به گزارش خبرنگار ایرنا، محمودرضا مرادی روز یکشنبه در نخستین مجمع سلامت استان کرمانشاه به مناسبت هفته سلامت در سرسرای شهدای استانداری، افزود: اقدامات مختلفی در هفته سلامت در راستای آموزش موضوعات خود مراقبتی و حل چالش های این حوزه در استان صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: مهمترین مساله در حوزه سلامت، آموزش است و خوشبختانه مردم توصیه های پزشکان را به عنوان دلسوزان خود می پذیرند و قبول دارند.
وی یادآوری کرد که ما سعی داریم در همین راستا با کمک و بهره گیری از اساتید دانشگاه علوم پزشکی دانش لازم در حوزه بهداشت را به مردم آموزش دهیم.
او در ادامه هدف از تشکیل مجمع سلامت استان را اجتماعی کردن سلامت و همکاری و همدلی دیگر سازمان ها در حفظ سلامت مردم دانست و افزود: این مجمع سعی دارد ضمن تبیین سلامت و چالش های مربوط به آن، با همکاری وزارت بهداشت، مردم و سایر ارگان ها مسائل مربوط به این حوزه را حل کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه اظهار کرد که سلامت ابعاد مختلف جسمی ، روانی ، معنوی و اجتماعی داشته و نقش وزارت بهداشت و دانشگاه بیشتر در بُعد جسمی آن است.
مرادی افزود: ابعاد روانی، اجتماعی و معنوی به عوامل مختلفی همچون نقش محوری مردم و مسئولینی که با مقوله سلامت ارتباط دارند بستگی داشته و همه ارگان ها در این حوزه نقش دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه نیمی از مردم جهان برای دسترسی به خدمات درمانی به درد و رنج مالی گرفتار هستند، گفت: 25 درصد سلامت افراد مربوط به حوزه درمان است و 50 درصد بیماری به خودمراقبتی افراد، 10درصد مربوط به محیط زندگی و 15درصد عوامل ژنیتیکی بستگی دارد.
وی مهم ترین معیار برای پیشگیری از بیماری را تغییر سبک زندگی دانست و افزود: با نظارت بر تولیدات غذایی، رعایت رژیم غذایی، ورزش و رعایت قوانین رانندگی آمار بیماری و حوادث استان کاهش چشمگیری خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به آمار مرگ و میر استان کرمانشاه گفت: بیماری های قلب و عروقی و مغزی، حوادث رانندگی و سرطان بیشترین عوامل مرگ و میر استان را تشکیل می دهند که با رعایت و تغییر سبک زندگی این آمار به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
وی مهم ترین راهکار برای ارتقای سلامت جامعه را آگاه سازی و مشارکت مسئولانه همه اقشار جامعه دانست و گفت: استراتژی همه افراد باید مواظبت از سلامت خود و جامعه باشد و در این راستا وظیفه وزارت بهداشت اجتماعی کردن مقوله سلامت است.

**سند سلامت استان کرمانشاه تدوین شده است
رئیس مرکز تحقیقات و مجری برنامه سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز در این مجمع گفت: سند توسعه سلامت استان برمبنای اسناد بالا دستی تدوین شده است.
علی الماسی با بیان اینکه 90 نفر از اساتید و کارشناسان در تهیه سند سلامت مشارکت داشته اند، افزود: تعهد اخلاقی، الزامات قانونی و الزامات رعایت عدالت سلامت در جامعه سه محور اصلی این سند است.
وی با بیان اینکه سند سلامت دارای چارچوب ثابت ولی محتوای سیار و فعال است گفت: یک گروه از کارشناسان حوزه سلامت مرتبا هر هفته و هر ماه عملکرد محتوای این سند را رصد، بازبینی و اصلاح می کنند.
الماسی، تغییر سبک زندگی و آموزش مهارت های اجتماعی را مهم ترین عامل ارتقای سلامت استان دانست.
3209/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.