به گزارش خبرنگار ایرنا، زلزله مهیب 7.3 ریشتری که شامگاه 21 آبان بخش های وسیعی از استان کرمانشاه را لرزاند خسارات زیادی را نیز به بار آورد که عمده این خسارت ها به مناطقی نظیر سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، گیلانغرب، دالاهو و ... وارد آمد.
از همان ساعات ابتدایی وقوع این زلزله مهیب بود که کار امداد رسانی آغاز و به گفته مسئولان تا ساعت 11 ظهر روز 22 آبان همه افراد گرفتار از زیر آوار نجات پیدا کردند.
در این میان تمامی دستگاها، بخصوص متولیان امدادرسانی وارد کار شده و خدمات خود را آغاز کردند تا غم و آلام افراد حادثه دیده کمتر شود.
پس از امدادرسانی های اولیه بلافاصله اسکان اضطراری حادثه دیدگان آغاز و نیروهای امدادی با محوریت هلال احمر نسبت به توزیع چادر و کمک های ابتدایی اقدام کردند.
در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه نیز که شامگاه گذشته (دوم بهمن) با حضور محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و بازوند استاندار کرمانشاه برگزار شد، احمد صفری و فرهاد تجری 2 تن از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در مناطق زلزله زده خواستار ادامه این خدمات رسانی ها و توجه و رسیدگی بیشتر به حادثه دیدگان شدند.

**رئیس مجمع نمایندگان استان خواستار پرداخت حق بیمه به زلزله زدگان شد
احمد صفری رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش های همه دستگاه ها در مناطق زلزله زده، خواستار پرداخت خسارت بیمه مسکن مهر افراد حادثه دیده نیز شد.
وی گفت: در حالی که بیش از 70 روز از زلزله 7.3 ریشتری استان می گذرد هنوز بیمه مسکن مهر افراد زلزله زده پرداخت نشده است.
صفری همچنین با اشاره به تصویب 6 هزار میلیارد ریال برای جبران خسارت وارده به بخش های کشاورزی و صنعتی از سوی دولت، افزود: انتظار می رود این مبلغ هرچه سریعتر پرداخت شود.
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: در جریان زلزله مهیب شامگاه 21 آبان 230 خانه بهداشت دچار آسیب شدند که خیرین بازسازی نیمی از آن ها را تقبل کرده اند و امیدوارم دولت نیز کار بازسازی نیم دیگری از این خانه های بهداشت را هرچه سریعتر آغاز کند.

**بسیاری از زلزله زدگان هنوز اسکان موقت داده نشده اند
فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با گذشت بیش از 70 روز از حادثه زلزله هنوز بسیاری از افراد حادثه دیده اسکان موقت داده نشده اند.
وی افزود: بسیاری از افراد با اینکه منزلشان 100 درصد تخریب شده است هنوز کانکس تحویل نگرفته و در این شب های سرد زمستانی با کمترین امکانات زیر چادر زندگی می کنند.
تجری با بیان اینکه یکی دیگر از نیازهای مردم مناطق زلزله زده راه اندازی سرویس های بهداشتی است، یادآور شد: جمع آوری نخاله های ساختمانی دیگر اقدامی است که باید هرچه سریعتر در مناطق زلزله زده انجام شود.
عضو مجمع نمایندگان استان همچنین خواستار تعیین تکلیف واحدهای آسیب دیده شهرک های صنعتی مناطق زلزله زده استان و چاه های کشاورزی تخریب شده از سوی دولت شد.

**توزیع 90 هزار تخته چادر و 2 مرحله بسته غذایی یک ماهه در مناطق زلزله زده
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه نیز در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه از همان دقایق ابتدایی وقوع حادثه دلخراش زلزله امدادگران این جمعیت پای کار بوده اند، گفت: تاکنون بیش از 90 هزار تخته چادر و 2 مرحله بسته غذایی یک ماهه در مناطق زلزله زده استان توزیع شده است.
محمدرضا امیریان افزود: این بسته های غذایی بین 59 هزار خانوار توزیع شده که شامل اقلامی مانند برنج، روغن، حبوبات، انواع کنسرو جات، چای، قند و شکر و به ارزش بیش از 2 میلیون و 500 هزار ریال است.
وی با بیان اینکه مشکلی برای توزیع چادر بین زلزله زدگان وجود ندارد، گفت: در صورت اعلام نیاز مسئولان محلی مانند فرماندار، بخشدار و ... هلال احمر آماده هر گونه امداد رسانی و ارائه کمک به زلزله زدگان است.
امیریان در پایان گفت: اگر هم کمبودی در امداد رسانی به زلزله زدگان بخصوص در نواحی روستایی مشاهده شده به خاطر تعداد بسیار زیاد این نواحی است که در جریان زلزله آسیب دیده اند وگرنه ما آماده ارائه هرگونه کمک به هم استانی های آسیب دیده بوده و هستیم.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان نیز که در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد باعث کشته شدن 620 تن و مصدومیت 12 هزار و 386 نفر شد.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.