به گزارش ایرنا؛ هوشنگ بازوند روز سه شنبه در این ارتباط افزود: از بدو ورود به استان کرمانشاه، بازگشایی مرز پرویزخان به عنوان یک مطالبه جدی مردمی در دستور کار قرار داده شد، اما به واسطه حادثه زلزله اخیر و لزوم ساماندهی امور زلزله زدگان، اولویت اصلی ما در این مقطع رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان بود اما در حین این‌ مهم، مصرانه به دنبال بازگشایی مرز پرویزخان نیز بودیم.
او همچنین از همکاری وزرای مربوطه در بازگشایی مرز پرویزخان قدردانی کرد و گفت: در یک ماه اخیر جلسات متعدد کاری با وزرای مربوطه و معاونان آنها برگزار کردیم و اهمیت بازگشایی این مرز را برای مردم و اقتصاد استان را کاملا تشریح و توضیح دادیم و در نهایت با عنایت ویژه شخص وزیر کشور این مطالبه جدی مردم استان محقق شد.
استاندار کرمانشاه همچنین از همکاری و پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در بازگشایی مرز پرویزخان قدردانی کرد و اظهار کرد: برای توسعه همه جانبه استان، هیچ راهی جز همدلی و هم افزایی میان مردم و مسئولان از یک طرف و مسئولان قوای سه گانه از طرف دیگر وجود ندارد.
فعالیت های مرز پرویزخان به دنبال مسائل سیاسی و اختلاف های مسئولان شمال عراق با دولت مرکزی عراق، از 23 مهر تاکنون به حالت تعلیق درآمده بود و امروز پس از گذشت 79 روز شاهد فعالیت دوباره مرز رسمی پرویزخان هستیم.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با شمال عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.
مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با شمال عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد و حدود هفت هزار تن به صورت مستقیم از محل فعالیت در این مرز رسمی ارتزاق می کنند.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز پرویزخان روانه مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور می شود.
پرویزخان از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار کشور همسایه دارد و بیش از 54 درصد حجم کالاهای صادراتی کشورمان به عراق از طریق این مرز انجام می شود.
قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.