زهرا کاکایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: براساس تحقیقاتی که در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به عمل آمده است، مردم ساکن در این نواحی با توجه به اینکه عزیزان و دارایی خود را از دست داده اند در خطر ابتلا به افسردگی شدید هستند.
وی که به عنوان یکی اعضای تیم های روانشناسی پلیس از روز پس از زلزله در مناطق آسیب دیده حضور داشته است، با اشاره به بروز برخی رفتارهای هیجانی از سوی زلزله زدگان در روزهای نخست گفت: بروز چنین شک های بزرگی همچون زلزله و جنگ، تعادل روانی افراد را به هم می زند و این امکان وجود دارد که افراد به شدت خشن و یا به شدت منزوی شوند.
این روانشناس اضافه کرد: زلزله زدگان هنوز در شوک سنگین حادثه هستند و این موضوع همچون زخم ناسوری است که شاید سال‌ها و شاید هم تا آخر عمر همراه آسیب دیدگان باقی بماند.
کاکایی با تاکید بر اینکه اختلالات روانی زلزله زدگان ممکن است تا یک سال طول بکشد، اظهار داشت: پس از بروز حادثه افراد وارد مراحل مختلف روانی شامل اضطراب، ترس و افسردگی می شوند که در هر حادثه ناگوار طبیعی هستند.
این روانشناس به نقش رسانه ها در کاهش اضطراب در جامعه اشاره و تصریح کرد: به دلیل اینکه کودکان آسیب پذیرترند لازم است با آنها با ملایمت بیشتری برخورد شود و در محیطی کودکانه، شاد و خارج از محیط حادثه قرار گیرند.
کاکایی با اشاره به حساسیت نحوه ارائه خدمات روانشناسی به زلزله زدگان گفت: متخصصین حوزه سلامت روان قبل از اعزام به منطقه باید آموزش‌های لازم در زمینه حمایت‌های روانی اجتماعی در حوادث و بلایا را گذرانده باشند.
وی افزود: افرادی که در مواجهه با هموطنان زلزله زده، قرار می‌گیرید، باید مراقب باشند، افرادی را که دچار واکنش‌های روانی هستند، بیمار یا مبتلا به بیماری روانپزشکی تلقی نکنند، این علائم واکنشی طبیعی به یک حادثه کاملاً غیرطبیعی است و در بسیاری از موارد در طول زمان کاهش پیدا می کند.
این روانشناس مرکز خدمات روانشناسی آرامش اضافه کرد: تاکید بر روی نقاط قوت و توانایی های آسیب دیدگان مهم است و افراد می‌توانند از طریق شرکت در برنامه‌ها روانشناسی احساس کنترل بر زندگی خود را پیدا کنند و در حل مشکلات توانمند شوند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 569 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته 77 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
خبرنگار: سامان رحمتیان ** انتشاردهنده: علی مولوی
7445**8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.