این تجربه تاریخی در برهه های مختلف زمانی که همواره گاه و بیگاه دامن برخی زمامداران جاه طلب و کم توجه به قهر عمومی را در برگرفته باید تلنگری دیگر بر رویکردهای استبدادی و ارتجاعی زمامدارانی در دنیای کنونی باشد که تن دادن به فشار افکار عمومی و جولان به مطبوعات آزاد به عنوان بن مایه فساد ستیزی را هنوز بر نمی تابند.
از این دست تاثیر پذیری های افکار عمومی بر قدرتمندان جهان کم نداشته و نخواهیم داشت . چند سال پیش نخست وزیر وقت فرانسه در جریان بهار عربی و در ارتباط با کشور تونس در زیر فشار مطبوعات آزاد ماحصل نگاه قهر و فشار عمومی ناچار به استعفا گردید .
با نگاهی به پیرامون از این دست موضوعات البته با شدت و ضعف کم نداشته ایم که منجر به قتل روزنامه نگار و یا نویسنده ای در گوشه ای از این دنیای پر هیوها شده باشد، ولی باز هم زمامداران زور و تزویر که مغبون قدرت صوری و مقطعی شده اند با گذشت زمان و بدون توجه به حافظه افکار عمومی به بیماری فراموشی دچار شده و یک سویه بر مدار حرکت خود می تازند.
در قضیه قتل فجیع خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی بخوبی مشاهده کردیم که مسئولان این حکومت در ابتدا با انتخاب راه فرار به جلو قصد داشتند از نفوذ مالی و سیاسی خود بهره گرفته و این حادثه را ساده جلوه داده و سپس به پستوی فراموشخانه خود به بایگانی تاریخ بفرستند.
اما فشار افکار عمومی و اجماع حاصل شده و فراگیر انتقاد از این اقدام غیر انسانی موجب تنگ شدن عرصه بر پشت پرده های این حادثه شده و با برکناری تعدادی از مسئولان امنیتی و دستگیری تعدادی مظنون به همکاری در این قتل از این فشار افکار عمومی ایجاد شده بکاهند .
تغییر 180درجه ای و در حقیقت عقب نشینی مسئولان سعودی که در اوج قدرت نمایی خود در جهان امروز به پشتوانه ثروت و مکنت بادآورده قرار دارند باید هشداری برای مسئولان و زمامدارانی در گوشه و کنار این جهان خاکی باشد که با به خواب زدن خود فکر می کنند با نابودی انسان های آزاد اندیش به زعم خودشان برای همیشه پیروز میدان خواهند بود .
در حقیقت باید گفت که کم آوردن مسئولان سعودی در برابر آماج انتقادهای افکار عمومی و سیاسیون جهان کنونی بخاطر قتل یک روزنامه نگار تلنگری به سیاستمداران دنیای کنونی است که باید فضا را برای آزاد اندیشی و احترام واقعی به حقوق شهروندی فراهم سازند تا دیگر شاهد چنین وقایع دردناک و تلخی نباشیم .
----------------------------------------------------------------
*رییس مرکز استان کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.