به گزارش خبرنگار ایرنا؛ طرح های فصلی کتاب به عنوان یکی از برنامه های مهم دولت در راستای افزایش سرانه مطالعه، رونق کار کتاب فروشی ها و تولیدکنندگان کتاب در 2 سال اخیر در کشور برگزار می شود و تاکنون با استقبال بی نظیری از سوی کتاب فروشی ها و تولیدکنندگان کتاب و خوانندگان در سراسر کشور روبرو شده است.
پایین بودن سرانه مطالعه در ایران با توجه به تمدن و درخشش دانشمندان آن در تاریخ جهان، در کنار 85 درصد جمعیت با سواد مایه نگرانی بسیاری از مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری به عنوان یکی از شاخصه های مهم توسعه اجتماعی، سیاسی شده است.
به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، 440 میلیارد ریال یارانه به برگزاری نمایشگاه های کتاب و 70 میلیارد ریال به طرح های فصلی کتاب اختصاص یافت که از این میزان 70 میلیارد و 350میلیارد ریال گردش مالی سود عاید کتابفروشی ها شده است.
طرح های فصلی کتاب از سال 94 شروع و اکنون 829 کتابفروشی عضو آن است که کتاب دوستان با همراه داشتن کارت ملی می توانند به کتابفروشی های عضو مراجعه و از تخفیف 20 تا 25 درصدی خرید کتاب در این طرح تا سقف یک میلیون ریال بهره مند شوند.
اجرای طرح 'پاییزه کتاب' با شعار 'هر ورقش دفتریست... ' چند روز پیش در پایان ماه آذر به اتمام رسید، به همین بهانه با 2 تن از مدیران کتابفروش های شهر کرمانشاه درباره طرح کتاب پاییزه کتاب، گفت و گو داشته ام.
مدیر کتابفروشی 'کتاب شهر' کرمانشاه یکی از مهم ترین ویژگی های طرح های فصلی کتاب را اختصاص یارانه کتاب فقط صرف خرید کتاب برشمرد و گفت: این مسأله بسیار مهم و قابل قدردانی است چرا که پیش از این، اعتباری که برای خرید کتاب ارائه می شد به گونه ای بود که امکان خرید و فروش آن وجود داشت و شاید اصلاً صرف کتاب نمی شد.
'فریبا جمشیدی' با بیان این که طرح پائیزه کتاب تکاپویی خاصی در کتابفروشی ها به وجود آورد، افزود: این طرح ها ایده ای نو و خلاقانه ای داشت که با استقبال خوب و چشمگیر مردم و کتابفروشی ها مواجهه شد.
وی اضافه کرد: با توجه به استقبال خوب مردم از طرح پاییزه کتاب بی صبرانه منتظر آغاز سومین دوره این طرح عیدانه کتاب از 15 اسفند ماه سال جاری تا 15 فروردین سال آینده هستم.
مدیر کتاب فروشی کتاب شهر کرمانشاه پیشنهاد کرد: در اجرای طرح های فصلی تمهیداتی اندیشیده شود تا کتابفروشی های پُرکار و فعالی که مراجعان بیشتری دارند، سهمیه بیشتری از میزان اعتبارات عایدشان شود تا بتوانند جوابگوی نیاز مراجعان تا آخرین روز اجرای طرح ها باشند.
جمشیدی همچنین از دست اندرکاران و متولیان اجرای طرح های فصلی خانه کتاب خواست تا تمهیداتی اندیشیده شود تا ادارات، مراکز آموزشی و مدارسی که متقاضی بیش از 2 نسخه کتاب از یک عنوان کتاب هستند، بتوانند از این فرصت استفاده کنند.
آرش بیدل، مدیر کتابفروشی خانه کتاب کرمانشاه نیز درباره طرح پائیزه کتاب در استان کرمانشاه گفت: با وجود این که مردم کرمانشاه در اثر زلزله دچار حادثه شدند اما با آغاز دومین دوره طرح پائیزه کتاب همچنان شاهد حضور بی سابقه آن ها در کتابفروشی ها بودیم.
بیدل تخفیف 20 تا 25 درصدی خرید کتاب، را باعث رونق چشمگیر کتابفروشی ها دانست و افزود: این طرح ها در روشن نگه داشتن چراغ کتابفروشی ها در شرایط رکود اقتصادی جامعه نشر، بسیار مؤثر بوده اند و از برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب کاربردی تر است.
وی در پایان با اشاره به استقبال فراوان مردم از این طرح، خواستار افزایش میزان اعتبارات سومین دوره عیدانه کتاب (عید 1397) شد تا تعداد بیشتری از کتاب دوستان بتوانند از این فرصت بهره مند شوند.
3209/3033 خبرنگار عباداله آذرگون** انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.