به گزارش ایرنا، چند سالی است که رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی دارند که این مساله نشان از اهمیت این موضوع در پیشبرد سیاست های نظام است و در همین راستا، سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اجرای طرح باغچه های خانگی اعلام کرد، این طرح ظرفیتی در اختیار بانوان خانه دار یا دیگر اعضای خانواده است که می تواند با کمی خلاقیت سبب تولید محصولات متنوعی برای بهره وری اقتصادی خانواده و تامین نیازهای خانوار شود.
البته این مساله، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی بوده چرا که اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه باید بر توان و ظرفیت داخلی خودمان تکیه کنیم.
*احداث باغچه های خانگی سبزی و صیفی
رئیس سازمان سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از حمایت طرح احداث باغچه های خانگی سبزی و صیفی در جامعه زنان روستایی و عشایری این منطقه خبر داد.
سعید برخوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای طرح آموزشی و ترویجی تغذیه سالم در جامعه زنان روستایی و عشایری با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و با هدف ترویج فرهنگ تغذیه و تولید محصول سالم، تا کنون تعداد 12 باغچه خانگی در سطح شهرستان های تابعه ایجاد و آموزش های لازم به گروه های هدف ارائه شده است.
وی بیان کرد: آموزش تخصصی زنان روستایی، عشایری و شهری در راستای کشت محصولات بازار پسند و بهره وری بیشتر، از باغچه های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان است.
*طرح ارتقای سلامت و تولید محصول سالم با رویکرد تشویقی
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم گفت: طرح ارتقای سلامت و تولید محصول سالم در منطقه جنوب کرمان اجرا شده است.
فاطمه نامور افزود: در راستای اجرای طرح ارتقای سلامت و تولید محصول سالم با رویکرد استاندارد تشویقی ویژه زنان روستایی و عشایری، این مدیریت اقدام به برگزاری دوره های آموزشی با محوریت تولید محصول سالم و نحوه اخذ استاندارد تشویقی با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان کرده است.
وی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی طرح ارتقای سلامت و تولید محصول سالم، تا کنون در پنج شهرستان جیرفت، کهنوج، رودبار، فاریاب و عنبر آباد به تعداد 200 نفر روز برگزار شده و همچنان ادامه دارد.
*حرکت زنان خانه دار به سمت اشتغالزایی باغچه ای
زن خانه دار و کشاورز اهل جیرفت گفت : پیشنهاد می کنم، زنان خانه دار به سمت اشتغالزایی باغچه ای روی آورند چرا که باغچه ها ظرفیت خوبی برای ایجاد ثروت به شمار می روند.
فاطمه فرامرزی افزود: کشت گیاهان دارویی در باغچه های خانگی، باعث تولید ثروت و در نتیجه کمک به اقتصاد خانواده می شود.
وی با بیان اینکه چهار سال به صورت مستمر در باغچه خانه خودم به کشت گُل خَتمی پرداخته ام، گفت: هر سال تجربیات بیشتری کسب کرده ام و با آموزش های سازمان جهاد کشاورزی، بهره وری بیشتری را از باغچه کسب و این مدل را به خانم های همسایه خود پیشنهاد کرده ام.
این بانوی خانه دار بیان کرد: با برنامه ریزی و آموزش، می توان از ظرفیت باغچه های خانگی در جهت تولید محصولات مورد نیاز خانواده مانند سبزی استفاده کرد.
این تجربه موفق، به خوبی نشان می دهد که بانوان خانه دار هم با کمی خلاقیت و ذوق می توانند باغچه های خانگی را به محیطی درآمد زا برای خانواده خود تبدیل کنند و انتظار می رود این مدل در بین سایر خانواده ها و باغچه داران خانگی ترویج پیدا کند.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.