همدانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماران کلیوی باید در طول روزه داری تا حد ممکن حجم غذای خود را کم کنند و برای رقیق شدن ادرار و شست و شوی کلیه ها بویژه در زمان سحری آب زیاد بنوشند.
وی تاکید کرد: بیماران کلیوی باید از مصرف مایعاتی مانند نوشابه های گازدار و چای پررنگ که دارای املاح سنگ ساز هستند، خودداری کنند.
این کارشناس تغذیه به بیماران قلبی نیز توصیه کرد: از مصرف غذاهای سنگین، هنگام افطار و غذاهای نفخ دار مانند حبوبات پرهیز کنند.
همدانی تاکید کرد: بیماران قلبی عروقی برای تنظیم میزان داروی خود و کاهش مصرف داروهای دیورتیک در ایام روزه داری، با پزشک خود مشورت کنند.
وی با بیان اینکه مایعاتی مانند آب سالم، چای کمرنگ ، شیر و دوغ به مقدار کافی باید مصرف شود، اظهار داشت: همچنین برای تامین آب مورد نیاز بدن، میوه های مختلف بویژه میوه های آب دار همچون هندوانه، خربزه و طالبی توصیه می شود.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه استفاده از سالاد و سبزیجات در سحر علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ آب بدن در طول روز و جلوگیری از تشنگی زیاد در افراد دارد، اضافه کرد: سالاد را باید بدون افزودنی سس مصرف کرده و به جای آن از ماست و آب لیمو استفاده کرد.
همدانی با اشاره به اینکه می توان وعده های غذایی را بصورت افطار ، شام و سحر در نظر گرفت، تصریح کرد: بهترین نوع غذاهای مصرفی در افطار، نان و پنیر و سبزی ، سوپ و غذاهای ساده است.
وی افزود: در صورتی که افطار سبک صرف شود می توان بعد از گذشت چند ساعت یک وعده شام همانند روزهای غیر از ماه مبارک رمضان صرف کرد.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.