کیانوش همدانی‌ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود ‌: برخی افراد در روزهای گرم تابستان هنگامی که در خارج از منزل بسر می برند به محض احساس گرسنگی به غذاهای آماده فروشی ها مراجعه کرده و انواع ساندویچ یا پیتزا را سفارش می دهند.
وی افزود:‌ خوردن غذای چرب و سنگین نه تنها باعث افزایش انرژی در شخص شده و گرمای بدن وی را بیشتر می کند بلکه گردش خون در بدن ، به جای اینکه به سمت سطح پوست برود و تعریق انجام شود، به سمت مرکز بدن و دستگاه گوارش می رود.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه افراد باید در روزهای گرم برای جلوگیری از کاهش بیشتر آب بدن ، بین ساعات 10 صبح تا 16 که اوج گرما است حتی الامکان کمتر از منزل خارج شوند.
وی اظهار داشت ‌:‌ اگر کسی در این ساعات در خارج از منزل بسر برد ، از مایعات و در درجه اول از آب استفاده کند.
همدانی تاکید کرد‌: فرد هنگامی که در خارج از منزل بسر می برد در مواردی که بدن وی تعریق را شروع کرد ، آب بنوشد و تلاش کند که از لباس های رنگ روشن و نخی برای تنفس بیشتر پوست استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه گرما زدگی بیشتر در مکان هایی که درجه حرارت بالا به ویژه رطوبت بالایی دارند به وقوع می پیوندد ، گفت‌: گرما زدگی ، بیشتر در کودکان و سالمندان و همچنین کسانی که دارای نارسایی هایی از جمله نارسایی های قلبی و دیابت هستند ایجاد می شود .
این کارشناس تغذیه گفت‌: سردرد‌، گیجی، بی اشتهایی، حالت تهوع، تغییر رنگ پوست و گرفتگی عضلات از جمله علایم گرما زدگی است که در حالت های شدیدتر فرد دچار نبض تند و ضعیف، افت فشار خون، کاهش هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ می شود.
همدانی نخستین اقدام در خصوص مواجهه با فرد گرمازده را دور کردن وی از کانون گرما عنوان کرد و گفت‌: ‌از آنجا که مایع بدن فرد گرما زده کم می شود، باید وی را در حالت درازکش به گونه ای که پاهای وی از سطح بدن بالاتر باشد، قرارداد.
وی اظهار داشت: فرد اگر حالت تهوع و استفراغ ندارد، مایعات خنک، ترجیحا آب خنک را باید به وی داد و اگر تعریق زیادی کرده باشد نیز می توان یک قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب مخلوط کرده و هر پنج تا 10 دقیقه یک بار ، به حالت ذره ذره به فرد گرمازده خوراند.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: در صورتیکه فرد گرمازده حالت هایی از جمله پایین بودن سطح هوشیاری و یا تهوع و استفراغ داشته باشد باید حتما مراتب را به اورژانس 115 گزارش داد.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.