گرچه طبق اعلام قبلی دادگستری استان کرمانشاه، دادگاه مدیر 'مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان' از ساعت 9صبح 23 آبان آغاز شد اما صدها نفر از ساعت هفت صبح خود را به ساختمان دادگاه های تجدیدنظر و کیفری یک کرمانشاه رساندند و توانستند وارد محل محاکمه شوند.
فضای دادگاه با حضور بیش از 500 شاکی مالباخته و 120 وکیل معاضدتی (رایگان) مملو از جمعیت شده بود تا ببینند متهم پس از 15 ماه بازداشت، چه دفاعی در برابر اتهاماتش دارد.
نزدیک به هزار نفر دیگر از شاکیان پرونده هم مقابل ساختمان دادگاه در حاشیه بلوار شهید بهشتی جمع شده بودند و اصرار داشتند که اجازه ورود به محل دادگاه هم به آنان داده شود.
اتهامات آقای 'م.م' اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری از مردم است.
م.م، رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان به صورت جدی از حدود چهار سال پیش با ادعای وسوسه‌ کننده پرداخت سودهای 60 و 70 درصدی، اقدام به فریب مردم استان کرمانشاه و جذب سرمایه های آنها کرد.
او در پوشش کارگاه های تولید و فروش فرش و سنگ های تزئینی اما با حمایت برخی از مسئولان وقت استانی و تبلیغات گسترده در صدا و سیما و چند نشریه، حدود 250 میلیارد تومان پول را از 13 هزار نفر گرفت و بخش زیادی از آن را با هزینه های بی هدف و شخصی، حیف و میل کرد.
او سرانجام در آبان 1395 در حالی که به گفته مسئولان انتظامی در حال فرار از کشور بود، دستگیر شد.
حجم پرونده رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان، 122 هزار صفحه است که صدور کیفرخواست آن 14 ماه زمان برده است.
بنابر نظر رئیس دادگاه م.م، خبرنگاران اجازه حضور در جلسه دادگاه امروز را پیدا نکردند؛ هرچند پیش تر گفته شده بود که این محاکمه علنی خواهد بود.

** 10 روزه حکم دادگاه صادر می شود
ساعتی پس از آغاز محاکمه، حمید بهرام زاده رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری استان کرمانشاه به جمع مالباختگان در بیرون دادگاه آمد و گفت: این پرونده 13 هزار شاکی دارد و هیچ دادگاهی نمی تواند امکان حضور همه آنها را را در جلسه محاکمه فراهم کند.
او گفت: شاکیانی که ساعت هفت صبح به محل دادگاه بیایند امکان حضور در جلسه را دارند اما هیچ اجباری برای حضور آنان نیست زیرا وکلای شما در دادگاه حضور دارند و از حق شما دفاع می کنند.
بهرام زاده عنوان کرد: دادگاه مشیری 2 یا سه روز دیگر تمام و حکم آن ظرف یک هفته صادر می شود.
مهمترین و پرتکرارترین سوال مالباختگان از بهرام زاده این بود که 'کی پول ما را می دهند؟'
رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری استان کرمانشاه در پاسخ گفت که 'سهم هر مالباخته در حکم دادگاه مشخص می شود و انشاالله با اجرای آن، شما به پول هایتان می رسید.'

** شاه بیت حرف‌های شاکیان
بیشتر مالباختگانی که برای پیگیری دادگاه آمده بودند، زن بودند و بشدت نگران و مضطرب.
'تقصیر ما چیست وقتی که صدا و سیما ماه ها برای م.م تبلیغ می کرد و برخی مدیران هم او را تایید و همراهی می کردند؛ گناه ما اعتماد به چنین فردی بود؟'؛ این جملات شاه بیت حرف های شاکیان م.م بود.
یکی از زنان میانسال که موفق به ورود به دادگاه نشده بود، به ایرنا گفت: اگر م.م سوءپیشینه داشت چرا به او مجوز یک کار بزرگ اقتصادی دادند و حمایتش کردند.
زن جوان دیگری هم گفت: از سر ناچاری بچه شیرخوارم را جا گذاشته ام و آمده ام که ببینم آیا پولم زنده می شود یا نه.
یکی دیگر از مالباختگان که گویا وضع وخیم تری داشت، گفت: برخی از افرادی که به متهم پول داده اند، به طلاق رسیده یا در به در شده اند.
دختر جوانی هم که به گفته خودش بدشانس است، تاکید داشت که 20 روز پیش از دستگیری متهم، 10 میلیون تومان پول به او داده است که شاید با سود آن زندگیش بهتر اداره شود اما هیچ سودی هم نگرفت و اکنون دستش به جایی هم بند نیست.

** متهم پرسابقه
مدیر مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان طی فعالیت خود ماهیانه به طور متوسط 16 میلیارد تومان پول از مردم جذب کرده و تنها 9 میلیارد تومان سود به سپرده گذاران پرداخت کرده؛ رقم واریزی به حساب متهم در روزهای منتهی به دستگیری او به روزانه سه تا چهار میلیارد تومان هم رسیده است.
بیشترین واریزی به حساب م.م 600 میلیون تومان بوده که توسط یکی از مالباختگان صورت گرفته است.
البته برخی از سرمایه گذاران برابر کل یا بخشی از سرمایه اولیه خود، سود دریافت کرده اند اما بیشتر آنان سود دریافتی را هم بر روی اصل پول گذاشته تا در ادامه سود بیشتری دریافت کنند.
بنابر اعلام دادگستری استان کرمانشاه، م.م بیش از 20 سابقه مجرمیت و زندان اوین را در کارنامه داشته و مشخص نیست که چگونه مجوز فعالیت جدید اقتصادی دریافت کرده است.
7444/8066 خبرنگار: عبدالله الماسی **انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.