به گزارش ایرنا، برخی بر این باورند که در روز سیزدهم نوروز (سیزده بدر) باید برای راندن نحسی از خانه بیرون رفت و نحسی را در طبیعت از خود بیرون کرد اما گذشته از صحیح یا ناصحیح بودن این مطالب، همین که در هر نقطه ای فرصت های با هم بودن را قدر دانسته و از مهربانی طبیعت برای رواج عطوفت بهاری در بین اعضای خانواده و دوستان استفاده کنیم، خود برگ برنده ای از درس های نوروز است.
البته در گذر از روزهای زیبای نوروزی باید توجه داشت که در فرهنگ ایرانی، هیچ روزی 'نحس' یا 'بد یمن' نیست و قطعا تمامی روزها نشانه های روشنی از امید به آینده و ساختن آینده ای زیباتر با درس گرفتن از دگرگونی طبیعت است.
مردم کرمان از دیرباز به عنوان یکی از سنت های دیرین خود، سبزه ‌ها را به خارج از خانه می‌ برند و برای رفع بلا در آب روان یا سر چهار کوچه می‌ ریختند.
مردم استان کرمان از قدیم روز 13 فروردین را نحس می ‌شمردند و برای رفع نحوست آن به دامان کوه و دشت پناه می‌ بردند و عده‌ ای حتی تا 13 فروردین به مسافرت نمی‌ رفتند و باور داشتند که سیزده گیر می‌ شوند اما در حال حاضر این باورها بسیار کمرنگ شده و مردم بسیاری از آنها را فراموش کرده‌ اند.
کرمانیان در سیزدهمین روز از نوروز، در آغوش زیبای طبیعت، با گره زدن سبزه ها، تمامی خاطره های خوب را به روزهای زیبای آینده پیوند می زنند.
در جای جای سرزمین فرهنگ و تمدن، آثار ثبت شده جهانی، آثار ثبت شده ملی و هزاران هزار جاذبه طبیعی و فرهنگی آماده میزبانی شایسته از مردمی از جنس امید و کرامت است تا در روز آشتی با طبیعت بهترین ها را به تجربه بنشینند و شاد باشند.
اما آنچه در این میان مهم است رعایت نکات ایمنی به منظور تامین سلامت افراد است که بادی مد نظر آحاد مردم قرار گیرد تا سیزده بدر خوبی را تجربه کنند.
** اعلام محدودیت های ترافیکی روز طبیعت در کرمان
فرمانده انتظامی استان با اعلام محدودیت های ترافیکی تعین شده برای 13 فروردین بر رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط های لازم در عبور و مرور تاکید کرد.
سردار 'رضا بنی اسدی فر' گفت: به منظور رفاه حال شهروندان و مهمانان نوروزی و به دلیل استفاده حداکثری همگان از روز طبیعت یکسری محدودیت های ترافیکی در این روز لحاظ شده است.
وی افزود: در این رابطه تردد از کرمان به کوهپایه و از کرمان به ده بالا و سیرچ از ساعت هشت صبح تا 12 ظهر یک طرفه و برگشت همین مسیرها نیز از ساعت چهار تا 9 شب هم یکطرفه است و همین محدودیت ها برای مسیر دارزین به دهبکری نیز اعمال می شود.
سردار بنی اسدی فر بیان داشت: از شهرستان جیرفت به دلفارد و ساردوئیه نیز از ساعت هشت صبح تا 12 ظهر ترددها یکطرفه خواهند بود و از ساعت 12 ظهر تا سه عصر بصورت دو طرفه و مجددا از ساعت سه تا پایان طرح همان محدودیت یکطرفه لحاظ می شود.
وی تصریح کرد: در این روز تردد کامیون، کامیونت، تریلر و موتورسیکت نیز در محورهای برون شهری ممنوع است و از سوی تیم های مستقر کنترل های لازم صورت می گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان نیز اعلام کرد 85 اکیپ در این شهرستانها در قالب 120 نفر تیم موتوری و خودرویی در روز طبیعت بر مراتع، جنگل ‌ها و منابع طبیعی نظارت دقیق دارند.
روز آشتی با طبیعت را پاس می داریم و بر آنیم تا بر اساس سنت طبیعت هر روز از جوانه های امید شادی فردایی بهتر برای خود بسازیم.
گزارش: سمیه حسن شاهی
3029/7440
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.