‌به گزارش ایرنا، سامانه بارشی قوی که از صبح جمعه گذشته فعالیت خود را در استان آغاز کرده تاکنون بیش از 70 میلیمتر بارش برای شهر کرمانشاه به همراه داشته که مشکلاتی را برای شهروندان به همراه داشته است.
سرریزشدن منهول کانال های فاضلاب، تخریب دیواره منازل و بافت های فرسوده و دشوار شدن تردد و رفت و آمد در خیابان ها و محلات شهر از جمله مشکلاتی است که این روزها از طریق گزارش های مردمی و یا در قالب شبکه های اجتماعی در حال انتشار است.

**از هدایت رواناب به منهول فاضلاب جلوگیری شود
مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب هیچ وظیفه ای در قبال جمع آوری آب های سطحی ندارد و بیرون زدن آب از منهول کانال فاضلاب ناشی از عوامل متعدد و دستکاری انسانی چه به صورت عمد و چه غیرعمد می باشد.
علی حسین مرادی افزود: باز نگه داشتن منهول فاضلاب موجب سرریزشدن آب می شود چرا که از ظرفیت مشخصی برخوردار است و تنها برای فاضلاب خانگی طراحی شده است.
وی با تاکید براینکه بازکردن منهول فاضلاب به این سازمان نیز خسارت وارد می کند، افزود: شرکت آب و فاضلاب مدعی است که کاربرد این منهول ها تنها برای فاضلاب خانگی است و نباید آب باران را به سمت آنها هدایت کرد.
فرماندار کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، در پاسخ به این سوال که چه تدابیری برای هدایت و جمع رواناب و آب های سطحی به ویژه در بارش های اخیر در نظر گرفته شده، اظهار داشت: به دنبال اخطارهای سازمان هواشناسی، جلسه مدیریت بحران شهرستان هفته گذشته برگزار شد و هشدارهایی که از سوی سازمان هواشناسی، مدیریت بحران کشور و استان به دست ما رسید به دستگاه های مربوطه اعلام شد.

**استقرار ماشین آلات شهرداری در نقاط آسیب پذیر
فضل الله رنجبر افزود: بسیاری از پیامک های مرتبط با آبگرفتگی معابر را به دستگاه های ذیربط ابلاغ کردیم و این هشدارها در حال تداوم است.
وی به آمادگی و فعالیت ماشین آلات شهرداری برای جمع آوری رواناب و آب های سطحی اشاره کرد و گفت: یکی از ماشین آلات شهرداری در نقاط آسیب پذیری کرمانشاه همچون تنگه کنشت و خیابان مجاور آن در ظفر استقرار یافت.
به گفته رنجبر، بخش دیگر ماشین آلات در منطقه ورودی شهر از سمت میدان آزادگان استقرار یافت و از سوی دیگر تدابیر لازم در منطقه دولت آباد و دیزل آباد با ایجاد کانال بزرگ دفع هدایت آب های سطحی در نظر گرفته شد و از شهرداری منطقه یک و 2 خواهان آمادگی بیشتر برای مقابله با این بحران شده ایم.
به گفته فرماندار کرمانشاه، اعلام آماده باش به شهرداری های مناطق نیز صورت گرفته و بخشداران در این زمینه باید به دهیاران و شوراها اطلاع رسانی کنند.

**خسارت های بارندگی های اخیر در شهر
فرماندار کرمانشاه یادآور شد، در بخش بیلوار به بیش از 10 هکتار از زمین های کشاورزی به دلیل سرریزشدن آب رودخانه، خسارت وارد شده و از سوی دیگر آبگرفتگی در سطح شهر به هشت واحد مسکونی آسیب زده که خواهان یاری رسانی از طریق شهرداری و شرکت آب و فاضلاب شدیم.
به گفته این مسئول، بیشتر واحدهای مسکونی آسیب دیده در مناطق شریعتی، کیهانشهر، شهرک فدک و آرامگاه بوده است.
فرماندار کرمانشاه افزود: با حضور به موقع آتش نشانان کرمانشاهی پنج شهروند در محله 'کل هواس' قبل از فرو ریختن دیوار منزلشان نجات پیدا کردند.
وی یادآور شد، این اتفاق حوالی ظهر دیروز و در خانه ای قدیمی رخ داد که به دنبال گزارش به ماموران آتش نشانی مبنی بر احتمال فرو ریختن دیوار منزل، به سرعت در محل حاضر شدند.
وی گفت: خوشبختانه هر پنج عضو این خانواده دقایقی قبل از فرو ریختن دیوار به جای امن منتقل شده و هیچ آسیبی ندیدند.

**تکمیل طرح مطالعات دفع آب های سطحی از مطالبات مردمی است
فرماندار کرمانشاه یادآور شد، تکمیل طرح مطالعات دفع آب های سطحی شهر کرمانشاه یکی از مطالبات مردمی و خواسته های ما در شورای مدیریت بحران است و هنگامی که این مطالعات به پایان رسد سایر نقاطی که به احداث کانال نیاز دارند در دستور کار قرار می گیرد.

**بازرسی از محلات در پی گزارش های مردمی توسط شهرداری
در همین راستا مدیر بحران شهرداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پس از اخطاریه های صادره از سوی هواشناسی، نیروهای خدماتی در هر هشت منطقه شهرداری در حالت آماده باش قرار گرفتند و اکنون به صورت 2 شیفته مشغول به فعالیت هستند که علاوه برآن سازمان آتش نشانی و سازمان خدمات موتوری شهرداری به منظور در اختیار قراردادن ماشین آلات مشغول به خدمت رسانی شدند.
غلامرضا شهبازی افزود: از سوی شهروندان کرمانشاهی معابر و محلاتی که دچار آبرفتگی شدند از طریق سامانه تلفنی 137 به ما اطلاع داده می شود که پس از آن توسط نیروهای خدماتی شهرداری مورد بازدید قرار گرفت و برای جمع آوری آبگرفتگی اقدام شد.

**دو منظوره شدن سیستم دفع فاضلاب پیشنهاد می شود
شهبازی با بیان اینکه مطالعات دفع آب های سطحی در حال انجام است، ادامه داد: وضعیت هدایت و دفع آب های سطحی به نسبت سال های گذشته بهتر شده و آبگرفتگی و برگشت فاضلاب به هنگام بارش نیازمند تدبیری از سوی اداره آب و فاضلاب است که برای این کار دو منظوره شدن سیستم دفع فاضلاب پیشنهاد می شود چرا که رواناب های پشت بام منازل مسکونی به طور قطع به دریچه آب و فاضلاب تعبیه شده در حیاط وارد می شود.
به گفته شهبازی، 60 درصد آب های سطحی ناخواسته وارد منهول های فاضلاب می شود و هیچ ارتباطی به دستکاری نیروهای خدماتی مگر از روی اجبار و در شرایط بحرانی ندارد.

**برگشت فاضلاب معضل اساسی به هنگام بارندگی
وی یادآور شد، بیشتر تماس های گرفته شده با این سامانه به دلیل برگشت فاضلاب است و در این زمینه شهرداری تنها با اداره آب و فاضلاب همکاری می کند و وظیفه ای ندارد.
شهبازی با بیان اینکه به هنگام بارندگی رودخانه های فصلی در حالت طغیان قرار می گیرند، افزود: ساکنان حریم رودخانه ها با مشکلات حادتری مواجه شده اند و از سوی دیگر محلاتی همچون چهل متری، شهرک معلم، کرناچی، تنگه کنشت و شریعتی بیش از دیگر مناطق در معرض خطر قرار دارد.
8066/7460
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.