دراین مطلب آمده است: نشریات محلی یکی از گروه‌های مهم مطبوعاتی کشور محسوب می‌شوند چرا که به انعکاس نیازها و مشکلات زندگی افراد یک منطقه یا محله می‌پردازند، اما متاسفانه در ایران مطبوعات محلی چندان مورد توجه نبوده و به دلیل مشکلات و چالش‌های متعدد، اکثر آنها کارکرد چندانی ندارند.
از این روست که همواره گفته می‌شود نشریات و هفته نامه‌های محلی در تولید و انتشار مقالات و مطالب در وضعیت بسیار پایینی قرار دارند و به جز تبلیغات و آگهی چیز دیگری در آنها نمی‌توان یافت. مشکلات اقتصادی،‌تبعیض، نبود شفافیت در دادن یارانه کاغذ و قطع آگهی های دولتی خصوصاً به هفته نامه‌های محلی (نه روزنامه‌ها)،کمبود امکانات،کمیت نشریات، نبود رقابت، آموزش و سازماندهی از جمله چالش‌های پیش روی این قبیل نشریات است.
مهم‌ترین چالشپیش روی مطبوعات محلی، نبود توازن میان درآمد و هزینه است، زیرا افزایش هزینه‌های پرسنلی شامل حقوق، مزایا و بیمه، در کنار هزینه‌های لیتوگرافی، چاپ، کاغذ و توزیع در مقایسه با مجاری درآمدزا که عمدتاً از طریق انتشار آگهی‌های دولتی تامین می‌شود روز به روز رابطه‌ای نامتوازن یافته و کفه هزینه در برابر تابع درآمد، به شدت سنگینی می‌کند.
بسیاری از این نشریات از امکانات محلی نظیر چاپ و انتشار بی‌بهره اند و همین مسئله طی سال‌های گذشته باعث دیر رسیدن نشریه و از دست رفتن بازار فروش و هم زمان بالا رفتن قیمت تمام شده محصول شده است.
نبود تشکیلات و نداشتن ارتباط سازمانی با مرکز قدرت، شرایط را به گونه‌ای رقم زده که موجب شده است بسیاری از نشریات با توجه به ارتباط ویژه و انفرادی به دنبال یافتن راهی برای بقا خویش باشند.
اتصال به شرکت‌ها، سازمان‌ها و مدیران محلی برای سرپا نگه داشتن نشریه از عوارض نبود چنین تشکیلاتی است،به گونه ای که برخی از مطبوعات محلی تبدیل به بلندگوی ادارات و توجیه کننده رفتارهای مدیران شده‌اند.
حقوق پایین و دستمزدهای ناچیز، نبود تناسب رشته های تحصیلی با فعالیت‌های مطبوعاتی و چالش‌های قومی و طایفه‌ای از دیگر مشکلاتی است که گریبان گیر مطبوعات محلی است. کسانی که در اینگونه جراید کار می‌کنند از خبرنگار تا کادر فنی، سطح حقوق پایینی دارند و به لحاظ تامین معیشت در مضیقه‌اند، مگر اینکه خبرنگاران به صورت درصدی آگهی بگیرند و “بازاریاب خبرنگار” باشند که خود همین مسئله به حرفه روزنامه نگاری آسیب می‌زند.
در یک نگاه کلی می‌توان نتیجه گرفت که مطبوعات محلی بدون در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی انتشار، همگی از سلسله رنج‌ها و کمبودهای مشابه برخوردارند. حضور مدیرانی که مطبوعات را تنها تریبون انعکاس دهنده سخنان خود می‌شناسند و در برابر انتقادها و نقدها، شکیبایی ندارند، حیات مستقل مطبوعات محلی را در خطر جدی قرار داده است.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.