به گزارش ایرنا، در چنین روزی نگارندگان رنج که یک عمر پای صحبت دیگران نشسته و به بیان شکست ها و موفقیت ها پرداخته اند، این بار سفره دل خود را باز می کنند تا مطالبات و خواسته های خود را به قلم در آورند و خود زبان گویایی برای نداشته ها شوند.
با نگاهی گذرا به این مطالبات، باز هم کمبودها در داشتن ساده ترین امکانات رفاهی از نبود بیمه گرفته تا نبود امنیت شغلی تا حقوق ناچیز به چشم می خورد و آنچه که بیش از اینها موجب رنجش قلم به دستان استان ما می شود بی احترامی و انتظار در پشت درب های بسته برخی از مدیران است.

** گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات خبرنگاران وجود ندارد
در این میان سرپرست روزنامه ایران استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از خبرنگاران به عنوان رکن چهارم دموکراسی و زبان گویای مردم یاد کرد و گفت: با این وجود هنگامی که از مشکلات این قشر سخن به میان می آید، گوش شنوایی برای شنیدن پیدا نمی شود و یا اگرهم باشد باری از کوله بار سنگین مشکلات کاسته نمی شود.
کاوه رستمی با بیان اینکه استان کرمانشاه از کمبود خبرنگاران و روزنامه نگاران متخصص، توانمند و تحلیل گر رنج می برد، افزود: از سوی دیگر انگیزه چندانی در خبرنگار برای شرکت در فعالیت های صنفی دیده نمی شود چرا که اکثر این محافل، مکانی برای عموم خبرنگاران نیست و سیاست ها و غرض ورزی هایی دیده می شود.

** موافق تبدیل خبرنگاران به تریبون ادارات نیستم
رستمی با بیان اینکه یک خبرنگار نباید به واسطه داشتن این رسالت خطیر به میرزانویس و تریبونی برای تکرار طوطی وار عملکرد روابط عمومی ها و ادارات تبدیل شود، افزود: خبرنگار تریبون روابط عمومی و اداره ای خاص نیست و برای داشتن جامعه و شهری سالم باید از انتقاد بحق قلم به دستان استقبال کنیم و نباید با موضع گیری بی مورد مانع از بیان حقایق و معضلات جامعه شویم.
رستمی با تاکید براینکه باید به دنبال ارتقا اقتصاد رسانه ای باشیم، افزود: خبرنگاران از ساده ترین امکانات رفاهی که داشتن حقوق مکفی، مسکن و بیمه است به دور مانده اند و به تکیه گاه و حمایت کننده ای قوی و محکم برای روشنگری، آزادی بیان و بیان حقایق نیاز دارند.

** برخورد نامناسب برخی مدیران آزاردهنده است
در ادامه دبیر روزنامه همشهری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه استرس، فشار روانی و فرسودگی جسم و جان همراه همیشگی خبرنگاران است، افزود: با وجود این اوصاف، حقوق و حق التحریر یک خبرنگار و روزنامه نگار بسیار اندک است و اکثر خبرنگاران استان با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.
فرحناز چراغی با تاکید براینکه حرفه خبرنگاری در جامعه باید به رسمیت شناخته شود، ادامه داد: گاه یک خبرنگار برای گرفتن یک خبر به هنگام بحران و یا در شرایط طبیعی باید مسیری طولانی که می توان از آن به عنوان هفت خوان رستم تعبیر کرد را طی کند که گاه برخورد نامناسب برخی مدیران و مسئولان، عاملی مضاعف برای ناامیدی و بی انگیزگی وی می شود.
چراغی با تاکید براینکه هیچ یک از بندهای قانون کار مشمول حال خبرنگار نمی شود، گفت: یک خبرنگار به دلیل حرفه ای که دارد حامی و پشتیبان می خواهد چرا که در برخی از مواقع به هنگام روشنگری با تهدید و یا برخورد نامناسب مواجه می شود.
وی اضافه کرد: خبرنگاران و روزنامه نگاران پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند که احترام به این قشر و ایجاد زمینه های رفاهی برای آنان می تواند در دستیابی به جامعه ای سالمتر و پویاتر سهیم شود.

** خلا نبود انجمن صنفی حمایت از بانوان روزنامه نگار
چراغی با اشاره به جای خالی انجمن صنفی روزنامه نگاران زن در کرمانشاه ادامه داد: این حرفه برای بانوان خبرنگاران دشواری مضاعف به همراه دارد چراکه باید در هر زمان از شبانه روز برای شرکت در جلسات متعدد حاضر شود این در حالی است که هیچ ارگان و انجمنی به حمایت از وی نمی پردازد.

** به حاشیه رفتن نشریات مکتوب
دبیر روزنامه جام جم استان کرمانشاه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات حرفه خبرنگاری و خبرنگاران نسبت به گذشته بیشتر شده است، فضای مجازی به نوعی نشریات مکتوب را به حاشیه برده و از سوی دیگر اعطای مجوزهای بسیار به نشریات مکتوب آفتی دیگر در این حرفه است.
محسن یاری اضافه کرد: هر متقاضی دریافت مجوز برای نشریات مکتوب بدون در نظر گرفتن دیگر شرایط و تنها با داشتن موقعیت مناسب مالی می توانند مجوز لازم برای چاپ نشریه را اخذ کنند.
این فعال رسانه ای ادامه داد: چنین نشریه ای بی شک وابسته به ادارات دولتی می شود و قدرت انتقاد از آن به دلیل وابستگی گرفته خواهد شد.
وی معتقد است، برخی از خبرنگاران استان که جمعیت زیادی را شامل می شوند از اصول اولیه آموزش حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری بی بهره هستند و برخی از مدیران ارگان های مربوطه نیز اهمیت چندانی به این نقیصه نمی دهند.

** فیلتر خاصی برای پیوستن به عرصه خبر وجود ندارد
یاری افزود: تنها با یدک کشیدن اسم خبرنگار به راحتی می توان به نشریات ورود پیدا کرد و فیلتر خاصی در این زمینه نیز وجود ندارد.
این خبرنگار کرمانشاهی از ورود بازاریابان و آگهی بگیران در حرفه خبرنگاری به عنوان چالش دیگر یاد کرد و افزود: مسائل دیگری همانند عدم مطالعه، نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل و عدم حمایت های لازم از دیگر مشکلات اهالی رسانه است.

** 'شهروند خبرنگار' آسیب جدید عرصه اطلاع رسانی
یاری یادآور شد، پدیده جدید شهروند خبرنگاری باعث شده که هر فرد با راه اندازی یک کانال تلگرامی خود را خبرنگار بداند و جالب اینکه به شدت هم مورد حمایت مدیران قرار می گیرد در حالیکه خبرنگاران واقعی نزد مدیران و مسئولان به خوبی دیده نمی شوند.
در ادامه یکی از روزنامه نگاران کرمانشاه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرچند نامگذاری این روز به عنوان روز خبرنگار و گرامیداشت فعالان این بخش سر و سامانی به خود گرفته اما هنوز برخی از متولیان امر به ارزش کارخبرنگار واقف نیستند.

** امنیت شغلی و حقوق مکفی 2 خواسته اولیه خبرنگاران کرمانشاهی
فرشته زارعی ادامه داد: مشکلات خبرنگاران حرف تازه ای نیست و روز بزرگداشت مقام خبرنگار، فرصتی برای توجه به نیازهای واقعی خبرنگاران است.
زارعی یادآور شد، شناسنامه دارکردن و ساماندهی خبرنگاران به همراه ایجاد بانک اطلاعاتی از مطالبات همیشگی است که برای تحقق آن اقدامی نشده است و همچنان با مشکلاتی از قبیل نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه و کارت خبرنگارحرفه ای مواجه هستیم.
این فعال رسانه ای با تاکید براینکه شفاف نبودن جایگاه خبرنگاران در قانون مطبوعات معضل دیگری است، افزود: بار دیگر روز خبرنگارمی گذرد و دغدغه ها و مشکلات همچنان باقی است و امیدواریم که از بار بزرگ این مشکلات تا سال دیگر کاسته شود.

** شعارهای پوشالی بی ارزش است
در پایان صاحب امتیاز نشریه باور ملی در گفت و گو با ایرنا، با ابراز نارضایتی از وضعیت کنونی خبرنگاران، اظهار داشت: پیام های تبریک و شعارهای پوشالی برای ما خبرنگاران ارزشی ندارد.
داوود امامی ادامه داد: در برگه تقویم باز هم به 17 مرداد رسیدیم و مدیران به رسم تکریم مناسبتهای تقویمی ، پیام‌های سراسر مهری را همراه با گل و شیرینی برای ما خبرنگاران می‌فرستند اما واقعیت این است که تصنعی بودن آن در بسیاری از موارد به خوبی احساس می شود.
وی در ادامه گفت: شغل خبرنگاری ، هنوز در غربت است و جایگاه واقعی خود را باز نیافته است و باید سعی مدیران مرتبط بر این باشد که به سمتی برویم تا خبرنگار در صدر نشیند و احترام یابد.

** حضور رسانه های برخط و بی رونق شدن رسانه های چاپی
امامی گفت: با بروز رسانه‌های برخط ، امروز شاهد بی‌رونق‌ترین زمان برای رسانه‌های چاپی هستیم و شایسته است که مسئولان و مدیران به حمایت رسانه‌های چاپی وهویت دار بپردازند و عرصه رسانه‌های بی‌هویت را با تقویت رسانه های شناسنامه دار تنگ کنند.
این فعال رسانه ای با اشاره به نقش خبرنگاران کرمانشاه در تحکیم امنیت ملی افزود: رسانه‌های استان‌های مرزی مسئولیتی سخت‌ تر از دیگر استان‌ها دارند چرا که علاوه بر دغدغه محلی باید به منافع ملی توجه کنند که خوشبختانه در این زمینه خبرنگاران و رسانه های کرمانشاه کارنامه درخشانی برجای گذاشته اند.

** قلم زنی در راستای امیدآفرینی
این روزنامه نگار کرمانشاهی ابراز داشت: دولتمردان باید دغدغه های خبرنگاران ، شامل امنیت شغلی، اقتصادی، بیمه، امور معیشتی، بیمه و مسکن آنان را حل کنند تا فعالان رسانه با آرامش بیشتری به رسالت خود عمل کنند.
صاحب امتیاز نشریه باور ملی در خاتمه افزود: خبرنگاران می‌توانند منشاء امید بوده و حرکت آفرین جامعه باشند چرا که در شرایط فعلی کشورمان از هر زمان دیگر در موقعیت حساس تری قرار دارد و از همه همکارانم تقاضا دارم در راستای امید آفرینی به مردم قلم زنند.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.