تعدادی از سراب ها و تالاب های اصلی استان کرمانشاه همچون هشیلان، طاقبستان، سراب های یاوری و نیلوفر به دلیل خشکسالی در سال های گذشته خشک شده بود.
فریدون یاوری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه افزایش سطح بارندگی ها در بهار امسال تالابها و سراب های کرمانشاه را پر آب نگه داشته است، گفت: تمام چشمه ها، سراب ها و تالاب های اصلی استان اکنون پر آب هستند.
وی افزود: البته برخی از رودخانه های فصلی و چشمه های کم آب سطح استان خشک شده اند اما چشمه های اصلی کماکان آب دارند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به جاری شدن رودخانه ها و چشمه های فصلی در فصل بهار گفت: میزان بارش ها در فصل بهار امسال به حدی بود که آبشار 'تافه' در منطقه حفاظت شده بیستون و چند آبشار دیگر در دیواره این کوه جاری شدند.

** وضعیت منابع آبی زیرزمینی نگران کننده است
سرپرست شرکت آب منطقه ای غرب کشور چندی پیش در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 9 سد استان کرمانشاه یک میلیارد و 170 میلیون متر مکعب ظرفیت دارند که 98 درصد آن پر از آب شده است.
مروت قبادی ، مصرف کنندگان عمده بخش آب به ویژه کشاورزان را به مدیریت بهینه مصرف و استفاده از کشت های کم آب بر و استفاده از سیستم های آبیاری نوین توصیه کرد.
وی افزود: با وجود بارش های مناسب در سال جدید و سرریز شدن برخی سدهای مخزنی در استان، وضعیت منابع آب زیرزمینی همچنان نگران کننده است و طبق آمارهای موجود تاثیر خشکسالی های متوالی و برداشت های غیراصولی از این منابع همچنان آثار مخربی بر دشت ها دارد.
معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه میانگین بارش های استان در سال زراعی جاری به 533 میلی متر رسیده است، اظهار داشت: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل که 441 میلی متر بود، 21 درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز 16 درصد رشد نشان می دهد.
محمد زورآوند گفت: بیشترین بارش سال زراعی جاری در پاوه با 910 میلی متر اتفاق افتاد که نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل و بلندمدت به ترتیب 27 و 23درصد رشد داشته است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.