علی اکبر حق ویسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: زخم های گوارشی در معده و اثنی عشر جزء شایع ترین بیماری های گوارشی هستند که با علایمی از جمله درد بالای شکم و سوء هاضمه همراه می باشند و مهم ترین عوارض آن ها نیز خونریزی دستگاه گوارش فوقانی است.
وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده روزه داری بر روی ایجاد و بروز زخم های گوارشی در افراد سالم تاثیری ندارد، ولی به عنوان یک عامل خطر تشدید و تسریع کننده زخم های گوارشی محسوب می شود.
وی گفت: روزه داری در بیمارانی که سابقه قبلی زخم های گوارشی و سوء هاضمه دارند، باعث افزایش بروز خونریزی دستگاه گوارش فوقانی و سوراخ شدگی در طول ماه رمضان می شود.
حق ویسی افزود: روزه دارانی که با این مشکلات مواجه شدند، باید روزه داری را سریع قطع کنند.
وی همچنین افزود: افرادی که از ریفلاکس معده به مری رنج می برند با روزه داری صحیح علایم جسمانی آن ها ممکن است بهتر شود.
وی به افرادی که ورم معده دارند، توصیه کرد: پرخوری نکنید و از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده پرهیز کنید، غذاهای شور، ادویه دار و تند، فست فودها و غذاهای آماده بیرون را مصرف نکنید.
حق ویسی افزود: میزان چای و قهوه را کم و رقیق کرده، سیگار را ترک کنید، فاصله بین مصرف غذا و خوابیدن حداقل سه ساعت باشد و در صورت تمایل به استراحت بالش بلندتری زیر سرتان قرار دهید تا برگشت اسید معده کاهش یابد.
وی ادامه داد: مصرف مایعات فراوان در فاصله افطار تا سحر توصیه می شود، ولی نباید همراه افطار و سحر مایعات زیاد نوشید، داروهای معده را که قبلا استفاده می کردید با نظر پزشک در فاصله افطار تا سحر مصرف کنید.
وی با بیان این که نوشیدن نوشابه های گازدار نیز به افزایش بیماری های گوارشی منجر می شود، گفت: تاکنون به اثبات نرسیده است که گرسنگی موجب زخم معده و اثنی عشر می شود، اما بیمارانی که دچار چنین زخم هایی آن هم از نوع فعال یا عوارض این زخم ها مثل تنگی خروجی معده یا اثنی عشر یا خونریزی از دستگاه گوارش هستند، نباید روزه بگیرند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.