در این سرمقاله آمده است : در روزهای آینده پیرامون طرح سهمیه بندی بنزین، حرف های زیادی خواهیم شنید.
پیشنهاد روش های مختلف برای آنکه بنزین، دیگر قاچاق نشود! زیرا می دانیم عرضه ی بی حساب و کتاب سوخت و عدم پایش مناسب، آن هم در وضعیت فعلی، قاچاقچیان را وسوسه می کند تا بنزین هزارتومانی را در مرزهای شرقی و غربی، تا چند برابر قیمت بفروشند!
اما براستی بهترین و مناسب ترین طرح برای جلوگیری از قاچاق سوخت از یک سو، و ناصرفه کردن قاچاق آن از سوی دیگر، بر چه مبنایی می تواند باشد.
از قرار معلوم، ظرفیت عرضه ی بنزین در کشور ما تا حدود 90 میلیون لیتر در روز است. رقمی که با آن نیازی به واردات 12 میلیونی نخواهیم داشت. یعنی طرح سهمیه بندی بنزین، در واقع راهکاری است برای آنکه مصرف بنزین صرفاً بومی شود و از رقم استاندارد،بالاتر نرود.
با احتساب این موضوع می توان گفت بهترین کار این است که میزان سهمیه خودروها، در حد قابل قبول و منطقی و با قیمت مناسب باشد. اما قیمت بنزین آزاد در محدوده ای باشد که برای هیچ کس نیارزد آن را قاچاق کند، و یا حتی بیهوده مصرف کند.
30 میلیون خودرو در کشور اگر روزی 3 لیتر سهم داشته باشند، به همان رقم 90 میلیون می رسیم.
پس با سهمیه ماهیانه 90 تا 100 لیتر برای هر خودرو، خیلی راحت می توانیم به هدف برسیم. بدون آنکه فشاری به مردم بیاید. کمتر از این رقم، هم برای مردم مشکل ایجاد می کند و هم بازار فروش بنزین را داغ می کند.
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.