به گزارش خبرنگار ایرنا، کاروانسرای شاه عباسی در زمان شاه عباس صفوی به منظور اقامت و پذیرش زائران عتبات عالیات در زمینی به مساحت سه هزار و 600 متر مربع و با مشخصات طول و عرض 60 متر و ارتفاع پنج متر از داخل ساخته شده است.
مواد یا ملات استفاده شده برای ساخت کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین از نوع ساروج است که مخلوطی از آهک، خاکستر و گاهی سفیده تخم مرغ است.
کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه طراحی شده است به گونه ای که در گرمای شدید تابستان هوای داخل آن خنک و در سرمای خشک زمستان هوای داخل آن گرم است.
کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین به وسیله سنگ و آجر ساخته شده که در برخی از قسمت های آن از جمله ورودی نیز آجرهای بناهای ساسانی به کار رفته است.
در گذشته کاروان های زیارتی و تجارتی در فصل تابستان با قرار گرفتن در حیاط بیرونی و بردن بار و بنه خود به درون اتاقک ها که به وسیله یک رواق به آن متصل است به استراحت پرداخته و در فصل سرما در درون دالان های درونی کاروانسرا که گرم می ماند، استراحت می کردند.
در درون هر راهرو یا دالان و یا شبستان چندین حجره قرار دارد که هر حجره دارای طاق های هلالی شکلی است که به وسیله رواق هایی به اتاق های کوچکتری متصل می شود.
از این حجره ها برای نگهداری بارهای تجاری استفاده می شد و گاهی نیز محل استراحت مسافران بود.
در چهار ضلع دیوار دور این کاروانسرا برج های نگهبانی برای حضور نگهبانان احداث شده که وظیفه حفاظت و حراست از کاروان ها را در مقابل حمله دزدان و غارتگران برعهده داشته اند.
یکی از شاهکارهای این بنای تاریخی احداث طاق های گنبدی است که به منظور استحکام طاق هایی به فاصله چند متر از یکدیگر به صورت گنبدی زده اند که از نمای بیرون و بالای پشت بام گنبدی شکل و از داخل با یک ظرافت زیبایی به صورت چهار ضلعی که از ابتدا و دهانه طاق بزرگ و هر چه به انتهای طاق می رود کوچکتر و باریکتر می شود بنا شده است.
کاروانسرای شاه عباسی چندین سال است که به مکان عرضه کالاهای خارجی وارداتی تبدیل شده و در همه ایام سال رونق خاصی دارد.
همه مسافران و گردشگرانی که به قصرشیرین وارد می شوند به طور یقین سری به این مکان می زنند زیرا اجناس و کالاهای این محل با قیمت بسیار مناسب به مسافران و گردشگران عرضه می شود.
این مکان تاریخی در روزهای تعطیل و بخصوص نوروز به قدری پذیرای حضور مسافران و گردشگران است که خیابان های اطراف این مکان مملو از خودروهایی با شماره پلاک هایی از سراسر کشور است.
در جریان جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق و اشغال قصرشیرین، قسمت اعظمی از این بنا تخریب، هر چند در این دوران تمام شهر قصرشیرین نیز به یک ویرانه واقعی تبدیل شد که پس از آن مورد مرمت قرار گرفت و در جریان زلزله مهیب 21آبان نیز قسمتی از نمای بیرونی کاروانسرای شاه عباسی تخریب شد.
بخشی از این کاروانسرا نیز هم اکنون از سوی میراث فرهنگی، گردشگری به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.
این مجموعه به همراه آثار متعدد تاریخی و فرهنگی، طبیعت بکر، زیبا و سرسبز و مناطق عملیاتی و یادمان های شهدای دفاع مقدس از ابتدای نوروز تاکنون پذیرای شمار زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی بوده است.
قصرشیرین به واسطه داشتن مرزهای رسمی پرویزخان برای فعالیت های منحصر به فرد اقتصادی و مرز خسروی با داشتن بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه برای تردد زوار عتبات عالیات و مسافران خارجی و داشتن امکانات اقامتی و هتل های مناسب بهترین خدمات را به مسافران ارائه می دهد.
وجود اماکن طبیعی و چشم اندازهای زیبا و دلنواز، رودخانه خروشان الوند و بهار زودهنگام، آثار تاریخی عمارت خسرو، چهارقاپو، کانال ساسانی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه و نهر شاه گدار و وجود بازارچه سنتی و نیز مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در قصرشیرین موجب شد تا هر ساله در ایام نوروز شمار زیادی از هموطنان به ویژه اهالی شهرهای همجوار، این منطقه را برای گذراندن تعطیلات نوروزی خود انتخاب کنند.
شهرستان قصرشیرین 97 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون 30 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مهمترین آثار ثبت شده ملی این شهرستان عمارت خسرو، چهارقاپی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه، نهرشاهگدار و کانال ساسانی است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت دارد.
8066/3012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.