به گزارش خبرنگار ایرنا، سید فرزاد افضلی روز دوشنبه در یک نشست خبری که در اداره شیلات کرمانشاه برگزار شد، افزود: 168 واحد پرورش ماهی استان به شدت در زلزله اخیر آسیب دید که از این تعداد 100 مورد آن در ریجاب دالاهو قرار دارد.
وی با بیان اینکه فقط 90 میلیارد ریال خسارت ناشی از تلفات ماهی مجتمع پرورش ماهی ریجاب بوده گفت: متاسفانه در مصوبات دولت پرداخت کمک بلاعوض برای تلفات ماهی مانند دام های سبک و سنگین در نظر گرفته نشده که امیدواریم با توجه به درخواست استاندار کمک بلاعوض برای تلفات ماهی هم در نظر گرفته شود.
افضلی با اشاره به اینکه ریجاب یکی از قطب های پرورش ماهی سردآبی در کشور است، خواستار دریافت 135 میلیارد ریال وام بلاعوض برای تعمیر و جبران تلفات ماهی در مزارع پرورش ماهی در شهرستانهای درگیر زلزله شد.
وی در ادامه اضافه کرد: بیش از یک میلیون قطعه ماهی در شهرستان های قصرشیرین، پاوه، سرپل ذهاب، ثلاث و باباجانی و گیلانغرب نیز به ارزش 35 میلیارد ریال تلف شده است.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه، پرورش ماهی خاویاری و میگو را یکی از مهمترین استعدادهایی مهم اقتصادی شهرستان قصرشیرین عنوان کرد که با توجه به صرفه اقتصادی آن نیازمند توجه ویژه است، گفت: در زلزله اخیر 860 قطعه ماهی خاویاری این شهرستان تلفات شد.
وی با بیان اینکه زلزله به تاسیسات زیربنایی شیلات کرمانشاه نیز مانند کانال های آب، استخرها، تاسیسات برقی و جاده ای آسیب زده گفت: در راستای بازسازی و تعمیر واحدهای آسیب دیده شیلات استان کمک بلاعوض 40 میلیون ریالی برآورد شده است.
او در ادامه اعتبارات عمرانی دولت در حوزه شیلات استان کرمانشاه را در سال جاری 160 میلیارد ریال اعلام کرد که 50 میلیارد ریال آن برای تعمیر و بازسازی واحدهای پرورش ماهی نیازمند تا سقف 300 میلیون ریال تخصیص یافته است.
وی همچنین گفت: 50 میلیارد ریال نیز برای تهیه غذای ماهی، 30 میلیارد ریال برای کمک به برق رسانی مجتمع های ماهی ریجاب و 30 میلیارد ریال برای تکمیل قفس پرورش ماهی سد آزادی قصرشیرین در نظر گرفته شده است.
افضلی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه یکی از قطب های کشور در پرورش ماهی غیرساحلی است، گفت: مقام سازی کانال های آب پرورش ماهی و به کارگیری تجهیزات مدرن در تاسیسات آنها اولویت اصلی شیلات استان است.

**15 درصد مزارع پرورش ماهی استان کرمانشاه بیمه است
مدیرکل شیلات کرمانشاه با اشاره به اینکه جایگاه بیمه در جامعه باید نهادینه شود، گفت: بیمه و فرهنگ آن باید در جامعه ترویج شود گفت: 10 تا 15 درصد مجتمع های پرورش ماهی بیمه داشتند هر چند به همه واحدها تسهیلات و کمک های بلاعوض تعلق می گیرد ولی نبود بیمه ممکن است خسارت جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در آستانه هفته وحدت و میلاد حضرت رسول (ص) مردم ایران به بهترین شکل وحدت خود را به نمایش گذاشتند، گفت: این اداره کل در راستای خدمت رسانی به مردم زلزله زده تا آخر کنار آنها است.
وی با بیان اینکه در زلزله اخیر 2 تن از همکاران اداره شیلات کشته شدند، گفت: این اداره تاکنون 90 تخته چادر، 80 کانکس و 2 هزار پرس غذای گرم به زلزله زدگان اهدا کرده است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 569 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی صورت گرفته 77 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
8066 خبرنگار:عباداله آذرگون ** انتشار دهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.