به گزارش ایرنا، شهرستان کنگاور به سبب خاک حاصلخیر و آب های روان و زیرزمینی امروزه در حالی قطب تولید محصول کلزا به شمار می رود که فرصت های بی نظیر این محصول برای اشتغال و توسعه در شهرستان از بین رفته است.
کلزا محصولی است که چند سالی است در استان کرمانشاه رونق گرفته و جهاد کشاورزی نیز با طرح خرید تضمینی از کشت این محصول راهبردی حمایت می کند.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: هم اکنون تنها بین 6 تا 7 درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید و مابقی وارد می شود که این آمار نشان از وابستگی شدید کشورمان به واردات روغن دارد و زمان اقدام کشاورزان برای تامین دانه های روغنی به منظور قطع وابستگی فرا رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: تلاش داریم با پشتیبانی و حمایت های سیاسی، دیپلماسی دولت و مجلس و کشت های فرا سرزمینی تولید دانه های روغنی کشور را به 70 درصد برسانیم.
کنگاور ظرفیت و پتانسیل تامین بخشی از دانه های روغنی مورد نیاز کشور را دارد به طوریکه این شهرستان سالانه بیش از 2 برابر میانگین کشوری کلزا برداشت می کند.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید از اراضی کشاورزی کنگاور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان حدود 15 هزار هکتار اراضی آبی و سه هزار هکتار باغات دارد و در اراضی آبی، بیشتر کشت‌ها مربوط به کشت کلزا، گندم، یونجه، جو و چغندر است.
خسرو شهبازی افزود: کنگاور از قطب‌های مهم کشاورزی استان و از شهرستان‌های پیشرو در صنعت کشاورزی به شمار می آید.
وی اظهار کرد: آب و هوای خوب و زمین‌های مستعد کشاورزی کنگاور را به صنعتی پررونق تبدیل کرده است.
وی گفت: جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برای تشویق کشاورزان به کشت دانه های روغنی کلزا، بسته های حمایتی ویژه ای در نظر گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه کلزا مزایای فراوانی در حاصلخیزی خاک کشاورزی دارد، اضافه کرد: ریشه کلزا باعث نفوذپذیری خاک، کاهش آفات و بیماری ها، تناوب مناسب با گندم و در نهایت افزایش عملکرد گندم بعد از برداشت کلزا می شود.
شهبازی گفت: سال گذشته با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط استان کرمانشاه شکسته شد و این موضوع یک موفقیت بزرگ بود.
وی ادامه داد: تولید کلزای استان چهار و نیم برابر سال گذشته بوده و با رکوردی که در عملکرد کلزا زدیم؛ کلزا کار نمونه کشوری از استان کرمانشاه انتخاب شد.
وی با بیان اینکه کنگاور قطب تولید کلزای استان به شمار می رود، تصریح کرد: با توجه به کیفیت بالای کلزای تولیدی در این شهرستان می توان با راه اندازی کارخانه های روغنی کشی باعث اشتغال و توسعه شهرستان شد، اگر سرمایه گذارانی برای راه اندازی این کارخانه وجود داشته باشد مسئولان نیز حمایت می کنند.
شهبازی بیان کرد: کشت این محصول برای کشاورزی بسیار باصرفه تر از سایر محصولات است و می توان در آینده ای نزدیک میزان کشت این محصول را با توجه به استقبال خوب کشاورزان افزایش داد.
مدیر جهاد کشاورزی کنگاور هم با اشاره به اینکه دانه روغنی کلزا یکی از مهمترین محصولات تولیدی این شهرستان است، گفت: این محصول به دلیل نبود صنایع تبدیلی و کارخانه های روغن کشی به سایر شهرستان ها ارسال می شود.
'محمود ملکی نسب' سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان را یک هزار و 750 هکتار عنوان کرد و یاداور شد: پیش بینی می شود، بیش از حدود 6 هزار تن محصول کلزا از سطح مزارع کنگاور برداشت شود.
وی با بیان اینکه خرید کلزا از کشاورزان کنگاوری تضمینی است، اظهار کرد: این محصول امسال با قیمت هر کیلوگرم 2 هزار و 866 تومان از کشاورزان خریداری می شود.
وی ادامه داد: سطح زیرکشت کلزا در این شهرستان در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته 70 درصد افزایش یافته است.
ملکی نسب با اشاره به اینکه سال گذشته از هر هکتار کشت کلزا در کنگاور بین سه تا سه و نیم تن برداشت شد، یادآور شد: این در حالی است که میانگین کشوری بین یک و نیم تا 2 تن است و میانگین اروپا نیز دو و نیم تن است.
وی در پایان بیان کرد: روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است.
دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.
رقم اصلاح شده کلزا که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و ﮔﻠﻮﻛﻮﺯﻳﻨﻮﻻﺕ برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیراصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌ تر است.
استان کرمانشاه با 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی در منطقه غرب کشور محسوب می شود و در چهار سال اخیر و با اتخاذ رویکردهای حمایتی از سوی دولت این بخش به پایداری و ثبات رسیده است.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.