دکتر ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در شهر سرپل ذهاب، 443 چشمه توالت موجود است اما همچنان به 482 چشمه دیگر هم نیاز است؛ البته 170 دوش حمام نصب شده، پاسخگوی نیاز شهرنشینان سرپل هست و در این زمینه کمبودی وجود ندارد.
به گفته شکیبا، 'در روستاهای شهرستان سرپل ذهاب نیز هزار و 11 چشمه توالت نصب شده اما به 539 چشمه دیگر هم نیاز است؛ همچنین با وجود نصب 698 دوش حمام در روستاهای سرپل، کمبود 282 دوش دیگر هم احساس می شود.'
در شهرستان ثلاث و باباجانی هم کمبودها قابل توجه است. به گفته شکیبا 'در بخش شهری شهرستان ثلاث، 177 چشمه توالت و 23 دوش حمام نصب شده و باید 73 توالت و 77 دوش دیگر هم نصب شود.'
او افزود: در بخش روستایی ثلاث نیز 162 توالت وجود دارد که اما همچنان به 338 چشمه دیگر نیاز است؛ 100 حمام روستایی نصب شده نیز پاسخگوی زلزله زدگان روستایی ثلاث نیست و دست کم همین مقدار هم کمبود وجود دارد.

**نصب توالت جدید فعلا ممنوع
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، به دلیل کیفیت پایین سرویس‌های بهداشتی و حمام نصب شده در مناطق زلزله زده، از نظر بهداشتی تمایلی به نصب سرویس جدید وجود ندارد.
شکیبا تاکید کرد: کمبود شدید توالت و دوش حمام یکی از مشکلات مناطق زلزله زده است اما اکنون در شرایطی قرار داریم که حتی این کمبود را در نظر نمی گیریم زیرا مهمتر از کمیت، کیفیت پایین سرویس های فعلی است.
او افزود: 40 تا 50 درصد از سرویس‌های بهداشتی نصب شده به ویژه در شهرهای زلزله زده از نظر بهداشتی وضعیت نامساعدی دارند؛ بسیاری از سرویس های بهداشتی و حمام اهدایی توسط خیران به زلزله زدگان به صورت غیرکارشناسی نصب شده و فاضلاب آن در فضای محل زندگی، اطراف چادرها و بوستانها رها شده است.
به گفته شکیبا، رها شدن فاضلاب و آلودگی آب شرب، سبب آلودگی بدن و دست های شهروندان و در نهایت شیوع بیمارهای عفونی از طریق مدفوع – دهان (فکال – اورال) می شود؛ مانند انواع اسهال به ویژه وبا، حصبه، هپاتیپ A و E و بسیاری از بیمارهای منتقل شونده از راه آب و غذا.
البته جواد کریمی، رئیس اداره آب و فاضلاب شهری سرپل ذهاب به ایرنا گفت: در راستای هدایت آب های سطحی و فاضلاب کمپ ها و مناطق مختلف شهر، هم اکنون 6 هزار متر لوله گذاری انجام شده و تمامی آب های سطحی و فاضلاب به خطوط اصلی شبکه جمع آوری و تصفیه خانه متصل شده است.

**ضرورت پیگیری یک راهکار اساسی
شیوع بیماری سالک هم از دیگر نگرانی ها در مناطق زلزله زده است که شکیبا در باره آن گفت: بیماری سالک یکی از بیماری های بومی منطقه سرپل ذهاب، ثلاث و تا حدودی گیلانغرب بوده است و اکنون یکی از نگرانی‌های جدی، شیوع به این بیماری به وسیله حشرات است زیرا انبوه زباله، فاضلاب های روان و گرمای هوا زمینه بسیار مساعدی را برای رشد حشرات ایجاد کرده است.
تاکنون هیچ موردی از بیماری های همه گیر در مناطق زلزله زده گزارش نشده و اقدام های موقت مانند سمپاشی در حال انجام است اما به اعتقاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اگر فکر اساسی برای ساماندهی زباله، نخاله های ساختمانی رها شده و فاضلاب کل مناطق زلزله زده نشود، امکان وقوع بیماری های همه گیر وجود دارد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
7044/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.