به گزارش خبرنگار ایرنا؛ هفته میراث فرهنگی بهانه ای شد که روز شنبه همایشی در سرسرای اجتماعات کانون پرورش فکری کرمانشاه با موضوع حفظ میراث فرهنگی و نقش آن در توسعه جوامع برگزار شود که سخنرانان خواستار مشارکت مسئولان و مردم برای حفظ میراث فرهنگی به عنوان ثروت بزرگ جوامع شدند.

**حذف نگاه اقتصادی به مقوله میراث فرهنگی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این همایش، خواستار تغییر نگاه جامعه به مقوله میراث فرهنگی و حفظ آن شد و گفت: نباید نگاه اقتصادی و مادی به مقوله میراث فرهنگی داشته باشیم.
جلیل بالایی با بیان اینکه برای حفظ میراث و ثروت های فرهنگی در جامعه نیازمند همکاری جمعی هستیم، افزود: باید با گفت و گو به یک ادبیات مشترک در این ارتباط برسیم.
وی نگاه پروژه ای به مقوله فرهنگ را یکی از آسیب های جامعه دانست و گفت: نیاز داریم که نخبگان و آحاد جامعه با متولیان حوزه میراث فرهنگی برای حفظ این میراث همراه شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود چهار هزار اثر تاریخی در استان گفت: از این تعداد 2 هزار و 200 اثر در فهرست آثار ملی و یک اثر تاریخی بیستون در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.
بالایی همچنین به مرمت 27 بنا و محوطه تاریخی در سال گذشته با 327 میلیارد ریال اعتبار در استان اشاره کرد و افزود: با این میزان اعتبار آثار مهمی از جمله محوطه تاریخی بیستون، معبد آناهیتا و تاق بستان را مرمت کردیم.

** میراث فرهنگی خاطره ساز است
استاد شهرسازی دانشگاه تهران نیز در ادامه این همایش، حفاظت از میراث فرهنگی را اقدامی موثر در راستای توسعه جوامع دانست و گفت: این میراث می تواند ملموس یا ناملموس و کالبدی و یا غیرکالبدی باشد.
دکتر سیدمحسن حبیبی با بیان اینکه حفاظت و حراست از میراث فرهنگی در راستای توسعه انجام می شود، افزود: حفاظت از میراث فرهنگی در راستای توسعه امروز در دستور کار سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته است و برخی از کشورها نیز در حال اجرای آن هستند.
او حفظ کالبد شهرها و میراث و ثروت های فرهنگی موجود در آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: هویت و خاطره انسان ها در این میراث نهفته است و اگر این میراث از بین برود انسان ها بی خاطره می شوند و با شهر نمی توانند ارتباط و تعامل برقرار نمایند.
این استاد شهرسازی در ادامه با بیان اینکه در مقوله میراث فرهنگی برخی فکر می کنند سنت و مدرنیته با هم در تقابل هستند، گفت: این موضوع کاملا برعکس است و سنت و مدرنیته در تعامل با هم هستند نه در تقابل.
وی اظهار کرد: سنت امری جاری است و همواره خود را به روز می کند و با نوآوری همراه است و از این رو نمی توان آن را کنار گذاشت.
حبیبی با اشاره به قدمت تاریخی استان کرمانشاه، افزود: مسئولان متولی امر میراث فرهنگی باید در راستای حفظ و حراست از این میراث که متعلق به همه انسان ها است تلاش کنند.

** حفظ میراث فرهنگی مغایر با توسعه نیست
مدیرکل حفظ و احیای بناهای و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری نیز در این همایش با تاکید بر اینکه حفظ میراث فرهنگی مغایر با توسعه نیست، گفت: یکی از دلایل طرح این موضوع شاید تلقی و برداشت نادرستی از مقوله توسعه باشد.
غلامرضا میثاقیان، با اشاره به تجربیات تاریخی در زمینه شهرسازی در دنیا، افزود: در شهرسازی های جدید باید از تجربیات بهره برد و شهرهایی با هویت و برگرفته از هویت، تمدن و فرهنگ جامعه بنا کنیم.
وی با اشاره به شهر کرمانشاه به عنوان شهری دارای تمدن، گفت: مردمانی که این شهر را بنا نهادند افرادی باهوش و زیرک بوده اند و در جایی شهرسازی کرده اند که همه نیازهای مردم را تامین کرده است.
در استان کرمانشاه علاوه بر مساجد تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
سال گذشته بیش از 2 میلیون گردشگر وارد استان کرمانشاه شدند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.