به گزارش خبرنگار ایرنا ، هوشنگ بازوند روز جمعه در کارگروه توسعه صادرات کرمانشاه که در فرمانداری قصرشیرین برگزار شد ، افزود: طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین هم اکنون در دستور کار بوده و نیاز است که نماینده مردم قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز تلاش خود را برای تصویب نهایی آن در مجلس به کار گیرد تا امسال با تصویب آن بتوانیم از بلاتکلیفی خارج شویم و شاهد تحقق این امر باشیم.
وی با اشاره به وجود مشکلات مختلف در مرز رسمی پرویزخان ، اظهار کرد: مشکلات کنونی این مرز رسمی ناشی از پیگیری نکردن مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط است و اکنون باید به خاطر این امر خسارت بیشتری را متحمل شویم و برای رفع این مشکلات ، 15 روز دیگر همین جلسه را برگزار خواهیم کرد.
استاندار کرمانشاه گفت: مرز رسمی پرویزخان فرصت خوبی برای پیشرفت و رونق اقتصادی منطقه و ایجاد امید برای آیندگان است و از تمام ظرفیت ها و امکانات باید برای رونق و توسعه این مرز به شکل مطلوب استفاده کرد.
بازوند ، بیان کرد: باید تمام فعالیت ها و هزینه های صورت گرفته در مرز رسمی پرویزخان شفاف سازی و به مردم اعلام شود تا شک و شبهه ای ایجاد نشود که بی شک در صورت تحقق این مهم کارها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.
وی اظهارداشت: هم اکنون مدیریت متمرکزی در مرز رسمی پرویزخان وجود ندارد و امید است با تصویب طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین ، این مرز از بلاتکلیفی خارج شود و شاهد حل مشکلات آن باشیم.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه با اشاره اینکه همه توان خود را برای بازگشایی مرز رسمی خسروی به کار می بندیم، اضافه کرد که در جلسه هفته آینده با معاون اول رئیس جمهوری نیز یکی از مطالبات ما همین موضوع است.
به گفته بازوند ، در دیداری که با استاندار دیالی عراق نیز داشتیم ، این موضوع مطرح شد و هم اکنون همه شرایط لازم بری بازگشایی مرز رسمی خسروی مهیاست ، ضمن اینکه در سفر رئیس جمهوری به استان کرمانشاه نیز یکی از خواسته های ما بازگشایی این مرز رسمی برای تردد زائران عتبات عالیات بوده است.
نماینده مردم قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: موضوع تردد زائران اربعین از مرز رسمی خسروی باید به صورت جدی پیگیری شود.
فرهاد تجری افزود: فعالیت کوله بری در مرز رسمی پرویزخان تعطیل شد ولی با توجه به اینکه قصرشیرین از دیرباز تاکنون معبری برای انجام این مهم بود ، نیاز است که به عنوان منبع درآمدی برای مردم این منطقه ، فعالیت چمدانی از سرگیری شود.
وی اظهار کرد: نیازمند پیگیری های لازم برای ایجاد یک معبری برای انجام فعالیت کوله بری در مرز رسمی پرویزخان هستیم و این یکی از خواسته های مردم این شهرستان است.
وی گفت: باید از هم اکنون مقدمات لازم برای عملیاتی شدن طرح منطقه آزاد تجاری را در قصرشیرین فراهم کنیم تا در صورت تصویب نهایی آن ، در کمترین زمان ممکن آثارش را در حوزه های مختلف شاهد باشیم.
پیگیری لازم برای استفاده برخی مناطق از منابع آب طرح سامانه گرمسیری و دادن فرجه زمانی برای ورود کالاهایی که از قبل توسط کوله بران خریداری شد و با بسته شدن مرز اکنون امکان ورود آن به داخل کشور فراهم نیست ، از دیگر مواردی بود که از سوی نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.
فرماندار قصرشیرین نیز در این جلسه ، مهمترین مشکلات مرز پرویزخان را راه اندازی نشدن ترانزیت کالا از این مرز رسمی ذکر کرد و افزود: تحقق این مهم علاوه بر ایجاد و تقویت برخی زیرساخت ها ، نیازمند افزایش تعداد نیروهای گمرک مستقر در پرویزخان و خسروی و ایجاد هماهنگی بین پایانه و گمرک برای آغاز عملیات اجرایی طرح جامع پرویزخان بیان کرد.
فرامرز اکبری گفت: تعیین تکلیف طرح های منطقه ویژه اقتصادی ، ساماندهی پل ورودی مرز پرویزخان ، صدور مجوز شیفتی نیروهای شاغل در گمرک ، تعیین تکلیف ساختمان قرنطینه و تملک زمین های مسیر مخازن نفتی در محدوده منطقه ویژه با توجه به حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی ، استقرار واحد قرنطینه طرف مقابل در مرز با توجه به توافق اخیر روسای گمرکات 2 کشور ایران و عراق از مواردی از مواردی است که باید به آنها توجه شود.
مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهم ترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد.
روزانه 800 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی به طور میانگین از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین 500 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
7079/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.