به موجب این سند ایران در قبال پذیرفتن محدودیت هایی در برنامه هسته ای و پایش ناظران بین المللی بر این فعالیت ها، پرونده هسته ای آن از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج و کشورهای غربی نیز متعهد به برداشتن تحریم ها شدند.
اما پس از روی کار آمدن رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست های این کشور در قبال برجام نیز دستخوش تغییر شد و ترامپ به تازگی تهدید کرده است که از برجام خارج خواهد شد.
برجام جدای از اینکه حمایت جامعه بین الملل را با خود به همراه دارد ملت ایران نیز با برگزیدن آقای روحانی به عنوان رییس جمهوری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که سیاست های دولت تدبیر و امید در خصوص برجام را قبول دارند و پشتیبان آن هستند.
موضوع مهم در برجام بحث حق برخورداری ملت ایران از دانش هسته ای صلح آمیز است که با سختی، زحمت و ریخته شدن خون دانشمندان جوان ایرانی به دست آمده است و گروه های مختلف مردم نیز از دولت می خواهند تا از این حق صیانت کند.
نخبگان، ورزشکاران و کارگران کرمانشاهی ضمن دفاع از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از دولت می خواهند تا از حقوق هسته ای ملت ایران صیانت کند.

** دولت با اقتدار از حق هسته ای کشورمان دفاع کند
دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه به نمایندگی از جامعه کارگری استان در خصوص حق ایران در استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای به ایرنا گفت: ما از دولت می خواهیم با اقتدار از حقوق هسته ای دفاع کند و در برابر زورگویی های استکبار عقب نشینی نکند.
به باور اولیا علی بیگی، استفاده از فن آوری های روز حق مسلم همه کشورهاست و هیچ کشوری حق ندارد به بهانه های واهی این حق را سلب کند.
علی بیگی تاکید می کند که ملت ایران در طول تاریخ ثابت کرده است که هیچ گاه تسلیم حرف زور نمی شود و دشمنان ما باید بدانند حتی اگر اختلاف هایی در داخل وجود داشته باشد اما در برابر دشمنان اتحاد خواهیم داشت.
وی همچنین با اشاره به پیمان شکنی استکبار اظهار داشت: ما دیگر حسن نیت آنها را باور نداریم و برای همین از دولت می خواهیم از مسیر درست احقاق حق ملت ایران عدول نکند.

** دفاع تمام قد ورزشکاران از حقوق هسته ای
سعید احمدی کریانی قهرمان کاراته جهان نیز به عنوان یک قهرمان بین المللی ورزشی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که حق هر کشوری است که از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز استفاده کند.
وی اضافه کرد که وقتی با کمک دانشمندان ایرانی توانسته ایم این دانش را به دست بیاوریم در نتیجه حق مسلم ماست که در راستای رفاه عمومی ملت ایران از آن استفاده کنیم.
احمدی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما دولت باید در برابر زیاده خواهی های غرب چه واکنشی داشته باشد، گفت: باید توجه داشت که در مسیر پیشرفت همیشه موانعی وجود دارد و دولت باید اصولی ترین و منطقی ترین راهکار را پیش بگیرد تا از این دانشی که دانشمندان ایرانی به دست آورده اند بتواند حراست کند.
این قهرمان بین المللی ورزش در پایان تاکید کرد دولت نباید از مواضع به حقش کوتاه بیاید و دولتمردان نیز باید رفاه و آسایش و توسعه کشور عزیزمان ایران را در اولویت کاری خود قرار بدهند.

** مخترعان و نخبگان کرمانشاهی هم از حقوق هسته ای دفاع کردند
مهدی روشنی یکی از مخترعان جوان کشورمان که برای نخستین بار در خاورمیانه توانست، موم ریخته گری را که کاربرد نظامی دارد به تولید نیمه صنعتی و در آینده نزدیک صنعتی برساند.به خبرنگار ایرنا گفت:استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای نیاز قطعی است که دولت نباید در این زمینه کوتاه بیاید.
وی که دانشجوی دکترای شیمی است، دانش هسته ای را پایه دیگر علوم می داند و می گوید: نیاز به استفاده از این دانش در آینده بیشتر احساس می شود.
این مخترع جوان تاکید می کند که کوتاه آمدن در دانش هسته ای به معنای کوتاه آمدن در پیشرفت علمی کشور به صورت کلی است.
این نخبه علمی اضافه کرد که دانش هسته ای دانش بنیادین است که به بسیاری از رشته های علمی گره خورده است و اگر نادیده گرفته شود در حقیقت ریشه علم کنده می شود.
به اعتقاد روشنی، اگر شرایط حمایت از نخبه ها ادامه داشته باشد حتی اگر شدیدترین تحریم ها اتفاق بیافتد باز هم نمی تواند کارساز باشد.
وی ضمن انتقاد از فعایت های موازی برخی از سازمان ها در حمایت از نخبگان تاکید کرد: اگر سازمانی مدون برای هدایت و ساماندهی نخبگان تدوین شود به طور قطع نخبگان ایرانی می توانند به بسیاری از علوم دست یابند و نشانه این موضوع حضور نام های ایرانی در ژورنال های معتبر علمی بین المللی است.
سجاد خدامرادی دیگر مخترع خوش فکری است که توانسته است اختراعش را در زمینه تجهیزات پزشکی به تولید برساند.
او که دانش آموخته کارشناسی ارشد اعضای مصنوعی است به ایرنا می گوید: از آنجایی که روزی انرژی های فسیلی به پایان می رسد در نتیجه انرژی هسته ای به عنوان منبع انرژی در آینده بیشتر اهمیت پیدا خواهد کرد.
به گفته او، دانش هسته ای در بسیاری از فعالیت های علمی به خصوص در بخش کشاورزی کاربرد دارد.
این مخترع کشورمان نیز بر حق استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای تاکید می کند و می گوید: در بسیاری از علوم می توان بر روی نخبگان داخلی تکیه کرد.
خدامرادی البته از تجارب و استفاده کشورهای صنعتی پیشرفته نیز دفاع می کند و می گوید: به تازگی کارهای خوبی در صنعت کشور اتفاق افتاده است که مشاورینی از کشورهای توسعه یافته صنعتی آورده می شود که افزون بر فروختن محصولات علم شان را نیز به ما منتقل می کنند.
وی ضمن تاکید بر هم افزایی با مراکز بزرگ علمی و صنعتی جهان اضافه می کند که حتی اگر تحریمی هم اتفاق بیفتد در آن صورت قادر خواهیم بود مشکلات خود را نیز حل کنیم.
8066/7457/1042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.