به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ علیرضا دلیری روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: با اشراف اطلاعاتی و همکاری سایر دستگاه ها در سال گذشته 2 هزار و 704 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد که نسبت به سال 95 بیش از 75 درصد رشد داشت و باعث بهبود 6 رتبه ای استان در میزان کشفیات شد.
او همچنین از کشف 6 تن مواد پیش‌ساز مخدر به صورت جامد و مایع خبر داد و افزود: کشفیات مواد مخدر در سال 96 بیشترین کشفیات در 10 سال گذشته بوده است.
دلیری البته افزایش کشفیات را نشانه وجود مواد مخدر و ورود بیشتر آن دانست و اظهار داشت: این واقعیت باید هشداری برای مقابله جدی تر با مواد مخدر باشد.
در سال 96 حدود 809 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شد که 15 درصد بیشتر از سال 95 بود.

** تریاک، حشیش و هروئین سه مخدر پرمصرف استان
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه میزان کشفیات مواد مخدر در سه ماهه اول 97 را هم حدود 450 کیلوگرم اعلام و عنوان کرد: این رقم 35.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است که شامل 393 کیلوگرم تریاک، 35 کیلوگرم حشیش، 9 کیلوگرم هروئین، 6 کیلوگرم گراس و سه کیلو گرم شیشه بوده است.
هفته گذشته امید قادری، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفته بود که تریاک با 75 درصد پرمصرف ‌ترین ماده مخدر استان است سپس مخدر گل و مشتقات آن با 12 درصد بیشترین مصرف را دارند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در ادامه گفت: در بهار 97 هزار و 79 متهم شامل قاچاقچیان، معتادان متجاهر و... دستگیر شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد افزایش نشان می‌دهد.
اجرای 365 طرح پاکسازی و ارتقای امنیت اجتماعی و پلمب 51 مکان تهیه و توزیع مواد مخدر از دیگر اقدام های پلیس استان کرمانشاه در بهار 97 بوده که دلیری به آن اشاره کرد.
در راستای اجرای ماده 13 قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 96 هم 287 مکان تهیه و توزیع مواد مخدر در سطح استان کرمانشاه پلمب شد که مراحل قضایی مصادره آنها به نفع دولت در حال انجام است؛ البته این روند به کندی پیش می رود.

** قاچاق هوایی مواد مخدر
دلیری در ادامه با اشاره به رشد هفت هزار تنی تولید مواد مخدر در افغانستان در دوران اشغال آن از سوی آمریکایی ها افزود: بهترین راه رساندن این مواد به بازار بزرگ مصرف در اروپا مسیر ایران است که بیشتر از راه خشکی و دریا صورت می گیرد و به تازگی استفاده از راه هوایی بوسیله پهپادها هم مطرح شده است.

** غفلت بزرگ فرهنگی
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه وجود افراد بزهکار را محصول نقص و عملکرد نادرست بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی دانست و تاکید کرد: مشکلات متعدد معیشتی و اقتصادی، وجود زمینه های گرایش به سمت مواد مخدر و افزایش تقاضای مصرف مواد سبب رشد خرده فروش‌ها و مکان‌های تهیه و توزیع مواد مخدر می شود.
دلیری با اشاره به غفلت ده‌ها ساله در مقابله فرهنگی و پیشگیرانه با معضل اعتیاد گفت: ورود پلیس به حوزه مبارزه با اعتیاد باید آخرین مرحله باشد و پیش از آن ده‌ها دستگاه اقتصادی و فرهنگی زمینه های گرایش و رشد جذب جوانان به مواد مخدر را از بین ببرند وگرنه فقط برخورد پلیسی و قهری راهگشای این مشکل ویرانگر نیست.
او افزود: گرچه در موارد زیادی کار از سطح فرهنگی و پیشگیرانه گذشته است اما نهادهای متعدد فرهنگی نباید از جوانان بیکار و دارای مشکلات اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی غفلت کنند و آگاه سازی و آموزش خانواده ها و جوانان درباره خطرات نابودگر مخدرها و روانگردان باید با جدیت و در سطح گسترده صورت بگیرد.
به اعتقاد دلیری سینه ای که دود سیگار و قلیان در آن برود، خیلی زود برای میزبانی انواع مواد مخدر آماده می شود.
در ابتدا شاید مسائل اقتصادی به عنوان مهمترین دلیل گرایش به اعتیاد تصور شود اما واقعیت این است که تاثیر دلایل فرهنگی و روحی-روانی بیشتر است؛ چنانچه آمار اعتیاد در خانواده های مرفه هم کم نیست.
شاید به همین دلیل است که شعار جهانی امسال برای مبارزه با مواد مخدر این است: 'اول گوش کن، گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنها است'.
توجه اصلی این شعار به خانواده ها و نقش آنها در سلامت اجتماعی و جلوگیری از گرایش فرزندان به سمت مواد مخدر است؛ صدها مخدری که به آسانی تهیه و خیلی آسانتر مصرف می شوند و تا چندین ماه هم هیچ علائمی ندارند.

** 75 درصد جرم‌ها متاثر از اعتیاد
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: حدود 65 درصد جرم ها به صورت مستقیم و 75 درصد جرایم به صورت غیر مستقیم به آسیب اعتیاد برمی‌گردد و به همین دلیل بخشی از نگاه پلیس به این حوزه، اجتماعی است.
براساس آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه هم '65 درصد بزهکاری ها، 55 درصد طلاق ها، 30 درصد کودک آزاری ها، 35 درصد قتل های عمد، 23 درصد نزاع ها، 20 درصد جرائم منکرانی و 10 درصد جرائم مالی استان ناشی از اعتیاد است.'

** چرا با خرده فروشان برخورد جدی و سریع نمی شود؟
در این نشست خبرنگار ایرنا یکی از دلایل نارضایتی عمومی در استان را فعالیت صدها خرده ‌فروش مواد مخدر در محلات دانست و از رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه پرسید که برای پاسخ به این مطالبه عمومی چه اقداماتی انجام داده است؟
دلیری در پاسخ گفت: پس از بررسی بسیاری از گزارش هایی که درباره فعالیت خرده فروشان دریافت می‌کنیم، مشخص می شود که این افراد در قالب شبکه هایی شناسایی شده، تحت رصد و پیگیری قرار دارند و بی شک دیر یا زود پلیس برای برخورد با آنها وارد عمل می شود.
او افزود: یکی دیگر از موانع ورود سریع پلیس برای برخورد با مواد فروشان، نیاز به صدور مجوز ورود به منزل از سوی قاضی است که برخی مواقع این کار به دلایل مختلف با تاخیر یا مشکلاتی مواجه شود.
دلیری در باره آزاد شدن سریع خرده ‌فروشان پس از دستگیری هم گفت: مهمترین مشکل در این زمینه موانع قانونی و وجود مجازات های غیرسختگیرانه است طوری که دست و بال دستگاه قضایی هم برای برخورد شدیدتر با بخشی از متهمان بسته است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که در قانون مبارزه با مواد مخدر بازنگری کنند و مجازات های مجرمان این عرصه را افزایش دهند.

** رسانه ها مطالبه گری کنند
علی شمشیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز در این نشست تاکید کرد که همه اعضای این شورا طبق قانون برای مبارزه با اعتیاد وظیفه دارند و از دولت بودجه دریافت می کنند.
او از رسانه‌ها و افکار عمومی خواست که از اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مطالبه‌گری کنند و از آنها بخواهند که درباره اجرای وظایف شان در مبارزه با اعتیاد گزارش دهند.
شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه حدود 20 عضو دارد که بیشتر وظایف فرهنگی و پیشگیرانه آن بر عهده ادارات فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و صدا و سیما است.
شمشیری در باره گلوگاه‌های ورود مواد مخدر به استان کرمانشاه و مشکل کمبود نظارت بر این ورودی ها نیز گفت: دستگاه های اطلاعاتی و پلیس با تمام توان بر سرباندها و دانه درشت‌های نقل و انتقال مواد مخدر به داخل استان نظارت دارند اما در برخی گلوگاه‌ها مانند شهید زنگنه شهرستان کنگاور نیازمند تجهیزات بازرسی بروز هستیم که درخواست تامین آن را به دستگاه‌های متولی ارائه کرده ایم.
پنجم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و هفته اول تابستان هفته مبارزه با اعتیاد در ایران است؛ معضلی که آمارها و واقعیت های جامعه آن را مهمترین و خطرناک‌ترین آسیب اجتماعی کشور می دانند.
این مشکل در بسیاری از استان ها از جمله کرمانشاه هم در صدر آسیب های اجتماعی قرار گرفته و هرچند این استان طی سال های اخیر موفقیت های خوبی در مقابله با معضل اعتیاد بدست آورده اما نگرانی‌ها همچنان زیاد است.
اعتیاد با بیکاری روزافزون، حاشیه نشینی، طلاق و چندین آسیب اجتماعی دیگر کرمانشاه دست به دست هم داده و تبدیل به یک غول سرکش شده است.
آمارها می گویند بین 90 تا صد هزار نفر از کرمانشاهی ها معتاد هستند؛ برای ترک اعتیاد این همه معتاد تنها 19 کمپ مجاز در استان فعال است که سالانه هزاران نفر در آنها دوره ترک را طی می کنند اما به دلیل ناقص بودن چرخه ترک اعتیاد، بیش از 90 درصد از آنان به آغوش اعتیاد بر می گردند.
نبود شغل، نگاه تحقیرآمیز جامعه و نداشتن اعتماد به نفس از مهمترین حلقه های مفقوده در زنجیره ترک اعتیاد هستند که باعث پناه بردن مجدد معتادان بهبودیافته به سایه مواد مخدر می شود.
طبق آمار پزشکی قانونی در سال 95 بیش از 564 معتاد فوت کردند که البته با اقدام های پیشگیرانه و کاهش دهنده آسیب، این آمار در سال گذشته با کاهش 30 درصدی همراه بوده است.
استان کرمانشاه حدود 2 میلیون تن جمعیت دارد که نرخ بیکاری آن در سال گذشته 21.6 درصد اعلام شده است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.