به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجاب امری شخصی نیست بلکه یک مقوله اجتماعی است که رعایت آن از سوی افراد علاوه بر حفظ سلامت و امنیت شخص ، سلامت و امنیت جامعه را نیز تضمین و به دنبال دارد.
شاید برخی اذعان می کنند که رعایت حجاب ظاهری با حجاب باطنی که عفاف نیز گفته می شود ، 2 مقوله متفاوت هستند اما این 2 لازم و ملزوم یکدیگرند و شاید اگر بدانیم که حجاب چه فواید بی نظیری برای ما دارد ، هیچ گاه این مقوله را نادیده نخواهیم گرفت و آن را در تمامی لحظات زندگی خود جاری و ساری خواهیم کرد.
ما برای حفظ اشیای ارزشمند و گرانبهای خود آن را در بهترین نقطه و دور از دید افراد نگه می داریم که از دستبرد مغرضان دور بماند و این گونه است که خداوند نیز حجاب را برای مردان و زنان مومن آفرید تا از دید نامحرمان و افراد ناپاک دور بمانند.
رعایت حجاب و عفاف در همه ادیان الهی سفارش شده است و بخصوص در دین برتر اسلام مقوله حجاب طوری است که خداوند بارها در قرآن کریم به آن اشاره کرده و حفظ حریم شخصی و رعایت حجاب و عفاف را به مردان و زنان مومن گوشزد کرده است.
یک زن مومن و مسلمان وقتی حجاب را برمی گزیند ، در واقع خانواده و یا نسلی را سالم و پاک نگه می دارد ، زیرا از دامن زن است که مرد به معراج می رسد.
متاسفانه امروز فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی جای خود را به برخی از فرهنگ های غلط غربی داده و شاهد نوعی از پوشش نامتعارف بخصوص در بین جوانان کشورمان هستیم که در هیچ کجای تاریخ متمدن و قدمت بلند این سرزمین وجود نداشته و مقبول و پذیرفته نیست.
ترویج پوشش های نامتعارف که جایی در بین یک زن و مرد ایرانی ندارد و مد شدن برخی از آداب و رفتاری که مناسب مسلک و مرام و دین و آیین ما نیست تا جایی پیش رفته که در برخی مواقع کانون گرم خانواده را هدف گرفته است.
شاید اگر قدری با خود تامل کنیم و بیندیشیم ، می بینیم که حتی خداوند برای حیوانات نیز پوششی از مو ، پر و یا پوست قرار داده ، حال چگونه است که برخی از ما از روی سهل انگاری و یا الگو برداری غلط خود را در معرض دید نامحرمان قرار داده ایم.
امروز رسانه های معاند با ترویج بی بند و باری و بد اخلاقی ها سعی در القای نوعی از فرهنگ های غلط در بین جوانان و بخصوص زنان و دختران جوان جامعه دارند که در واقع با این اقدام سعی در نابودی و تخریب هویت ما را دارند.
آموزش در سنین پائین کودکی ، رعایت حجاب و عفاف از سوی مادر و پدر خانواده به عنوان الگوی رفتاری فرزندان ، رعایت پوشش اصیل ایرانی اسلامی از سوی افراد و ترویج فرهنگ آن در سطح مدارس و دانشگاه ها ، سبک زندگی سالم ، پایبندی به کانون خانواده همه و همه می تواند در نهادینه کردن فرهنگ حجاب در جامعه به منظور حفظ سلامت افراد موثر باشد.
شاید اگر امروز سری به فروشگاه های عرضه لباس بزنیم خواهیم دید که کمتر لباسی متناسب با فرهنگ کشور ما و آنچه که مورد پسند و مقبول افراد متشخص باشد ، پیدا می شود و بیشتر لباس ها با الگو برداری از مدل هایی که جایی در فرهنگ ما ندارد ، دوخته شده و یا وارداتی است.
تولیدکنندگان و طراحان لباس باید نکته اصلی را که در واقع اصل پوشش و رعایت فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در مدل هایی که به بازار عرضه می کنند، فراموش نکنند.
نگاهی به تمدن بلند کشورمان نشان می دهد که مردمان ما از دیرباز سرآمد پوشش ، رفتار و گفتار در جهان بوده اند و از این رو زیبنده نیست که فرهنگ غنی خود را به فرهنگ تازه به دوران رسیده غربی ها بفروشیم ، بلکه باید تا جایی که می توانیم فرهنگ پوشش و عفاف و حجاب یک زن و مرد نمونه ایرانی را در بین جهانیان ترویج دهیم.

** رعایت حجاب از موارد صریح تقوای الهی است
امام جمعه قصرشیرین گفت: از موارد صریح تقوای الهی ، رعایت حجاب و عفاف است و طبق فرمایش امیرالمومنان علی (ع) ، حفظ حجاب نخستین سود برای زن است.
حجت السلام علی ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دومین سود رعایت حجاب و عفاف برای خانواده به عنوان کانون پرورش ، تربیت روحی و فکری فرزندان است و در نهایت جامعه از آن منتفع می شود.
وی اظهار داشت: بی بند و باری و ترویج فساد و بی اخلاقی که امروز در جوامع غربی شاهد آن هستیم ، سود نیست بلکه انحصار در زندان شهوات نفسانی است و انواع بزه های مختلف را به دنبال دارد.
وی گفت: اگر بخواهیم سلامت و امنیت روحی و روانی داشته باشیم ، باید با رعایت فرهنگ عفاف و حجاب و ترویج آن در جامعه ، شاهد تحقق اهداف والای اسلامی و انسانی باشیم.
امید آنکه بانوان ایران اسلامی با الگوبرداری از بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) ، با رعایت عفاف و حجاب بتوانند همانند گذشته نقش مهم و موثری در تربیت فرزندان صالح ایفا کنند تا بتوانند به عنوان آینده سازان ایران اسلامی ، در توسعه و پیشرفت روزافزون کشور گام بردارند.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.