنجره خرما شده بود که بارش نزولات جوی به کنترل این مهم کمک شایانی می کند.
وی تصریح کرد: سال گذشته 10 هزار هکتار از مزارع گندم شهرستان ارزوئیه علیه آفات سم پاشی شد در حالی که امسال به دلیل بارش باران این میزان به پنج هزار هکتار رسیده است.
پورخاتون با بیان اینکه بارش نزولات جوی همچنین موجب وارد آمدن خسارت به بخش کشاورزی کرمان شده است گفت: جاری شدن سیلاب و بارش تگرگ در برخی مناطق استان کرمان 10 تا 15 درصد محصولات را از بین برده است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت : طی یک دهه گذشته هر ساله حداقل 2 تا سه هزار هکتار از باغات شمال این استان بر اثر خشکسالی و کمبود منابع آبی رها یا خشک شده است.
وی بیان کرد: استمرار خشکسالی بیش از 15 هزار هکتار از باغات این استان را رها و خشک کرده است.
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.