اولیا علی بیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، مهمترین مطالبه جامعه کارگری را تامین امنیت شغلی عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه ماهیت بسیاری از مشاغل مستمر است اما متاسفانه کارگران با قراردادهای موقت کمتر از یک سال مشغول به کار هستند.
او تاکید کرد که امنیت نداشتن شغلی کرامت نیروی کار را مخدوش و آزادگی او را سلب می کند لذا از دولت می خواهیم که ساماندهی قراردادهای موقت را در دستور کار قرار دهد.
علی بیگی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء 50 کشور اولی است که سازمان جهانی کار را بنیانگذاری کرده است؛ گفت: برای همین لازم است ما جزء اولین کشورهایی باشیم که توصیه های این سازمان را مدنظر قرار می دهد.
به گفته وی، اگر یک فرد سه سال در یک شغل اشتغال داشته باشد آن شغل ماهیت مستمر پیدا می کند.
دبیر اجرایی خانه کارگر کرمانشاه به عنوان راهکار گفت: باید کارگرانی که به صورت فصلی کار کشاورزی می کنند و نیز کارگرانی که به صورت معین در پروژه هایی مانند سدسازی فعالیت می کنند با سایر کارگران که ماهیت کار مستمر دارند، تفکیک شوند.
او همچنین از فعالیت شرکت های پیمانکاری واسطه نیروی کار و کارفرما انتقاد کرد و گفت: این شرکت های پیمانکاری واسطه باعث شده اند که کارگران با وجود کار روزانه بیش از هشت ساعت حداقل دستمزد را هم دریافت نکنند.
علی بیگی بیان داشت که این شرکت های پیمانکاری واسطه در حقیقت دلالی انسانیت انجام می دهند برای همین لازم است کارگر مستقیم با کارفرما قرارداد داشته باشد تا از حداقل دستمزدها برخوردار باشد.
دبیر اجرایی خانه کارگر کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع معیشت کارگران اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه در سال های گذشته شکاف دستمزد با نرخ تورم نادیده گرفته شده است امروز شاهدیم که معیشت خانوار کارگری به سختی تامین می شود.
اما به گفته علی بیگی، امسال به همت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید با اینکه نرخ تورم هشت و نیم درصد است اما افزایش دستمزد کارگران 19و نیم درصد در نظر گرفته شده است.
او ابراز امیدواری کرد که اگر به مدت پنج سال این برنامه ادامه داشته باشد عقب افتادگی های سال های گذشته و کم توجهی به فاصله 40 درصدی دستمزد کارگران با نرخ تورم ترمیم شود.
روز اول ماه مه (May) میلادی روز جهانی کارگر نامگذاری شده و این مناسبت در تقویم شمسی نیز پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه است.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.