به گزارش خبرنگار ایرنا؛ استان کرمانشاه به دلیل پیشینه قدیمی و فرهنگ مردمان آن یکی از مهدهای صنایع دستی و هنرهای سنتی است که آوازه جهانی دارد.
جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می توان از جمله صنایع دستی فراموش شده استان کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.
اگرچه آمار دقیقی از تعداد هنرمندان صنایع دستی در استان کرمانشاه وجود ندارد اما معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید: براساس جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری که صادر شده اسامی 10 هزار و 500 نفر از هنرمندان این حوزه در سامانه این اداره کل ثبت شده است.
آمارهای غیررسمی نیز حکایت از فعالیت حدود 70 هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان کرمانشاه دارد که در 250 رشته از جمله گلیم، گیوه، معرق، منبت، لباس های محلی و سراجی سنتی بیشترین فعالیت را دارند.

** حمایت از هنرمندان برای آموزش هنرهای دستی
یکی از کارآفرینان حوزه صنایع دستی به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از مربیان برای آموزش به علاقه مندان می تواند مانع از فراموشی برخی از رشته های صنایع دستی شود.
مجید رضایی اهل شهرستان جوانرود و موسس آموزشگاه مولوی می گوید: برخی از رشته ها از جمله موج بافی که در منطقه اورامانات قدمت دارد اکنون به تدریج در حال فراموشی است.
او به طراحی و ساخت دستگاهی چوبی چند کاره اشاره کرد و گفت: با 20 میلیون ریال این دستگاه را ساخته ام و می توان با تغییر در شانه های آن برخی از صنایع دستی از جمله موج و لباس را با آن تولید کرد.
وی حمایت مسئولان را راهکار مناسبی برای حمایت از صنایع دستی و جلوگیری از فراموشی آن ذکر کرد و افزود: مکان و هزینه ها را اگر در اختیار مربیان قرار دهند می توانند علاقه مندان را آموزش دهند و نگذارند هنرهای دستی از بین بروند.
این کارآفرین حوزه صنایع دستی در ادامه اظهار داشت: افراد زیادی علاقه مند به فعالیت در حوزه صنایع دستی هستند که باید برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال آنها را جذب این حوزه کرد.
رضایی با بیان اینکه با حمایت از صنایع دستی می توان شغل ایجاد کرد، افزود: در مرحله فروش این صنایع مسئولان باید قوانین سخت و دست و پاگیر را بردارند و مکانی را به صورت رایگان برای عرضه این هنرها به هنرمندان اختصاص دهند.

** برایم کارگاه آموزشی درست کنند
ابراهیم یوسفی 69 ساله از ریش سفیدان عرصه صنایع دستی منطقه اورامانات، اهل روستای داریان شهرستان پاوه است ، می گوید از 60 سال قبل هنر ارغوان بافی را از پدرم یاد گرفته ام و این حرفه را ادامه دادم.
وی با چوب های نازک ارغوان، سبدهایی با تنوع و سایزهای مختلف درست می کند و می گوید روستای داریان مهد این هنر دستی است و اکنون تنها سه نفر در روستا مشغول به سبدبافی هستند که اگر فوت کنند شاید اثری از این هنر دستی نماند.
او می گوید اکنون شاگردی ندارم و روزانه برخی افراد برای آموزش مراجعه می کنند اما مکانی برای ارائه آموزش این هنر به آنها ندارم.
وی اظهار داشت که علاقه زیادی به آموزش این هنر به نسل جوان برای حفظ این هنر دارم و از مسئولان درخواست می کنم کارگاهی در اختیار ما بگذارند تا جوانان را آموزش دهیم.
وی تسهیلات بانکی و کمک های بلاعوض را نیز در تقویت صنایع دستی موثر دانست و گفت: اغلب هنرمندان صنایع دستی در صورت مساعد بودن شرایط آماده آموزش هستند و مسئولان نیز باید آنها را کمک کنند.
وی تصریح کرد تاکنون کسی از من نخواسته برای بقای این هنر، به علاقه مندان این رشته آموزش بدهم و بنده نیز مکانی برای آموزش در اختیار ندارم.

** آموزش و نمایشگاه 2 راهکار حفظ هنرهای سنتی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ارغوان بافی، نمدمالی، قلم زنی، قفل سازی و شالبافی از جمله هنرهای دستی قدیمی در استان است.
پروانه حیدری اضافه کرد: تعداد هنرمندان این رشته ها به اندازه انگشتان دست است و بیم آن می رود با فوت این هنرمندان این رشته ها نیز منسوخ شود.
وی اظهار داشت که معاونت صنایع دستی با جدیت به دنبال برگزاری کلاس های آموزشی در سطح استان برای جلوگیری از فراموشی این رشته ها است.
وی همچنین افزود: در نمایشگاه های استانی و ملی و منطقه ای نیز غرفه هایی را به هنرهای در حال فراموشی اختصاص می دهیم تا مردم با آنها آشنا شوند.

** هنرهای سنتی باید بروز شوند
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه ارتقا و به روزکردن محصولات را یکی از راهکارهای دیگر برای جلوگیری از فراموشی صنایع دستی دانست و گفت: براساس شرایط روز باید محصولات را نیز ارتقا داد.
حیدری تاکید کرد که مردم استقبال خوبی از صنایع دستی دارند اما اگر این محصولات براساس شرایط روز طراحی و ساخته شود به طور قطع استقبال بهتر و بیشتر خواهد بود.
وی احیای برخی از هنرهای دستی در حال فراموشی از جمله جاجیم و موج بافی را در دستور کار این معاونت دانست و گفت: رشته های در حال منسوخ شدن را شناسایی می کنیم و در قالب آموزش به علاقه مندان از فراموش شدن این رشته ها جلوگیری خواهیم کرد.
وی به انعقاد تفاهم نامه همکاری مابین اداره کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فنی و حرفه ای استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: تمام امور آموزشی در حوزه صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شده و فنی و حرفه ای براساس نیازهای آموزشی که از طرف معاونت صنایع دستی اعلام می شود، دوره های آموزشی برگزار می کند.
به گفته او، دوره های آموزشی با نظارت کامل معاونت صنایع دستی و براساس استانداردهای این معاونت ارائه می شود.
او افزایش سطح آموزش در روستاها را نیز در برنامه این معاونت دانست و گفت: درصدد هستیم که نیازهای آموزشی هر شهرستان و بخصوص روستاها را احصا کنیم و با همکاری فنی و حرفه ای دوره های آموزشی مورد نیاز را برگزار نماییم.
حیدری روی آوری مردم به سمت استفاده از تولیدات دستی هنرمندان استان را در سال های اخیر مطلوب و مناسب ارزیابی کرد و گفت: با اطلاع رسانی های خوب و برپایی نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی، مردم استقبال بهتری نسبت به گذشته از تولیدات دستی دارند.
او ثبت ملی گیوه (کلاش) نودشه، گلیم هرسین و هنر دستی سازسازی روستای فش کنگاور را از جمله دیگر فعالیت های معاونت صنایع دستی استان اعلام کرد.
3033/8066
گزارش از فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.